Není to jen samolepka

28.2.2017

Musím předeslat, že nemám vůbec nic proti potápěčům. Dokonce mají můj obdiv. Představa temných hlubin, neznáma, velkého tlaku a nebezpečí ve mně rozhodně nevyvolává touhy po poznání, ale spíše úzkost. Vybavují se mi žraloci, potopené lodě, harpuny a bubliny stoupající ke hladině. To vše se mi vyjeví, když vidím na kapotě auta vedle SPZ nalepený symbol potápěče. A že jich je! Určitě jste si všimli také. Objevují se už i hokejisté, golfisté, letadélka… Všechny tyto samolepky ale mají jedinou funkci: hlásají světu, že „já jsem potápěč, golfista…“ A že jsem na to náležitě hrdý. Ovšem nic víc!

Kdo má ale doma ploutve a šnorchl, že? Moc lidí to určitě nebude. Ale kolo, to už je jiná věc! A jakou spojitost má automobil a silniční doprava s potápěním? Žádnou! Ale s jízdou na kole je to jiné. Dochází k interakci mezi cyklistou a řidičem (i ke konfliktům), oba používají tutéž komunikaci, kolo je převáženo v autě nebo na autě a kolik řidičů má kolo doma a kolik řidičů na kole osobně jezdí nebo má členy rodiny, kolegy nebo známé, kteří jezdí na kole, tedy lidi, kteří jsou součástí oné interakce a jsou v pozici cyklistů automobily přímo ohroženi?! Proč právě oni nemají na svém autě samolepku cyklisty?! Vždyť silueta jezdce na kole by mohla říkat ještě něco víc! Kdo ji na autě bude mít, není jen majitelem kola, je i ohleduplným řidičem, tím, kdo bere ohled na ostatní účastníky silničního provozu, chrání slabší, jímž jednou může být cyklista, příště chodec nebo dítě. Vždyť u nás skoro každý někdy jezdil na kole, a děti především! Každého musí tak trochu strašit ze snu nejen to, že se sám ocitne na kole na silnici, ale že sám cyklistu v autě porazí. Nálepka cyklisty vypovídá něco o šoférovi, ale ovlivňuje i toho, kdo jede za ním, kdo tu zprávu „čte“: „Jsem ohleduplný k cyklistům, chovej se jako já.“ A v případě masové propagace může následovat další várka pokynů: dodržuj dostatečný boční odstup při předjíždění, respektuj, ber ohled…

Nálepka mi začala vrtat hlavou už asi před čtyřmi lety. Snažili jsme se dostat mezi lidi siluetu cyklisty, ale výrobní náklady jsou nemilosrdné a rostou do stovek tisíc korun, v případě propagace myšlenky, aby bylo jasné o co se jedná, do milionů. Dokonce jsme dospěli až do stádia, kdy bychom byli, ve spolupráci s některými tuzemskými firmami, schopni mezi cyklisty zdarma jednorázově distribuovat 300 000 samolepek, byla připravena kampaň na propagaci myšlenky „Berou ohled na cyklisty“ s jednou renomovanou reklamní agenturou, byly hotové návrhy billboardů a celoplošné inzerce a vyblokována inzertní plocha v automobilových časopisech, byla předjednána spolupráce s ministerstvem dopravy a vše bylo doslova na spadnutí, ale vždy to skončilo na penězích.

Bylo nám líto nechat myšlenku ohleduplnosti k cyklistům úplně usnout, a tak jsme vypustili první vlaštovku z vlastních prostředků, cyklistu vysokého 13 cm jsme vyrobili sami. Zatím jej prodáváme jen my, redakce Vela, buď přímo u nás nebo na akcích, jako jsou veletrhy nebo maratonské závody, jichž se účastníme. První reakce návštěvníků našeho stánku na veletrhu Sport Life jsou fantastické, jednoznačně pozitivní. Lidé nám vyjadřují podporu a radost, že mohou přispět něčemu dobrému. Naším cílem ale je, aby nálepek bylo co nejvíc, aby jednou byly zcela zdarma, aby lidé věděli, co ta nálepka znamená a především, aby se podle toho na silnicích chovali. Je to možná boj s větrnými mlýny, dost možná je to úplně utopie. My si to ale nemyslíme. A někde se začít musí: „Buďme k sobě ohleduplní!“

Menu