Úvod » Články k časopisu » Jednostopá rallye

Jednostopá rallye

Stejně jako ve světě cyklistiky i třeba v oblasti motoristického sportu existuje řada speciálů, které jsou do posledního šroubku upraveny tak, aby dokázaly co nejvíce vytěžit ze specifik oblasti své působnosti. Jako příklad různých extrémů uveďme monopost formule 1 a terénní speciál určený na dálkové závody typu Paříž-Dakar. Rozdílů bude nepočítaně. Stejně tak ale najdeme i příkladné univerzály v podobě rallye vozů, jež musí, pochopitelně s přihlédnutím k určitým úpravám vybavení pro konkrétní podmínky, stejně dobře obstát při rychlostních zkouškách na asfaltu, hlíně, blátě, štěrku, ale třeba i sněhu. Najdou se takoví všehoschopní sportovci i mezi horskými koly? My tvrdíme, že ano! V hlavní roli testu v rámci Souboje čtyř se vám představí XC fully, specialisté na maraton, zdvih 100-120 mm, cena 45 000-55 000 Kč.

Bylo by asi nošením dříví do lesa snažit se vytvořit, specifikovat a také pojmenovat další samostatnou kategorii v již jednou množstvím šuplíků a škatulek přetékající skříni horské cyklistiky patřící do oddělení plného odpružení. Přesto se alespoň pokusme objasnit a v praxi demonstrovat úvahu nastíněnou v úvodu – najít podobu kola sportovce-univerzála.

Budeme-li zpětně hledat podobnost mezi rallye a cyklistikou, dojdeme nejspíš k MTB maratonům, kde se závodníci musí poprat s celou řadou různých jízdních podmínek – od rychlých asfaltových úseků po náročné technické sekce. Je zde tedy potřeba dostatečně rychlého stroje, který ale nabídne potřebnou jistotu při ovládání a zároveň i přiměřenou prostupnost terénem a také, s ohledem na několikahodinové trvání, i dostatek komfortu. Oproti klasickým XC závoďákům tak zde rozhodně bude přínosem vyšší zdvih, i když jeho přesná hodnota rozhodně nemusí být dogmatem. Fantazii konstruktérů se v tomto případě meze nekladou.

Proč se ale soustředit jen na závodní podobu terénní cyklistiky, maratony vás mohou lákat, ale také nemusí. Každopádně i běžné nezávodní celodenní vyjížďky de facto kladou dosti podobné nároky na výbavu. I zde požadujeme od kola, aby bylo dostatečně svižné, ale zároveň i komfortní. Ukončeme už ale teoretické úvahy a nechme promluvit samotné stroje, které jsme podle výše popisovaného klíče vybrali coby zástupce takzvaně maratonských fullů.

TESTOVANÁ ČTVEŘICE

FOCUS Super Bud Team LAPIERRE X-control
GT Marathon Elite MERIDA Mission HFS 1000-D

Štěpán Hájíček
Foto: Jerry Efeb

Toto je úvodní článek k celému testu, ostatní najdete v novém Velu.