ekoLOGICKÉ NEsouvislosti

28.2.2017

ekoLOGICKÉ NEsouvislosti
Ekologie je bezpochyby téma současnosti, a to rozhodně ne zcela jednoznačné a v mnoha případech kontroverzní. Jako cyklisté máme jednu možnost k chlubení se – kolo je velice ekologickým dopravním prostředkem. Přesto jsme se na něj v tomto vydání podívali právě z pohledu šetrnosti vůči přírodě – jak právě bicykl a jeho „životní" cesta zatěžuje životní prostředí.
Je to téma (musím dodat, že prvotní námět vzešel od vás, čtenářů, z jedné z otázek zaslaných nám přes naši webovou poradnu na www.iVelo.cz), jehož zařazení je vlastně vůči cyklistice hodně nefér: článek z pera cyklistického žurnalisty vyznívá téměř kacířsky, když upozorňuje na zátěž způsobenou životnímu prostředí právě kolem – ano, kolem, právě tím vůči přírodě šetrným dopravním prostředkem… V článku se pídíme po vlivu bicyklu na životní prostředí v celém jeho životaběhu: od výroby materiálů i rámů či komponentů samotných přes fázi „produktivního věku" až po vyřazení z provozu. Nespravedlivé, vždyť co je to v porovnání s výrobou jediného automobilu, které navíc bude i za svého provozu produkovat zplodiny, že? Pokud se však povzneseme nad tato „mezioborová" porovnání, je nahlédnutí pod ekologickou pokličku kola nesmírně zajímavé. Člověk by měl o svém zájmu vědět pokud možná co nejvíce, aby mu dobře rozuměl, měl přehled, aby jej dokázal chápat celistvě.
Po přečtení podobného článku se navíc člověk na věci může opět podívat z jiného úhlu – jestliže je hliník tolik ubližující přírodě, vezmu raději ocel, řeknete si možná. Nebo když olej či brzdová kapalina tolik zatěžuje prostředí, vrátím se tedy k V-brzdám. Jenže ono je v případě ekologie všechno tak nějak relativní a jediná odpověď na každý z problémů zřejmě nebude. Kolik asi lanek, brzdových špalíků, kovových bovdenů potažených plastovou bužírkou, ale třeba i ráfků spotřebuji přechodem na véčka? A jak poté dopadne porovnání této eko-zátěže s kapkou brzdovky? Nitky souvislostí a důsledků je možné splétat snad donekonečna…
A nebude ono nakonec lepší se na celou věc podívat ještě jinak: nebude ono přínosnější snížit svou spotřebu a tudíž i produkci odpadu, nepřemýšlet o novém kole či komponentu s každou novou kolekcí, ale uznat fakt, že tři, pět i více let staré kolo mi bude zprostředkovávat stále stejně kvalitní zážitky z jízdy? Z jízdy, o niž jde především? Je to stejné, jako stát u žluté popelnice na plast a mít sám ze sebe radost, jak jsem to zase krásně protřídil. Po padesáté PET lahvi vám však dojde, zda ten problém netkví spíše právě ve zbytečné spotřebě či špatné volbě produktů.
Jsou to ale zbytečné úvahy, že?! Vždyť pořád mluvíme o kole, o radosti, jejímž provozováním planetu zase tolik zatěžujeme. Kolik z nás takto přemýšlí, když denně dojíždí autem do práce? Pokud by podobně hloubaly třeba takové krávy, asi by je přestal bavit život. Věřte nebo ne, jedna studie poukazuje na to, že taková kráva totiž vyprodukuje za den 100-200 litrů methanu, což je pro přírodní prostředí zátěž srovnatelná s exhalacemi CO2 po ujetí 55 km terénním autem!
Rudolf Hronza

Menu