Velo STARS 2007

28.2.2017

Při výběru jsme byli omezeni jediným faktorem – dostupností kola pro test. U každého z nominovaných kol naleznete důvody a přednosti, jimiž nás tolik oslovilo, že má tu čest usednout na trůn vyvolených. Je více než příjemné moci konstatovat, že i v tak silné konkurenci letošních kolekcí se prosadili dva čeští zástupci – Race Bike a Duratec. Nutno také předeslat, že nominace zasáhly jak MTB s pevným i odpruženým rámem, tak i kola silniční. Série testů Velo stars 2007, která startuje právě v tomto čísle, volně navazuje na předešlou formu exkluzivních testů První třídou. Opět tedy najdete test jediného kola na dostatečně velkém prostoru pro představení filozofie a záměru konstruktérů, technologií a poté i jízdních vlastností. Vše samozřejmě bude proloženo dostatkem dokumentačních snímků.

Jubilejní desítka
Číslo deset je nejen „kulaté“, v našem případě má i jinou spojitost – tímto číslem začínáme desátý ročník Vela.

Vstupenka mezi hvězdy
Prvním krokem na hvězdné nebe roku 2007 je nominace, dalšími pak zapůjčení kola k dlouhodobému testování či třeba přísaha exkluzivity. S vybranými koly se tak premiérově setkáte v jízdním testu právě ve Velu! Pokud bychom kolo nominované mezi hvězdy nemohli z jakéhokoliv důvodu zařadit do testu, především pak pro nedodržení podmínek či nedostupnost na delší čas, nastane chvíle pro divokou kartu. Ty jsou celkem dvě, kandidáty na ně však zveřejníme až v případě, že jejich existence nabude smyslu. Ovšem nejen to – své kandidáty můžete nominovat i vy! Napište na adresu star@vpress.cz svůj tip na kolo z modelové nabídky 2007, které by podle vás mezi hvězdami nemělo chybět, a svou volbu zdůvodněte.

Zvolte svou star!
Před Vánoci bude na našich webových stránkách www.iVelo.cz na jeden měsíc spuštěna anketa, kde budete moci dát hlas svému vyvolenému kolu z nominované desítky. Výsledky hlasování zveřejníme v březnovém Velu. Poté proběhnou testy všech kol a v říjnu přijde na řadu druhé kolo volby, kdy budete moci podle vlastností jednotlivých modelů a také toho, jak moc vás ten který oslovil, znovu zvážit svou volbu a případně změnit pořadí. Vítejte mezi hvězdami!

Rudolf Hronza
Foto: S. A. Smrkovská


GIANT TRANCE ADVANCED
Mnoho z karbonových celoodpružených MTB modelů kombinuje z důvodu zachování dostatečné pevnosti celku kompozit rámu a hliníkovou zadní stavbu. Pouze výjimečně bývá také zadní stavba z karbonu. Jedno z mála takových kol je i nejvyšší model Giantu Trance – Advanced –, u něhož jsou karbonová i raménka spojující samotnou zadní stavbu s přední částí rámu. Potvrdí se v praxi možná obava z pevnosti takovéto konstrukce, nebo jsou zde použité technologie natolik daleko, že nebude v tomto směru žádný problém?

SPECIALIZED ENDURO SL
Výkladní skříní technických možností, invence a tvrdé práce Specializedu je nejnovější provedení legendárního modelu Enduro, který dostal nejen karbonový rám, ale hlavně vlastní odpruženou vidlici s navzdory posledním trendům dvoukorunkovou konstrukcí a také vlastní tlumič. Enduro SL je navíc i přes své zdvihy velmi lehký bike.

ROCKY MOUNTAIN SLAYER SXC 70
Slayer je v řadách značky Rocky Mountain velkým pojmem, který vždy oslovoval jezdce milující výlety v těžkém terénu. Pro rok 2006 byla představena zcela nová verze se 150 mm zdvihu zadní osy a stala se po boku Santa Cruzu Nomad hlavním průkopníkem takto vysokého zdvihu u kola pro celodenní ježdění. Slayer 2007 dostal mladšího brášku s přídomkem SXC, který by si měl zachovat všechny klady předchůdce a přidat k nim nižší hmotnost. Jak se tento kanadský divoch osvědčí v českých lesích a hájích?

RB GEAR BOX
Česká firma Race Bike sice nebyla první, kdo u sjezdového speciálu integroval řazení do rámu, ovšem vsadila na vlastní řešení a zařadila se mezi úzký okruh těch, kdo v tomto směru tlačí vývoj vpřed. Po úspěšném získání patentu RB může konečně ukázat světu kombinaci řazení známého z cyklistiky a řešení používaného u motocyklů. V podstatě jde o zmenšeninu běžného řazení s přehazovačkou a pastorky. Na ose spojující kliky je posuvně usazen volnoběžný pastorek, přes něj vede řetěz na kazetu a ta roztáčí vnější pastorek sekundárního převodu vedoucího k zadnímu kolu. Exkluzivní test vám přineseme z francouzských sjezdových tratí!

SCOTT SPARK 10
Scott vždy s oblibou atakoval spodní hmotnostní hranice u kol pro různé disciplíny. Jedním z posledních husarských kousků na poli MTB je v tomto směru novinkový model Spark, který se chlubí neoficiálním titulem nejlehčího sériového vyráběného plně odpruženého závodního rámu (stejná situace panuje díky modelu Addict mezi silničními koly), a to včetně vlastního tlumiče vyrobeného ve spolupráci s DT Swiss. Co vše tento bike dovolí v terénu?

DURATEC CANNER CC1
Duratec je sice česká firma, ovšem světová co se inovací a práce s materiály týká. Možná to bude právě model Canner CC1, kdo změní zaběhlou podobu hardtailů – zadní stavba má ploché nohy vidlice, aby mohla lépe zpracovávat vibrace, mezi vzpěry a rám pak je vsazen karbonový pružný prvek označený zkratkou C.E.E. Ten lze vyměnit za jiný s odlišnými vlastnostmi, a tak rám maximálně přizpůsobit svým představám. Nominace Duratecu nemohla mezi desítkou vyvolených chybět!

LOOK 595
S tzv. prodlouženými sedlovnami jakoby se v nových kolekcích roztrhl pytel. Francozský Look sice nebyl první se svým modelem 595, poprvé ve své historii však použil při výrobě nanotechnologie a silou svého jména navíc potvrdil, jako někteří další, oprávněnost této konstrukce. Nominovali jsme jej však i za důmyslnost provedení – výšku sedla lze nastavovat v rozpětí zdruba tří centimetrů, do horní části trubky je vsazen eleastomer pro zvýšení pohodlí. Model 595 je navíc nabízen ve dvou tuhostních verzích – 595 Origin a 595 Ultra se zvýšenou tuhostí zhruba o 15% (třetí verzí je sámám přizpůsobená ergonomie. A právě tyto dvě verze budeme moci také porovnat!

BIONICON EDISON
Německá firma bere celoodpružená kola kategorie enduro útokem – máte-li výhrady k horšímu chování vysokozdvihého kola ve stoupáních, Bionicon vás jich zbaví. Díky propojení vidlice a tlumiče lze snadno plynule ladit jejich zdvih v závislosti na sklonu terénu. Toto řešení je využíváno jak u jednočipových konstrukcí, tak u čtyřramenných (zdvihy od 120 mm po 200 mm), úhel hlavové trubky se mění až o 10 stupňů. Nová sezona opět přinesla vylepšení systému, takže nenastal čas pouze k nominaci, ale i k exkluzivnímu testu v terénu!

GARY FISHER HIFI
Gary Fisher, jehož stopa po návštěvě v České republice je ještě čerstvá, se po větším parametru kol (29“) zaměřil na další významný krok v konstrukci kola – změnu stopy předního kola pro lepší ovládání bicyklu v nízké rychlosti. Tu umožnilo předsazení korunky vidlice vůči hlavové trubce – ve spolupráci s Manitou a Keithem Bontragerem. Nová geometrie Genesis 2 a model HiFi otevírají bránu hvězdných testů – otočte na další stránky!

LEMOND TRIOMPHE MIN/MAX CARBON
Značka Lemond byla sama o sobě jedním z kandidátů na účast v exkluzivním testu První třídou, a to zejména pro svou práci s materiály a jejich kombinování pro dosažení požadovaných vlastností. Sezona 2007 přinesla celokarbonovou novinku Triomphe Min/Max Carbon s ambicemi docílit vysoký poměr mezi pohodlím a výkonem. Pomoci v tom by mu měly především hodně ploché trubky vzpěr téměř po celé jejich délce. Tato nominace je tedy současně výzvou – ukaž, Gregu, jak jsi se s prací s karbonem popasoval!

2x divoká karta
Velo stars 07 má desetkrát vyhrazeno místo pro exkluzivní test a deset nominací. Pokud kterýkoliv z nominovaných strojů z jakéhokoliv důvodu, především pak kvůli nedostupnosti či nedodržení podmínek, vypadne, tyto divoké karty opravňují k volbě náhradníka.

Menu