Tak blízko, tak daleko

28.2.2017

A to nejen podle parametru kola a tloušťky obutí, ale i mezi silničními a terénními jezdci navzájem. Třebaže na silnici tři převodníky a vzpřímenější představec s širšími plášti či dokonce rovná řídítka jistě signalizují jiné pojetí sportu než u vyznavačů kultu Tour de France, ještě patrnější je rozrůznění v terénu. A to především v horním patře společnosti. Maratonci nevykopali válečnou sekeru s jezdci holdujícími techničtějšímu bikování ve stylu enduro ani s freeridisty. Tyto kmeny totiž nemají sporná území, oni se v krajině míjejí! A stejně jako se neprotíná jejich teritorium, liší se i jejich náčiní.
Toto rozporcování cyklistického koláče pochopitelně neproběhlo z roku na rok, naopak vývoj k němu byl hmatatelný již nějaký čas a třeba ještě není ani u konce. Hranice mezi jednotlivými kmeny také nejsou ostré, jak je známe z času moderní státnosti, ale spíše na onen indiánský způsob mlhavého určení v prérii. Každopádně s sebou však přináší v logické návaznosti prvek specializace.
Kde jedni volají po aerodynamice posedu se zvýrazněním nejoptimálnější pozice pro přenos síly, druzí žádají spíše snadnost ovládání a pohodlí. Kde je pro jedny alfou i omegou efektivita šlapání a nízká hmotnost, je pro druhé středobodem maximálně funkční odpružení. Odtud, z těchto tužeb a přání, pak vycházejí základní kategorie jako závodní silniční nebo MTB kolo, turistický bike pro cesty čili trekking, hardtail a odpružený stroj s větším či menším zdvihem a rozdílnou robustností.

Karbonové svádění
Všechny podzimní show jako jedna potvrdily další trend. Vlákna kompozitového materiálu zůstávají nadále hitem, i když se to s nimi má jako svého času s Beatles: všeobecné šílení začíná produkovat zapřisáhlé odpůrce. Proč by také ne, když přínos karbonu pro mnohého cyklistu tkví především v jeho sexy vzhledu – hliník hydroformingem suše vyrovnává tvarovou extravaganci kompozitu, spolu s dalšími materiály pak funkčně nekovové hmotě konkuruje v několika dalších aplikacích.

Polštáře se zvláštní náplní
S rašením tlumících systémů kultivujících odpružení je trend rostoucího zdvihu biků k nezastavení. Proč by také výrobci brzdili či dokonce řadili zpátečku, když jejich planžetami, plovoucími písty či předepnutými záklopkami řízené trysky přepouštějící tlumící olej umí učinit i 150 mm kroku tuhým při akceleraci a aktivním, jakmile pneumatika potká první kořen? A tak zatímco takoví motorkáři již své limity znají, bikerům zdvihy ještě možná porostou.

A ještě něco
Mezitím, co se takové diskové brzdy pouze dolaďují, zásadní vliv na jízdu má poslední dění mezi gumaři. Vedle posunu bikového standardu šířky od 2,1″ směrem k 2,2″ nebo dokonce 2,3″ se plně otevřela stavidla nasazení měkčích směsí. Ať již je to jednotná anebo dvousložková skladba dezénu, terénáři se cítí jistější. Pro silniční jízdu to platí jakbysmet, jen zde hraje jasný prim kombinovaná směs s měkčími boky.
A pakliže je dnes důraz kladen na celoodpružený biking, nemůže nám zůstat lhostejným obrodný proces v oblasti rámové konstrukce. Razantní příklon k fenoménu zavěšení zadní stavby systémem s proměnným, tzv. virtuálním čepem začíná nabírat rozměry revoluce.

Kastace
To je vše pravda, ale týká se ve velké většině horní kasty. Na ni jsou směrovány nejžhavější novinky, pro ni především vznikají reportáže z veletrhů, na poslední chvíli se do časopisů zařazují převratné premiéry. A zbytek – ostrouhá?
Rozhodně ne! Drtivá většina cyklistů, dobrovolně se řadící právě mimo exkluzivní kastu, sice profituje z top technologií až s menším či větším zpožděním, v globálu je na tom ale lépe než kdy předtím.
Silnice? Stačí připomenout vytříbenost rámových trubek či dokonce karbonové vidlice, v moderním duchu zapletená kola či luxus funkce měničů převodů i u základních modelů. U MTB se shodně objevuje postup materiálu či odpružených systémů top modelů z ještě velmi blízké minulosti až k začátečnickým branám. I tady roste zdvih – hardtaily jsou často stavěny již s minimálně 100mm vidlicí, fully také pod 100 mm jdou jen výjimečně. Odpružené komponenty sice nejsou vybaveny nejmodernějším inteligentním tlumením, roky prověřená klasika ale nabízí hodně. Čepy ráfkových brzd budete hledat většinou těžko – hydraulické či mechanické disky vládnou kompletnímu MTB. I vzorky pneumatik jsou totožné s exkluzivními modely, jen v jiném provedení. Zkrátka a dobře, hardtail kolem pětadvaceti tisíc a full za nějakých pětatřicet, to je již velmi dobré svezení.

Autor: Tomáš Taich
Foto: Rudolf Hronza

Menu