Velké oči u jezera

28.2.2017

Bike Festival Lago di Garda 2007

Jako azyl jsme zvolili kemp Claudia nacházející se na okraji historického městečka Malcezine na břehu jezera, vzdáleného od centra Rivy přibližně dvanáct kilometrů. V tomto kempu má také zázemí společnost X-Centrum, které zde zájemcům z Čech poskytuje nejen ubytování ve vybavených karavanech, ale také možnost zapůjčení horských kol, windsurfingového, lezeckého či dalšího outdorového vybavení. Příjemné na tomto způsobu ubytování ale bylo i to, že jsme tu každý večer mohli posedět u společného stolu s dalšími cyklisty z Čech a klábosit, samozřejmě hlavně o kolech.

Prvním (ale jak jsme zjistili později také jediným) příjemným zjištěním na festivalu bylo, že vstup na výstaviště byl zdarma. V porovnání s předloňským rokem však musíme konstatovat, že výstavní plocha se zmenšila a rapidně prořídla. Návštěvníci tak mohli shlédnout několik málo stánků renomovaných značek doplněných o regionální zástupce firem a cestovní kanceláře. A tak i při sebevětším zájmu o vystavované produkty nezabrala prohlídka déle než půl dne. Na stáncích oproti jiným ročníkům ve valné většině absentovaly stroje továrních závodníků, kdy právě na nich bylo možno odhalit připravované novinky testované těmito jezdci. Tyto stánky bylo sice možno spatřit při procházce městem poblíž několika hotelů, cesta k nim však byla vždy přehrazena a označena cedulkami jako “privat area” či “members only”.

Festival na Gardě ale samozřejmě není jen výstava. Zájemci si zde mohou zapůjčit kola za účelem testu a mezitím svůj bicykl přenechat odborníkům na repasi, opravu či seřízení. Jsou tu připraveny také různé soutěže konající se v prostoru výstaviště i mimo něj. Vyvrcholením festivalu je pak maraton odehrávající se na okolních kopcích. Na jeho startu stálo vedle sebe zhruba 3000 jezdců z řad jak profesionálů, tak i obyčejných cyklistických nadšenců. Letošní ročník však provázely problémy. První zádrhel nastal hned při prezentaci, která se nesla v duchu dlouhých front a zmatků. Dalším nemilým překvapením bylo ucpání trati chvíli po startu, kdy účastníci čekali ve frontě až 40 minut, aby pak mohli pokračovat v jízdě. A do třetice: pořadatelé pro závodníky připravili v posledních metrech před cílem malé zpestření v podobě terénní vlny, o jejíž existenci neměli ponětí ani profesionální jezdci jedoucí vpředu. Výsledkem toho bylo, že přibližně prvních třicet jezdců mělo čest okusit tvrdost zdejšího vápence.

Všechny tyto zápory a vady na kráse festivalu má na svědomí pravděpodobně změna organizátora, s čímž jistě také souvisí i odliv některých významných vystavovatelů. A tak nezbývá než doufat, že poučení z těchto chyb dopadne na úrodné pole a bikový festival na Lago di Garda opět dostojí svého jména. Pokud by měl pokračovat dále v letošním duchu, vkrádá se otázka, proč vlastně “na gardu” jezdit v době jeho konání, a ne jindy, kdy tu není tolik cyklistů a člověk si lépe užije volné stezky.

Text a foto: André Vebr a Štěpán Hájíček

V TIŠTĚNÉM VELU NAJDETE Z GARDY NAVÍC: TESTY PRODUKTŮ 2008, ROZHOVORY (HAYES, GREG HERBOLD – SRAM) POZOR – V SEKCI STAHUJ ORIGINÁLNÍ POZDRAV GREGA HERBOLDA PRO ČTENÁŘE VELA a DALŠÍ VIDEA PŘÍMO Z LAGA!


 LAGONEWS 08

AVID Prakticky celé rodinky hydraulických diskových brzd Avid se poměrně výrazným způsobem dotknou inovace plánované pro příští rok. První viditelnou změnou je zeštíhlený tvar brzdových pák u modelů Juicy (Carbon, 7, 5) připomínající loni představený model Juicy Ultimate. Díky tomu bylo možné dosáhnout jisté hmotnostní úspory, například u modelu Carbon údajně až 30 g. Další inovací společnou pro všechny modely je přechod na brzdovou kapalinu DOT 5.1, která lépe odolává vysokému zatížení. Zcela novým modelem v nabídce pak je brzda Code 5, která je levnější variantou svého úspěšného jmenovce. Nejvíce patrným rozdílem je zde absence ovládacího kolečka na páce a rovněž její klasické usazení na čepu, nikoliv na ložiskách. Menší inovace se dočkala i klasická verze brzd Code, která dostala nápadné magneziové tělo se surovým neopracovaným vzhledem a rovněž doznala úspory hmotnosti 60 g.

TRUVATIV V návaznosti na kladné přijetí klik TruVativ Noir se pro příští rok dotkly inovace i hliníkové řady klik Stylo, přičemž s vyšším modelem je bude spojovat podobný design. Velkou chloubou nových klik je hliníková slitina 7050 T6, která je sice náročnější na zpracování, ve výsledku by ale měla přinést 10% nárůst tuhosti oproti běžně používané slitině 6061 T6. Inovace se dotkly i největšího převodníku, který bude plný. Tyto kliky budou dostupné ve třech provedeních – nejvyšší 3.3 Team, pro All mountain určená 2.2 AM (volitelně s rockringem) a na singlespeed 1.1G. Hmotnost nejvyšší verze včetně středové osy a ložisek GXP by měla být 890 g. Na výběr budou také dvě barevné varianty, stříbrná a černá.

ROCKSHOX Hlavní novinky v produkci značky RockShox se týkají především tlumičů – přibudou dva zcela nové modely. O vzduchové verzi Monarch s přepracovaným systémem tlumení Motion Control a značně nízkou hmotností (205 g) jsme vás již informovali v minulém čísle. Horkou novinkou pak je pružinový tlumič Vivid určený pro sjezd a freeride, který by se měl vyznačovat především vysokou pevností a odolností díky například většímu průměru pístnice či hlavnímu tělu s expanzní nádobkou vyrobenému z jednoho kusu. Specialitou tohoto tlumiče je možnost výměny dorazové gumy různé tvrdosti a dále pak samostatně stavitelný odskok pro malé a velké nárazy. U vidlic se změny dotkly především modelu Recon. U něj bylo díky přepracování tvaru vnějších nohou a korunky dosaženo úspory 100 g (1651 g) u verze Race se 100 mm zdvihu oproti letošnímu provedení. Pružinová verze pro enduro 351 U-Turn se stavitelným zdvihem pak zhubla o 60 g na hodnotu 2012 g.

ELLSWORTH 29 Na festivalu u jezera Lago di Garda si na své mohli přijít i příznivci velkých kol. Jeden z nejzajímavějších exponátů tohoto druhu jsme objevili na stánku značky Ellsworth v podobě plně odpruženého modelu Evolve, který pracuje se 100 mm zdvihu nad oběma koly a jehož zadní stavba je tvořena vlastním patentovaných systém nezávislého zavěšení s označením ICT (Instant Center Tracking).

SWITCH Spíše jen zajímavostí a technickou lahůdkou byla kola značky Switch postavená na elegantně tvarovaných karbonových rámech. Kromě nich nás zaujala i vlastní jemně tvarovaná kompozitová řídítka vyrobená v jednom kuse s představcem, která byla na tomto stánku k vidění jak v MTB, tak i v silniční verzi.

MAGURA MD Při první obhlídce stánku německé Magury jsme nenašli, kromě zajímavé červené varianty brzdy Marta SL, nic nového. Až při bližším zkoumání jsme objevili doposud neznámou vidlici Durin s označením MD80R a později i druhou verzi MD100R s vyšším zdvihem. Po dotazu nám bylo řečeno, že se jedná o zcela nový vzduchový model určený hlavně pro závodní využití, k čemuž by měla přispět především nízká hmotnost – 1450 g (80 mm) a 1480 g (100 mm) –, což je při konstrukci s dvojitým můstkem DAD a 32mm vnitřními nohami velice slušná hodnota. Novinkou je také kompletně přepracované dálkové ovládání systému uzavírání Dynamic LockOut, které by mělo přinést lepší ergonomii i funkčnost.

KARBONOVÝ KOTOUČ Tak že by snad opravdu ano? Třmen Formula byl na jednom ze stánků doplněn o kompletně karbonový kotouč. Podle slov technika se však o tuto značku nejedná. I přes výmluvná gesta a slova „top secret“ s lišáckým úsměvem se nám podařilo zjistit, že se jedná o speciální vlákno s přídavkem keramiky, které je identické s brzdovými kotouči, jaké jsou používány v F1 a u většiny supersportů jako Ferrari, Masseratti či Bentley. Je proto pádný důvod domnívat se, že výrobcem je značka Brembo. K těmto kotoučům je zapotřebí používat také speciální brzdové destičky. Podle technika je testování s úspěšnými výsledky ukončeno a vše je připraveno pro sériovou výrobu.

MOTOREK PRO LÍNÉ Zajímavý zlepšovák nejen pro líné cyklisty předvedla na svém stánku značka Gruber, vyrábějící zajímavě řešený pomocný motorek, který lze integrovat do sedlové trubky konvenčních kol. Jedinými podmínkami jsou vnitřní šířka sedlové trubky větší než 31,6 mm a středové složení s vně rámu uloženými ložisky (například Shimano Holowtech II, GXP). Při šlapání pomáhá tento motorek napájený bateriemi uloženými v běžné podsedlové brašně výkonem 200 wattů, který je schopen vyvíjet po dobu až 90 minut. Hmotnost motorku je přibližně 900 g a baterie váží jeden a půl kilogramu.

SENSOR Jediným oficiálním zástupcem České republiky s vlastním stánkem na festivalu byl výrobce sportovního oblečení Sensor, který svojí expozici, stejně jako mnozí ostatní, pojal jako prodejní, přičemž na nezájem si zde rozhodně stěžovat nemohli.

SPECIALIZED   Výstavní plocha Specializedu patřila sice k největším, byla ale zaměřena hlavně na půjčování kol a prezentaci nových plášťů (o nich více v testu). Toto se odehrávalo v jedné půlce, druhá pak byla vyhrazena čistě dámským produktům, které zastupovala jak celá kola, tak především mnoho doplňků včetně sportovního oblečení, helem a bot. Mezi nimi nás zaujal například model Sonoma 2, který má uhlazený civilní vzhled zahrnující i téměř plochou podrážku, přesto je u něj pochopitelně počítáno s montáží kufrů pro nášlapné pedály.

SILNIČNÍ KLIKY FULCRUM Velmi zajímavou novinkou jsou nové silniční karbonové kliky Fulcrum. Ty se budou vyrábět ve dvou provedeních, a to Racing Torq RS a R. Model RS se oproti R odlišuje dutým provedením klik (Fulcrum Hollow Crank Technology), šrouby z materiálu Ergal a CNC obráběnými převodníky. Kompletní hmotnost včetně misek s ložisky dosahuje 599 g (751 g u provedení R). Obě verze disponují unikátním řešením spojení osy pomocí systému Ultra-Torque dobře známého z produktů firmy Campagnolo. Kliky bude možno volit v délkách 170/172,5/175 mm a s počtem zubů 53/39, případně také ve verzi Compact (50/34 zubů). Na pultech prodejen by se měly objevit v průběhu října 2007.

SALSA DOS NINER Skutečnou perličkou mezi několika málo 29“ koly vystavenými na festivalu byl model Dos Niner značky Salsa. U něj nás kromě velkých kol zapletených do vlastních ráfků zaujala hlavně konstrukce typu softail, na jejíž stavbu se v minulosti většinou využívala ocel. Zde ale padla volba na hliníkovou slitinu s příměsí scandia, přičemž pohyb zadní stavby umožnilo výrazné zploštění zadní vidlice v její střední části.

Menu