Úvod » Články k časopisu » Ušetřená koruna – těžké zítřky?

Ušetřená koruna – těžké zítřky?

Žijeme v době výhodných nákupů. To samé platí i o cyklistickém obchodování. Konkurence roste a byť většina dovozců a výrobců uvádí či garantuje doporučené ceny, cest jak nakoupit lépe, je několik. V sousedním Německu na podzim minulého roku, tedy v aktuálním období začínajících či probíhajících výprodejů, proběhla zajímavá akce jednoho z domácích výrobců kol. Obchody v sezoně zřejmě nešly dle očekávání a nic není snazší, než chybu hledat u jiných, ne u sebe. V tomto případě prý mohli za klesající prodeje maloobchodníci a jejich přemrštěné rabaty. Takže kola z výroby pěkně rovnou do kamiónu a nikoliv do cyklistického média, ale do běžných novin podat inzerát, že na tom a tom náměstí v tu a tu hodinu bude prodej kol za neskutečně nízké ceny – podívejte, jak vás ti prodejci obírají. Jak krátkozraký akt vedoucí k sebezáhubě, ovšem také zaseté semínko nedůvěry. Opravdu jsme tak obíráni?

U nás zatím nic podobného neproběhlo a doufejme, že neproběhne. Každopádně pohybujete-li se po internetových diskuzích, zjistíte, že téma cen je věčné, včetně úvah proč stejný výrobek stojí „na západě“ či za velkou louží mnohem méně než u nás, a že nákupy za co možná nejnižší ceny jsou tu na denním pořádku. Kde nakoupit levněji, zní logické otázky, vždyť kdo má peněz nazbyt? Internetové obchody jsou v boji o zákazníka možná mnohem dál než mnohdy zkamenělí prodavači v kamenných obchodech. Neplatí nájem, tolik tučné skladové zásoby, mnohdy ani mechaniky, mohou si dovolit více pracovat s cenou. Když už to nesmí udělat veřejně, protože musí dodržet jisté obchodní podmínky, je téměř jasné, že po telefonu se na ceně vždy dohodnete. Naše cesta tak vede k zadání hledaného produktu do vyhledávače, nejnižší cena vyhrává.

Do hry o cenu ale vstupují i hyper, super a megamarkety – řetězce asi vědí o lásce Čechů k pohybu na kole, mezi rohlíky můžete narazit na stále slušněji vybavená kola, byť neznámých značek, zato za velmi lákavou cenu. Kola jsou jistě položkou významně promlouvající do objemů tržeb, vždyť už se nejeden řetězec pere se specifiky prodeje kol na úrovni – nabízí odborné seřízení kola, garanční prohlídku (a nejen jednu, ale třeba i tři v období až tří let, a to bezplatně). A k tomu zmíněné výprodeje – stačí, aby se začátek sezony vinou špatného počasí trochu posunul. Zůstanou skladové zásoby a je jen otázkou, komu dříve prasknou nervy a odstartuje období slev. A koncový zákazník si může zvyknout: nenakoupím teď, počkám si na slevy, přijdou brzy. V době, kdy již gurmáni hltají informace o novinkách pro příští sezonu a střádají korunky, nastává pro mnohé sezonní nákup. Naštěstí ani v tomto případě nelze mluvit o lavinovém efektu.

To vše ale nechápu jen jako boj o zákazníka, ale svým způsobem nepřímo i stále silnější útok na cyklistické obchodníky a zpětně na nás samé. Možná svým hledáním nejlevnějšího sami přispějeme k tomu, o čem se mluví – totiž že v Čechách je až příliš mnoho prodejců kol, takže ne všichni se mohou uživit. Může tedy přijít ozdravení trhu, ale stejně tak se znásobit garážová prodejní politika – za rohem po vás chtějí tolik? Mě stačí o stovku méně, domluvíme se. Určitě se nechci pouštět do ekonomických souvislostí, to je prostor pro jiné. Rozhodně netvrdím, že toto se právě nyní děje. Jen tak přemýšlím o tom, že namísto s příjemnou a věci znalou obsluhou specializované prodejny se za pár let budu bavit jen s klávesnicí počítače o kvalitě toho kterého komponentu, že místo do prodejny, kde mi mohou poměrně rychle vyjít vstříc, si zařídím domácí dílnu a budu čekat na dvoudenní dodací lhůty e-shopů, kdysi tak rychlé. Když si nebudu vědět rady, sednu do auta a vyrazím 50 km k nejbližšímu specialistovi. Nebo že řetěz přihodím k rohlíkům vedle mléka a vůbec mi to nepřipadne divné. Dnešních obchůdků už třeba bude jen málo a budou si opečovávat jen úzký okruh svých stálých věrných zákazníků. Nakoupil jsi tak výhodně? Tak se starej. Jen mi najednou bude chybět možná neopakovatelná atmosféra nákupu, kterou oplývají mnohé cyklistické prodejny.