Úvod » Články k časopisu » Záblesky zpod Tater

Záblesky zpod Tater

Záblesky zpod Tater

V životě každého časopisu jsou témata dlouhodoběji plánovaná, dále články reagující na aktuální dění, ale i myšlenky, které sotva jsou vyřčeny na poradě, jsou okamžitě zpracovávány. Jsou ale i témata zajímavá, přesto však z různých důvodů odložená - někdy čas jejich zveřejnění uzraje sám, jindy však je impulz pro otevření šuplíku nečekaný. Stejně je tomu s článkem o dvou mladých slovenských konstruktérech a jejich počinech.

Je tomu více než rok, kdy jsme poprvé zaregistrovali zajímavé produkty Braňa Mereše, pětatřicetiletého strojního inženýra z Bratislavy, kontaktovali jej a dohodli se na článku. Takřka ve stejné době jsem obdržel mail od Michala Kaľavského s popisem jeho vlastnoručně postaveného karbonového celoodpruženého enduro rámu. Jakoby tomuto tématu o dvou mladých slovenských nadšencích tenkrát bylo souzeno dozrát během jednoho roku k podstatně větší zajímavosti. Braňo, na jehož kontě tehdy byl například rám postavený z bambusových trubek (ano, čtete správně!) vlepených do kompozitových spojek nebo funkční náboj bez osy s průhledným tělem, se totiž rozhodl mimo jiné se svým novým počinem, uhlíkovým příhradovým silničním rámem C-Thru, zúčastnit výstavy rukodělných stavitelů rámů v severoamerickém Oregonu (stát Portland). Jeho dílo zde vzbudilo velkou odezvu, rám se objevil jak na oficiálních stránkách veletrhu, tak i v cyklistických médiích. Právě to byl pro nás impulz sáhnout po kdysi plánovaném tématu, oprášit kontakty a navázat spojení.

Ptáte se hned na začátek, proč náš zájem upřený na Slovensko a ne do jistě podobně zajímavých domácích luhů a hájů? Dobrá, firmy RB či Duratec už své nápady rozjely na vyšší obrátky, ale co takový Benest, Krutor, Dudák?! Odpovídáme: to jistě, ale proč se chvíli nepodívat za naši východní hranici? Vždyť o většině domácích nadšenců i stavitelů jsme již popsali něco papíru a jistě se k nim i nadále budeme vracet.

Důvod vlastní cesty?
Vlastní cesta!
Napadlo vás někdy, že byste si místo utracení peněz za hotový rám, navíc tak uniformní, postavili svůj vlastní? Ponořili se do hledání informací a z čistého nadšení spekli uhlíková vlákna doma? Vymysleli originální stroj, jedno zda MTB pevný či odpružený, nebo silniční? Utopie? Nikoliv – možná jen chybějící odvaha. Tu ale našli právě dva mladí slovenští nadšení cyklisté, kteří si řekli: Proč ne.
Stačí se však jen zamyslet nad tím, jak velké nároky jsou na rám kladeny a jak mnohdy ani přední světoví výrobci s dlouholetými zkušenostmi a týmem inženýrů a testerů za zády nedokáží předejít technickým problémům, a je jasné, že tímto článkem nechceme vyzvedávat dvojici těch, kdo zkusili něco víc než my ostatní, do nebe. Nemyslíme si, že jakákoliv vlastní cesta jednotlivce vždy stojí za vyzdvižení – kde je jistota, že jde o kvalitní, bezpečný a životaschopný produkt?

Jenže na druhou stranu, pochází-li z rukou člověka, který buďto již má vzdělání v oboru nebo jej právě získává, sežene si všechny možné informace, než se pustí do akce, rychle se objeví jiný pohled: Ukažte na některého ze zakladatelů nyní velkých firem, který by začínal jinak než doma v garáži s pilkou na železo (tehdy) a svářečkou po otci, jehož začátky nenesou příchuť naděje, vizí, omylů, nadšení a špinavých montérek. Ne, nechci nijak zveličovat vybranou dvojici cyklistů, kteří si „jen" postavili své vlastní rámy, ale současně nechci brát iluze ani jim, ani jim podobným. Bylo by samozřejmě bláhové se domnívat, že z někoho z východní Evropy vyroste za dva tři roky uznávaný kultovní stavitel rámů, na druhou stranu kdo ví, kde skončí některé z nápadů?

Ponechme nyní domněnek. Rád bych vás nyní přivítal u článku, který vás přenese na Slovensko a představí vám dva nadšence, kteří se nebojí práce s kompozitem a v jejichž počínání cítíme vedle velkého odhodlání i smysl. Jak velký, to ukáže čas. Oba se ale shodují na tom, že svůj smysl dávno našli: „Plníme si vlastní sny a víc vlastně ani nepotřebujeme. Jít vlastní cestou nás uspokojuje." Může se klidně stát, že jejich počínání bude opravdu navždy uspokojovat jen je samé. Proč ale ne?!

Rudolf Hronza


V TIŠTĚNÉM ČÍSLE NAJDETE K TOMUTO TÉMATU SAMOZŘEJMĚ MNOHEM VÍCE – PORTRÉTY OBOU CYKLISTŮ, JEJICH CESTU K PRVNÍM VÝTVORŮM, POPIS TĚCH DALŠÍCH, ROZHOVORY, POHLED ZÁSTUPCŮ SLOVENSKÝCH MÉDIÍ A DALŠÍ.