SHIMANO 2009

28.2.2017
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2008-03-21T21:35:03 --><p><strong>SHIMANO 2009<br />Život v ročním předstihu</strong></p><p>Je to už takový kolorit, kterému jsme již přivykli. Sotva nový kalendářní rok nabere trochu dechu, vždy se roztrhne pytel s předváděcími akcemi produktů na rok následující. Nikdo z nás tedy ani nepředpokládal, že by letos tomu mohlo být jinak. Jednou z prvních akcí tohoto druhu bylo představení novinek Shimano 2009 v karvinské pobočce tohoto cyklistického magnáta.</p>

Možná jste už přivykli i vy, stejně jako my, již tedy možná není třeba upozorňovat na to, že níže uvedený výčet novinek pro následující sezonu není zatím kompletní a o dalších budeme přinášet informace hned, jak jen to bude možné – nebudou zatíženy embargem. Hned první premiéra má příchuť nostalgie.

Deore LX: Loučení legendy Je to tak, jedna z nejstarších a také nejoblíbenějších řad Shimano Deore LX, vždy považovaná za sportovní náčiní, se odebírá do starobního (i když stále aktivního) důchodu a od příštího roku bude dál dělat společnost vyznavačům krosových nebo trekkingových kol. Za tímto účelem byl kompletně přepracován její design, tvary jsou uhlazenější a decentnější, stejně tak stříbrná povrchová úprava. Pod novým hávem se však skrývají známé a osvědčené technologie jako duté kliky s integrovanou osou Hollowtech II a s prostředním převodníkem kombinujícím ocel (zuby) a kompozit (unašeč), ergonomické brzdové páky nebo řazení RapidFire Plus. Zvláštností odpovídající určení sady v příštím roce je fakt, že se bude dodávat pouze s V-brzdami a zájemci o kotoučové provedení tak budou muset sáhnout do nesériových komponentů, v tomto případě pro nový hydraulický model BR-T605 vyvedený ve stejné povrchové úpravě jako nové LX.

   
Zcela nová sada SLX … … a LX coby vybavení pro krosová kola

Čerstvý vítr do plachet Starší, uvolněte místo mladším. I takto by šlo definovat vzniklou mezeru mezi řadami Deore a XT. Tu by měla vyplnit nový výsledek práce ósackých vývojářů v podobě sady s označením SLX. Ta je také jakousi odpovědí na stále sílící tlak ze strany jezdců tíhnoucích více ke stylu kombinujícímu cross-country a all mountain styly. Jednotlivé komponenty vyznačující se velkou odolností si ale přitom zachovávají exkluzivní vzhled sportovního náčiní, včetně nízké hmotnosti. Součástí sady SLX jsou dva typy klik v provedení Hollowtech II. Prvním z nich je Compact Drive dvojpřevodník s počtem zubů 36/33 a zpevněnou konstrukcí (včetně osy). K dispozici také bude standardní provedení pro vyznavače XC s prostředním převodníkem v provedení ocel/kompozit. Oba tyto modely jsou opatřeny specifickým uložením závitu pro pedály v klice, který je ocelový. Toto řešení je nazýváno Honeycomb a stejně tak jako i delší závity středového složení dokáže přenést větší zatížení. K novým klikám byly také speciálně vyvinuty přesmykače. U provedení Compact raménko přesně kopíruje zmenšené převodníky, výrazně snižuje možnost padání řetězu a dále také nabízí podstatně více místa pro průchod pláště. Tento přesmykač se bude (vedle klasické montáže) dodávat i v nové verzi určené pro přímou montáž na středovou osu. To zaručí perfektní sladěnost se všemi celoodpruženými rámy. Verze pro trojpřevodník disponuje šikmo uloženými stavitelnými šrouby a objímkou, což také zajišťuje větší prostor pro plášť. Tento přesmykač bude dostupný ve variantách Top i Down Swing.

   
Silniční zapletená kola WH-7850 s Alu/karbonovým ráfkem určeným pro bezdušové pláště Přehazovačka Acera v novém hávu, stejně jako celá sada

Na nové sadě je silně patrný rukopis designu XTR, včetně finální šedé povrchové úpravy. S tím také nepřímo souvisí i provedení přehazovačky Shadow. O tomto systému jsme již informovali, díky konstrukci je přehazovačka více ukryta a položena pod rámem kola, není tedy tolik vystavena například kamenům či větvím. Ovládat ji lze prostřednictvím páček RapidFire Plus, tedy systému s možností odřazování v obou směrech a variabilitou montáže pro lepší přizpůsobení rukám. A co by to bylo za MTB sadu bez kvalitních kotoučových brzd?! Ty jsou vybaveny třmeny s dvoupístkovým systémem, pákami s mechanizmem Servo Wave umožňujícím citlivější nastavení kroku a kotouči o průměru 160, 180 nebo 203 mm. Komplet završují náboje, zadní s provedením ořechu pro rychlý záběr (zvětšený počet zářezů rohatky) a přední s možností volby jak pro standardní rychloupínák, tak pro 20mm osu. O tom, jak bude nová sada úspěšná, rozhodnou zákazníci, ovšem již teď je jisté, že k tomu, aby byla důstojným nástupcem LX, má energicky našlápnuto.

   
Nový náboj M 758 s 15mm osou Řada LX již bude určena pro krosová kola, včetně klik

Pohled do výpletů V kategorii zapletených kol se objevilo novinek hned několik, a to především v silniční kategorii. Na pomyslném vrcholu nabídky stojí kola Dura-Ace s hliníkovo-karbonovými ráfky o výšce 50 mm určenými pro plášťové obutí. Jejich označení je WH-7850-C50-CL. Těm sekundují kola s příponou C24-TL stejné řady a konstrukce, avšak s ráfkem vysokým 24 mm a konstruovaným pro pláště bezdušové. Ostatní atributy, jako je výplet 16 a 20 drátů (přední/zadní kolo) či titanový ořech, jsou shodné. Hmotnosti dosahují 1700, respektive 1400 g. Karbon pro všechny, i tak by se dal charakterizovat další model opatřený ráfky s výškou 24 mm kombinujícími taktéž karbon a hliníkovou slitinu. Jejich hlavní předností, kromě solidní hmotnosti páru 1520 g, by měla být dostupná cena. To samé platí i o bezdušové verzi. Bezdušový systém u silničních kol stále ještě přešlapuje na místě a výběr plášťů k tomu určených nelze označit zrovna za pestrý – škoda, když kola se již začínají objevovat i v dostupnějších hladinách. Rok 2009 hrou čísel přímo vybízí k oslímu můstku na zapletená kola určená pro průměr 29″. Je potěšitelné, že i Shimano bere na vědomí tento fenomén, i když popravdě s poněkud delší časovou prodlevou. Kola s kódem WH-MT75 určená výhradně pro kotoučové brzdy s uchycením CenterLock mají ráfky kompatibilní s bezdušovými plášti a jsou zapletena shodně po 24 drátech. Prezentovaná hmotnost páru činí 1850 g. Shimano začalo také úzce koketovat se značkou Fox, zabývající se především vývojem odpružených vidlic. Výsledkem spolupráce je systém předních nábojů s 15mm pevnou osou v kombinaci s odpruženou vidlicí určenou pro disciplíny All Mountain, XC nebo maraton o zdvihu 100 mm. Tato technologie přináší výraznou hmotnostní úsporu oproti 20mm konstrukci, přičemž pevnost údajně zůstává stejná.

   
Inovovaný design kotoučové brzdy z řady Deore Zapletená kola WH-RS80 by měla být cenovým lákadlem

Další střípky do mozaiky 09 Nejsou to ale jen top produkty, na které je v dalším vývoji soustředěna pozornost. Důkazem toho může být nový facelift sady Acera. Vzhled je nyní dravější a z prvního dojmu se lze domnívat, že tato sada si dělá rozhodně vyšší ambice, než k čemu je opravdu určena – tím jsou cenově dostupná kola. To prozradí až osmistupňové řazení nebo konstrukce klik pro osu Octalink. I zde je ale možné sáhnout po kotoučových brzdách, a to v mechanickém provedení. Silničáře prozatím můžeme nalákat na novou povrchovou úpravu sady 105 v černé barvě, přičemž tato se bude dodávat současně se stávající stříbrnou verzí. Z dalších, ne až tak stěžejních změn je vhodné zmínit nové brzdové kotouče s velkým unašečem z hliníkové slitiny (podobně jako XTR) v průměrech 160, 180, 203 mm (SM-RT79) či devítistupňové kazety nahrazující současné M580 a HG50. Prvně jmenovaná je vybavena čtyřramenným pavoukem s napevno připevněnými třemi největšími pastorky, druhá dostala do vínku nový povrch titanového odstínu. Pro již zmiňovanou 15mm osu jsou také připraveny přední náboje řad XTR, XT a M758. Nový, čistší a kompaktnější design dostaly jak samostatné hydraulické brzdové páky XTR, tak i kompletní kotoučové brzdy Deore. K těmto také přibyly kliky stejné řady v provedení Compact pro all mountain. To je prozatím s představením komponentů Shimano pro rok 2009 vše. Snad nevyzradíme nic tajného, když řekneme, že u další novinky si na své přijdou především vyznavači silničních kol. Rozhodne se snad již tento rok tipovací soutěž probíhající na stránkách www.iVelo.cz, kde můžete zkusit přidat svůj odhad na rok, kdy který výrobce uvede silniční elektronickou sadu?

André Vebr Foto: autor, Shimano

Menu