Úvod » Články k časopisu » Sram XX – POPRVÉ V AKCI!

Sram XX – POPRVÉ V AKCI!

Sram XX přináší poprvé do terénu deset pastorků v sériovém provedení, a nejen to. Naše přání vyzkoušet tuto novou sadu bylo vyplněno tím nejlepším způsobem - do redakce dorazila Merida Ninety-Six Carbon 2010 ve veleluxusním týmovém hávu.

Pomineme-li samotný rám, doplňuje sadu XX (respektive je její volitelnou součástí) vidlice RockShox SID XX World Cup s karbonovou korunkou, karbonová řídítka TruVativ Noir, kola se skandiovými ráfky Alex, plochými dráty a náboji DT Swiss 240s. Zajímavostí jsou nové bezdušové pláště Rubena Scyla s příznivou hmotností 560 g. Ráfky bohužel s tubeless technologií nekamarádí, takže je kolo „obohaceno" ještě o hmotu duší. Jeho zvážením (velikost S, bez pedálů) přesto docházíme k vynikající hodnotě 9,8 kg.

Katalogová stimulace
Nezbytné intro je za námi, vzhůru k sadě. Už první ohledání lehkého kompletu (2300 g), při jehož vzniku zapojili fantazii inženýři čtyř značek koncernu (Sram, RockShox, Avid a TruVativ), přinese mnohá překvapení. První nás udeří do očí zdánlivá drobnost – hydraulické ovládání lockoutu vidlice (XLOC). Po několikerém zmáčknutí musíme uznat, že jeho kultivovaný chod je zcela bezkonkurenční – stlačením vidlici odblokujete, opětovným stiskem uzavřete. Je třeba si pouze zvyknout, že páčka funguje inverzně v porovnání s většinou lankem dirigovaných lockoutů. Ovládání je součástí společné objímky brzdové páky a řazení (Matchmaker X), takže je vše jednoduché, elegantní a při tom dobře po ruce. Provedení kompletu je jednolité pouze zdánlivě – všude jsou samozřejmě šroubky, které umožňují nastavení vzájemné polohy jednotlivých částí. Pouze pokud změníte vidlici, musíte vyměnit objímku – páčka hydraulického lockoutu je její součástí.
Už při zkoumání kokpitu si všímáme další zvláštnosti – použité šroubky nemají, stejně jako zbytek sady, hlavice s imbusy, ale torxy. Možná za volbou „hvězdiček" stojí snaha minimalizovat riziko stržení hlav lehkých šroubů, možná jen touha odlišit se, každopádně při koupi sady XX počítejte ještě s investicí do nového nářadí.
Brzdy XX s karbonovými pákami přejaly z modelu Avid Elixir CR snadný systém nastavení bodu kontaktu destiček s kotoučem – ten se průběžně mění otáčením stříbrného dílu, z nějž je vyvedena hadička. Jednoduché, elegantní a uživatelsky stejně přívětivé jako stavěcí šroub lankových brzd. Třmeny dvoudílné konstrukce jsou vykovány ze slitiny hořčíku a pracují v nich destičky s organickou směsí. Na testovaném kole jsou použity shodně 160mm kotouče (s redukcí na systém Center Lock), ale nabízena je i varianta 140 a 185 mm.
Popis desetistupňového systému začněme od kazety (208 g ve verzi 11-36 z.). Ta na první pohled není tak extravagantní jako u silničního Redu, ale zblízka zjistíte, že je s výjimkou největšího a nejmenšího pastorku rovněž vytvořena z jednoho kusu. Mezi pastorky jsou vyfrézovány otvory, kudy může být vytlačováno bláto dovnitř do volného prostoru. To je jistě přínosné pro funkci řazení v náročných podmínkách, otázkou pak může být, jak dostat nečistoty ven. Asi není jiná cesta, než kazetu jednou za čas rozebrat. Materiálem devíti pastorků je ocel, pouze ten největší a matice jsou z hliníku. Kazeta je kompatibilní s doposud užívanými silničními řetězy PC 1090R a PC 1090. Na Meridě je namontován odlehčený 1090R spojený neodmyslitelnou spojkou (Power Lock).
Přehazovačka působí v porovnání se sadou X-0 poměrně robustním dojmem, ale kombinací vytříbených materiálů (magnézium, titan, karbon) se podařilo její hmotnost o pár gramů snížit na hodnotu 181 g. Aby byla skutečně nej, přidal Sram ještě keramická ložiska kladek. Systém nadále pracuje v poměru 1:1, což znamená, že jedním cvaknutím posunete lanko o tři milimetry, které odpovídají vzdálenosti mezi jednotlivými pastorky.
Přesmykač se speciálně tvarovaným vodítkem pro dvakrát deset převodů zaujme tenkou plechovou objímkou, která v případě potřeby umožňuje namontovat druhý košík. Verze se spodní montáží (ekvivalent typu Top Swing) má však objímku klasickou. V nabídce je i verze pro přímou montáž (bez objímky). Hmotnost tohoto komponentu činí 118 g.
Kliky vychází z top modelu TruVativu, Noiru – mají tedy karbonová ramena a hliníkový unašeč převodníků. Zvětšena byla roztečná kružnice velkého převodníku na průměr 120 mm (malý převodník má 80 mm). Stejně jako u kazety je tu použita technologie X-Glide, která upravuje vzájemnou polohu zubů tak, že vzniká více sektorů, kde je umožněn hladký přechod řetězu z jednoho převodníku na druhý. To by mělo zrychlovat řazení a zlepšovat chování systému v záběru. Ze tří nabízených variant klik (39-26, 42-28 a 45-30 zubů) je na Meridě namontována prostřední varianta ve verzi BB30 (694 g). To nám mimochodem odhaluje skrytou změnu rámu oproti roku 2009 – Merida přeběhla na stranu standardu BB30.

HURÁ DO TERÉNU!

Na tomto místě, po teoretickém seznámení se sadou, končí ukázka z článku. Zkušenosti se Sramem XX v terénu najdete v tomto vydání Vela!