RB IQ – Méně je někdy více

28.2.2017
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2009-01-20T21:27:39 --> <p>Je v tom jistě notný kus patriotizmu, že nové modely českých výrobců často stavíme na piedestal slávy, zatímco zbylý svět chrlí takových novinek desítky či stovky do roka. Nepopíráme. Také další ročník rubriky exkluzivních testů uvede zásadní česká novinka v podobě fullu RB IQ. Rozhodně to však nebude jen pro naši národní hrdost.</p>

V případě RB (Race Bike) se jedná o stoprocentně českou firmu, která má aktuálně na svědomí jeden již od pohledu zajímavý výtvor. O co že jde tak výjimečného, hodného rubriky Velo stars? Novým šperkem domácí produkce je celoodpružený trail bike s jednoduchým pojmenováním IQ, který zajímavým způsobem rozvíjí vlastnosti jednočepového závěsu, tedy konstrukce, jíž je RB věrno téměř od počátku své existence.

Efektně, ale hlavně efektivně

Ve snaze zachovat podobu klasického rámového trojúhelníku a hlavně optimalizovat chod zadní stavby přidali tvůrci z RB k jednočepové kyvné vidlici pohyblivě napojené vzpěry, do nichž je přímo vsazen tlumič. Systém byl pojmenován LDL (Linear direct link). Účelem je zaprvé dosažení co nejnižšího poměru zdvihu zadní stavby vůči tlumiči (2:1), zadruhé pak linearity kroku. Nižší pákový poměr (běžně je používáno 3:1 až 4:1, výjimkou je konstrukce Meridy LRS s poměrem téměř 1:1) přitom umožňuje použití menšího tlaku v tlumiči, což by dle vyjádření zástupců značky mělo přinést jak zvýšení citlivosti, tak i delší životnost tlumiče vzhledem k menšímu namáhání těsnění.
Otázka, která při pohledu na tento závěs možná někomu vyvstane na mysli, je, zda tlumič pevně vklíněný do zadní stavby nebude podroben vyššímu zatížení ohýbáním do stran, než je tomu u klasických řešení. Jak nám ale bylo vysvětleno, situace je spíše opačná. U rámu s klasickým uchycením tlumiče totiž téměř nelze docílit stoprocentní souososti kotvicích ok a případný rozdíl tedy působí přímo na tlumič (není-li uložen na kloubových čepech – DT Swiss). U RB LDL se takováto „nepřesnost" rozloží do celých vzpěr, čímž se minimalizuje její vliv.
Jinou stránkou této konstrukce je, že vyžaduje specificky upravený tlumič, protože namísto běžného oka končí pístnice závitem. Dostupný je přitom zatím jen jeden – X-Fusion O2 PVA. V průběhu jara by ale snad měla být k dispozici i druhá varianta – Fox Float RP23.

Kabátek a nářadíčko

Jak je u RB zvykem, i zde bylo aplikováno pravidlo hovořící o síle jednoduchosti. Proto jsou rámové trubky převážně základního kruhového profilu. To platí v jisté míře i pro zadní stavbu, kde jsou pouze nohy vidlice v přední části zploštěny na výšku pro lepší průchodnost pláště. Pro RB příznačné CNC frézované partie se zde vyskytují v poněkud omezené míře, než jak bývalo zvykem. Pozornost si přitom jistě zaslouží mohutný blok za středovou spojkou s uchycením čepu na úrovni prostředního převodníku, který se velkou měrou podílí na tuhosti celé zadní stavby. Oko pozorovatele jistě zaujmou také tvarově pestré patky či šroubovaný spojovací můstek vzpěr.
RB IQ je standardně nabízeno ve třech úrovních výbavy, my jsme měli k dispozici prostřední verzi Race. Zde již jmenovaný tlumič X-Fusion 02 PVA doplňuje vidlice Fox F32 RL s rovněž 120 mm kroku, nadstandardně vybavena dálkovým ovládáním lockoutu. Dalšími zásadními prvky jsou díly pohonu a stejně tak i kola a brzdy (průměr disků 160 mm), vše pocházející ze sady Shimano XT. Nepřehlédnutelné jsou rovněž díly kokpitu značky Race Face z řady Evolve XC. Oproti tabulkovému osazení jsou zde použity pláště Hutchinson Python (2,0") a sedlo Fi’zi:k Gobi. Katalogová cena provedení Race činí 62 990 Kč.

Líbezná harmonie

Je to snad potvrzení obecných trendů, že RB vyřadilo z nabídky 100mm Speedster a nahradilo jej 120mm trail bikem IQ, nebo vývojáři z Race Bike jen dokumentují směřování terénní cyklistiky, kde již vyšší zdvih nemusí být ani zdaleka překážkou sportovní, dejme tomu maratonské jízdy? Ať je to tak, či tak, je nutné hned zkraje předeslat, že zhruba rok a půl trvající vývoj přinesl plody nanejvýš chutné a řádně uzrálé.
Stačí se totiž jen posadit do sedla, pevně sevřít řídítka a hned po ujetí pár metrů vám jistě proběhne hlavou myšlenka: „S tímhle kolem si budu rozumět"

…TOLIK POPIS KOLA, CELÝ TEST RB IQ NAJDETE V ÚNOROVÉM VELU!

Menu