Historie se (ne)opakuje?

28.2.2017
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2009-03-26T12:08:37 --><p><strong>odpružení, brzdy a pohon<br />historické okamžiky vývoje zásadních MTB komponentů</strong> <br /></p><p>S další sezonou se opět vše posunulo o krok kupředu. Už jsme si na to zvykli, je to běžný kolotoč. Dokážeme ale v té vší bouřlivosti vývoje a při našem smíření s ní vůbec ocenit tento posun, byť je mnohdy jen drobný? Čas od času není marné ohlédnout se zpět, abychom si důležitost i těch milimetrových a gramových vylepšení byli schopni uvědomit v plné míře.</p>

Sami už jste možná kolikrát mávli rukou nad tím, když jste se dočetli, že nové kliky jsou o 15 gramů lehčí a o 12 % tužší, že se o tři procenta zvětšila velikost dutého prostoru v jejich vnitřku. Za rok je to dalších několik procent a gramů, za dva ale už třeba také možnost podívat se na letitou a zdánlivě neměnnou konstrukci komponentu zcela jinak. Když ve čtyřicátých letech minulého století riskovali silniční jezdci zranění, když museli se zručností cirkusových akrobatů při přehození za jízdy povolit rychloupínák, asi ani nepomysleli na to, že jednou vše půjde páčkou ovládající jediné lanko, natož tlačítkem dávajícím signál elektromotorku v přehazovačce či přesmykači. Ptáte se, proč v článku o MTB komponentech zmiňujeme silnici? Inu, MTB je mladá disciplína, takže se tomuto výletu mimo terén nelze vyhnout.

 

Naše následující pozvánka do historie se týká tří velmi důležitých komponentů horského kola: odpružení, brzd a dvou částí pohonu, totiž řazení a klik. Sonda postihla celé období od úplných počátků přes jednotlivé důležité momenty až po současnost. Ukázala nejen obrovský skok v cyklistické technice od jejích počátků k současnosti, ale i zajímavý moment: téměř vše už tady někdy bylo. Zní to až neuvěřitelně, ale nyní do světa bikingu se silně deroucí řazení pomocí planetové převodovky mělo svého předchůdce už na samém počátku 19. století (třírychlostní náboj Sturmey-Archer), kotoučová brzda v sedmdesátých letech téhož století a třeba MTB čelisti cantilever v roce 1939. V mnoha případech se tak v případě vývoje uzavírá či již před lety uzavřel jistý kruh. Otázka je, na jak dlouho, kdy se zase otevře a jeho linka se vydá na cestu přes různé inovace, aby o několik let později možná opět dosáhla výchozího bodu – dokonalejší, silnější a lákavější.
Rudolf Hronza
Foto: archiv

TOTO JE ÚVOD BLOKU VĚNOVANÉHO POHLEDU DO HISTORIE VÝVOJE TŘÍ DŮLEŽITÝCH MTB KOMPONENTŮ – ODPRUŽENÍ, BRZD A DÍLŮ POHONU. VE VELU DÁLE NAJDETE PODROBNÝ PRŮŘEZ JEJICH EVOLUCÍ.

 

Menu