Typologie lehokol

28.2.2017
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2009-11-18T17:55:18 --><p>V prosincovém Velu naleznete po dlouhé době sondu do světa ležaté cyklistiky. Paleta těchto strojů je ještě o něco pestřejší, než je tomu u kol klasických, takže se nám do omezeného rozsahu článku nepodařilo vměstnat úplně vše. Přinášíme proto ještě přídavek v podobě fotografií, které nám poslala propagátorka lehokol Eva Navrátilová. Na těchto obrázcích si představíme různé typy. Na konec ještě připojujeme zajímavá videa, která nám poskytl tuzemský výrobce těchto strojů, firma Azub.</p>

Bonus: video

Leho 1

Fotografie Kanaďana Grega Kolodziejzyka ukazuje nízké lehokolo (lowracer) polské značky Velokraft. Vše je podřízeno rychlosti – zaujme absence laku (kvůli hmotnosti), ale třeba i kliky s měřičem výkonu SRM nebo přední mechanická kotoučovka od Avidu.

Leho 2

Velmi dobré aerodynamické parametry lowracerů je možné ještě vylepšit kapotáží nebo diskovými koly.

Leho 3

Tyto v českých garážích vyrobené „hárleje“ jsou typickým příkladem konstrukce dlouhého lehokola (long wheel base). Poznáte ho podle toho, že má kliky umístěny mezi předním a zadním kolem. Opakem je konstrukce short wheel base (krátké lehokolo), u níž jsou kliky s převodníky předsunuty před přední kolo.

Leho 4

Ještě hrdí majitelé….

Leho 5

Na kole se ale nemusí jen šlapat. Existují také modely, které jezdec pohání stejnými pohyby jako veslici.

Leho 6

Ani jízda ve dvou není výsadou vertikálních kol. Na obrázku vidíte lehotandem, na němž sedí dvojice netradičně zády k sobě.

Leho 7

Zajímavostí jsou kapotované tříkolky, tzv. velomobily.

Leho 8

Zatímco u nás působí velomobil jako zjevení, například v Holandsku pořádají jejich majitelé pravidelné srazy.

Menu