Úvod » Články k časopisu » ZA HRANICEMI VŠEDNÍCH DNŮ

ZA HRANICEMI VŠEDNÍCH DNŮ

ZA HRANICEMI VŠEDNÍCH DNŮ

Letošní rok přinesl jednu zásadní novinku do života nejvýznamnějšího světového veletrhu, jímž je německý Eurobike. Festival novinek začal o den dříve akcí Demo Day - testováním vybraných kol ještě předtím, než budou den poté vystavena na naleštěných pódiích, ve světlech lamp. Jsou šance, které se prostě chytají za pačesy a nepouští, a tohle byla rozhodně jedna z nich. Na Demo Day jsme proto vyrazili v plném redakčním složení, cyklisticky oděni a s tretrami a vlastními pedály v rukách s jasným cílem - přinést vám testy zajímavých kol z kolekcí 2008 s pořádným předstihem.

Celá akce byla určena pro odborníky z branže, tedy především novináře a obchodníky. Věděli jsme o ní dostatečně dopředu a jasně věděli, jak s ní naložíme. Hned několik zajímavých značek tu poskytovalo svá kola i doplňky k praktickému seznámení. Byť bychom vám mohli přinést výsledky prvních jízdních zkoušek kol roku 2008, na něž se můžete těšit i na českém trhu, zvolili jsme jinou, svým způsobem exkluzivnější cestu. Zaměřili jsme se na kola, se kterými bychom neměli možnost se v Čechách potkat, alespoň ne v nejbližší době – především na firmy celosvětově zvučných jmen, ale třeba i úspěšných německých produktů. Víme totiž, že například Giant, Gary Fisher, Cannondale, Trek či Rock Machine (jediný z Čechů, kdo využil příležitost poskytnout kola k testu) budou mít ještě řadu příležitostí objevit se v rámci testů na stránkách Vela, ale takový Commencal, BMC či Cervélo jsou chuťovky naší domovině vzdálené. Alespoň prozatím.

Výjimky se konají
Když jsme ve středu s velkou chutí ochutnali zajímavý celoodpružený Felt (mimochodem kolo z titulní stránky loňského vydání tohoto speciálu), toho času v Česku víceméně nedistribuovaný, a ve čtvrtek potkali mezi stánky zástupce české firmy JMC Trading, který nám sdělil, že je novým dovozcem Feltu do Česka, bylo nám jasné, že bez výjimek se naše představy o exkluzivních testech neobejdou. Felt je natolik zajímavý, že jej i přesto najdete na následujících stránkách. V Čechách funguje také oficiální distribuce značky Bianchi, přesto je zřejmé, že zcela nový celokarbonový full Camos se tu také jen tak neobjeví, natož se šancí otestovat jej. Dvě a dost – výjimky končí. Mohli byste namítnout, že i Orbea má české zastoupení, ovšem již by to nebyla pravda. Pokusy o její distribuci poměrně nedávno skončily. Neúspěšně.

Prší? No a?!
Za testováním bylo nutné přesunout se asi 60 km od německého výstaviště do rakouského městečka Eichenberg a z centrálního parkoviště se taxibusy nechat vyvézt na kopec, na připravené tratě. Trochu nám ztuhl úsměv, když nás na místě přivítaly přívaly vody a bylo zřejmé, že 99 % novinářů dává pro tento den přednost testování vynikajících chlebíčků a pressa. V hustém dešti vyrazili dva tři zoufalci obalení goretexem. Ne že bychom byli nadšení, ale tenhle den jsme, pokud to jen trochu bude možné, prostě nechtěli ztratit. Příliš jsme se těšili na to, až se na vyhlédnutých kolech svezeme a následně vás o naší zkušenosti budeme moci informovat. Už už jsme se smiřovali, že i my se zařadíme mezi zoufalce a zmizíme v dešti (smiřování o to horší, že probíhalo v teple a suchu mezi plnými stoly dobrot), když před polednem se provazy vody nejprve změnily v nitky, aby poté nadobro ustaly. V tu chvíli nebylo na co čekat.
Redakční tým se rozdělil na silničáře a bikery a vyrazil do akce. V některých následných reportážích z akce Demo day bylo možné slyšet hlasy, že to je sice hezká myšlenka, ale nevalného přínosu – kola si prý lze půjčit jen na krátkou dobu, všude bylo bahno, takže se pomalu nedalo jezdit, silnice byly mokré a kluzké, kola tak nebylo možné objektivně posuzovat. Po naší zkušenosti jsme až měli pocit, že jsme byli na jiném místě, v jiném světě. Proč ten brekot? Jeho důvod byl nasnadě – redaktoři, kteří se nezdráhali vyrazit a chtěli ten den jezdit, byli nadšení a spokojení. Ti, kdož raději zákusky, se ospravedlňovali podobnými prohlášeními.
Každé z kol, které najdete v testu na následujících stránkách, jsme měli k dispozici na libovolně dlouhou dobu (vyjma hodinou limitovaného Simplonu). Bylo to jen naší snahou seznámit vás i sebe s více koly, že jsme biky i silnice střídali po zhruba dvou hodinách. Půlhodiny svižné jízdy trvající bikový okruh jezdce nejdříve zahřál dlouhým výjezdem, aby se jim odměnil místy technickým sjezdem, ať už po úzkých pěšinách či širší kamenité lesní cestě. Pro zjištění, jak si který bike stojí, jsme si nemohli přát více. To kolegové silničáři byli nepatrně zoufalejší. Sice si pochvalovali táhlý výjezd a následný sjezd serpentinami, posteskli si ale nad kvalitou místního asfaltu: na něm totiž marně hledali nejen rozbité úseky, ale i výraznější nerovnosti, aby mohli posoudit schopnosti kol v oblasti komfortu! Co naplat, ještě že krajnice se více podobaly českým cestám…
Koncem srpna jsme se tak dostali za hranice všedních dnů, a to nejen díky testování ve skvělých podmínkách na jednom z rakouských kopců, ale i pro značky, jejichž šperky jsme mohli opotřebit. Vzhůru do jejich sedel!
Rudolf Hronza

Foto: Štěpán Hájíček a autor

 

TESTY MTB KOL


Bianchi Camos

 

 

 

 


BMC Trailfox tf01

 

 

 


Commencal Meta 6

 

 

 


Felt Virtue Duo

 

 

 


Orbea Occam Carbon team

 

 

 

 

 

 

TESTY SILNIČNÍCH KOL

 

 

 


Cervélo SLC-SL a R3-SL

 

 


Focus Izalco Team a kola Lightweight

 

 

 

 


Haibike Hai End Road

 

 

 

Orbea Orca

 

 

 

Simplon Pavo