STUMPJUMPER COMEBACK: legendární skokan přes pařezy po 25 letech

28.2.2017

Bližší pohled na repliku praotce MTB biků odhalí stroj postavený na rámu svařeného z dnešního pohledu až ze směšně tenkých ocelových trubek Tange, což býval ve svých dobách hodně významný pojem. Grafická podoba značky, modelové označení i tmavě modrá barva jsou vyvedeny v původním duchu a na člověka přímo dýchá nadšení prvních letců na tlustých pláštích. Při pozorování kola s lehkým odstupem zaujme svérázná geometrie, kdy se hlavová i sedlová trubky zdají být položeny v hodně volném úhlu. Zajímavé konstrukce je přední pevná vidlice, zde jsou totiž klasické zahnuté nohy vsazeny do dvoupatrové korunky. Svérázně působí také až extrémně dlouhá zadní stavba (cca 470 mm). Co se týká výbavy, zde bohužel příliš dílů připomínajících původní podobu použito z pochopitelných důvodů nebylo. Staré časy tak připomínají například řídítka vytvořená v jednom kuse se zdvojeným představcem, jejichž tvarování částečně připomíná dnes stále oblíbenější vlaštovky. Vedle pěnových gripů nalezneme rozměrné brzdové páky, které ovládají cantileverové čelisti Shimano. Ty ale mají s původními díly společný snad jen princip své konstrukce. Vyloženě současné pak je řazení s 3×9 převody, které obstarávají páčky a přehazovačka Sram X.O a přesmykač Shimano XT. Trochu nepatřičně zde působí také kliky Shimano XT. Ty totiž vzhledem ke své oversize ose a vně rámu vysazeným ložiskům značně kontrastují s drobnými trubkami rámu. Původem ze staré školy se naopak zdají být tenké náboje upevněné plochými maticemi, širší ráfky plochého tvaru, nebo hrubší pláště Specialized Ground Control 26 x 1,95“ se světlými boky.

Moderní provedení, se stejným modelovým označením, se liší v první řadě použitím odpružení nad oběma koly. Po tom není na starém kole ani památka, do prvních odpružených pokusů na MTB zbývalo ještě pár let. Druhý zásadní rozdíl je v materiálu použitém na stavbu rámu, kdy vedle tenkých ocelových trubek působí mohutná karbonová přední část aktuálního rámu jako motiv ze science fiction. Ke kosmickým technologiím nemá příliš daleko ani sofistikovaný tlumič s inteligentním tlumením komprese, který jakoby se sám rozhoduje, podle konkrétního terénu, kdy je zadní odpružení potřeba aktivovat a kdy nikoliv. Tom, Gary, Joe a Charlie by tehdy v jednaosmdesátém žasli, co je na kole také možné…

Veliký posun je patrný rovněž na poli brzdových systémů. Dlouhé brzdové páky, které bylo třeba tisknout velkou silou čtyřmi prsty, vzhledem k relativně malé účinnosti cantilevrových čelistí, vystřídaly drobné diskové brzdy, jež jdou natolik snadno, že k jejich plnému výkonu stačí jen středně silný stisk pouhým jedním prstem. Zbylé čtyři pak mohou svírat karbonová řídítka a provést přední kolo úseky, jimž by se jezdec na prapůvodní verzi Stumpjumperu raději zdaleka vyhnul.

Ta dvě kola dělí několik epoch mountainbikingu, ale i tato modelová pocta, jež je jen nedokonalou kopií prvního Stumpjumpera, poskytovala tehdejším bikerům minimálně stejné potěšení jako poslední výstřelek bikové techniky současným pilotům v terénu. A právě to z horské cyklistiky nikdy nevymizí.

Hats off, Mr. Stumpjumper!
(šh, kh)

Foto: David Stella a Štěpán Hájíček, archiv Specialized


Technická data

originál Specialized Stumpjumper 1981
rám: CrMo Tange
kliky: TA
volnoběžné kolečko: Suntour New Winner, pět rychlostí
brzdy: Mafac cantilever HC5 Super Deluxe, motokrosové páky Tomaselli
měniče: Suntour Cyclone ARX GT Cyclone
ráfky: Araya
pláště: Specialized Stumpjumper 2,125“

replika Specialized Stumjumper 1981
rám: CrMo Tange
kliky: Shimano XT
volnoběžné kolečko: Sram, devět rychlostí
brzdy: Shimano cantilever
měniče: Sram X.O, Shimano XT
pláště: Specialized Ground Control 26×1,95“

Menu