Diagnóza: FS revmatismus

28.2.2017
Onemocnění zadní stavby celoodpruženého kola je sice až krajní případ, nicméně nikterak neobvyklý. Není čemu se divit, všichni hýčkáme brzdy, pohon, vidlice, a na uložení zadní stavby a tlumič se v duchu známého pořekadla "nehas, co tě nepálí" tak nějak zapomíná. Pak se snadno stane, že s ohněm lehne všechno až na popel.

Je tedy stará pravda, že péče o klouby a tlumič fulla nepatří k těm pravidelným. Možná, že když se podaří vystopovat příčiny, nebudeme daleko od posunu k lepšímu.
Nejzásadnější problém většinou spočívá v malé informovanosti veřejnosti. Uživatelské manuály ještě u leckterých značek čekají na svou českou mutaci, jinde prostě prodejce nemá odpovídající technické know-how. Je však na místě říci, že na druhou stranu ve spoustě obchodů znají své zboží skrz naskrz. Proto se ptejte a pátrejte, třeba hned při nákupu anebo ještě při vybírání. Vždyť to, jak často se budete o nový rodinný přírůstek starat a kolik vám spolyká z rozpočtu, je přece důležité.

Možným vysvětlením číslo dvě je fakt, že na rozdíl od předního odpružení vzadu je situace mnohem více roztříštěná. Co vpředu zvládnou tři, čtyři značky, u tlumičů obstarává dvojnásobek. O variacích uložení kloubů ani nemluvě. Snad tedy také z důvodu obsáhlosti tématu není zadní stavbě věnován častěji prostor. Nicméně, ponořme se nyní do problému hlouběji. Ptali jsme se pro vás mechaniků, prolézali servisní manuály a uživatelské příručky, brouzdali na internetu. Snad bude váš život s fullem spokojenější.

Očista
Údržba začíná již při mytí, zaslouženou koupel by měl po vyjížďce dostat i bike. Pozor však, aby se přemíra péče nestala škodlivou. Nikdy totiž nepoužívejte “wapku” či podobný, vysokotlaký proud vody. Zahradní hadice by měla být pro oblast čepů i tlumiče maximem, ještě lepší je kyblík s mýdlovou či jen čistou vodou. Očistěte čepy i povrch tlumiče.

Zadní stavba
Stejně jako u všech ostatních částí bicyklu i u zadní stavby a tlumiče rozlišujeme mezi kontrolami po každé vyjížďce, pravidelnou rozborkou po určité periodě či jízdě v drsném prostředí a pak tzv. sezonní generálkou.

Pravidelná kontrola
Je nad slunce jasné, že tohle většina z nás neprovozuje. Po švihu se bike umyje, odstaví, a před další jízdou zbyde čas tak na namazání řetězu. I když však nebyly pozorovány komplikace, výrobci doporučují pravidelnou předstartovní kontrolu. A nejde jen o bezpečnostní hledisko, myslete také na váš bike. V případě zadní stavby manuály hovoří o kontrole dotažení čepů. Samozřejmě s citem a podle doporučených momentů. Příliš utažený čep omezuje pohyb tlumiče, volný jej zase namáhá. Většinou byste neměli objevit problém, může se ale stát, že si ušetříte nepříjemnosti na trati. Pokud dochází k opakovanému uvolňování čepu, pomůže zalepení závitu (Loctite).
Není od věci zkontrolovat zapružením hladkost kroku stavby a pohybem zadního kola ze strany na stranu odchytit eventuální vůli na čepech. Ani s miniaturním pohybem do boku není dobré vyrazit do terénu, natož s evidentní vůlí – může dojít k poškození rámu i tlumiče.

Periodická údržba
Každý provozní manuál, přiložený ke kolu ve chvíli prodeje, vám poví, jak často je třeba provádět servisní zákroky na čepech a jakým způsobem. Vše se přitom odvíjí především od typu uložení: to může být buďto ve formě průmyslových ložisek, nebo kluzných pouzder.
Průmyslová čili kazetová ložiska nevyžadují žádnou údržbu a měla by vydržet hodně dlouho bezvadně funkční, třeba i dobu života rámu. Údržba se tak omezí na kontrolu dotažení čepů. Opět pozor na správný moment síly.
Kluzná pouzdra jsou sice lehčí, vyžadují za to ale oběť v podobě údržby. Nejde však o nic strašného – v doporučeném intervalu je třeba čep rozhodit a ošetřit. Pozor však: je třeba bedlivě pročíst manuál, zda ložisko vyžaduje namazání, či naopak, zda se mazat nesmí. Jak u kovových pouzder, tak u plastových vložek, v nichž se otáčí osy, bývá doporučení výrobce jednou takové, jindy makové. V manuálu se také uvádí, jaký typ maziva užít a jakého se naopak vyvarovat. Stává se také, že zadní stavba putuje na ložiscích více typů. Je tedy možné, že některý čep bude vyžadovat péči, zatímco jiný o ní ze své povahy nestojí.
Při užití čisticích prostředků a odmašťovadel je nutno dbát, aby nebyla zasažena oblast čepu. Agresivita těchto chemikálií může rázně zkrátit životnost ložiska, neboť má schopnost rozložit mazivo, a tak zvýšit opotřebení čepu. Pokud již tedy k takovému neštěstí dojde, rozeberte čep a promažte jej dle instrukcí výrobce.
Pro četnost servisních zásahů je stěžejní také kvalita utěsnění čepu. Záhy v praxi poznáte, zda je nutno čep nově promazat po každém slejváku, anebo postačí vyčkat doporučeného servisního intervalu.
Co se potom konkrétního provedení zákroku týče, záleží jen na vaší zručnosti a dostupnosti kvalitního nářadí, zda podniknete údržbu ve své dílně anebo ji svěříte bikeshopu. Z údržby čepů se rychle stane rutina, stejně tak ale lze bike pokazit.

Sezónní generálka
Pokud opomenete pravidelnou údržbu, či na kole jezdíte jen občas, nebo i když se vám zdá, že vše funguje, jak má, pokud manuál vyžaduje ošetření čepů, učiňte tak alespoň jednou za rok. Dejte třeba bike do servisu, až si pojedete užívat prašanu na hory.

Výměna čepu
I když se leckde pyšní informace, že čepy odkroutí celou životnost rámu, většinou, zvláště u kluzných ložisek, tomu tak není. Životnost čepu je odvislá od způsobu jízdy, přírodních podmínek, v nichž je bike proháněn, ale také třeba od nastavení tlumiče. Sami si brzy uděláte obrázek, kolik při vašem provozu čep vydrží. Rozhodně však neuškodí, když u dobíhajícího modelu zakoupíte pár čepů do zásoby – budou se hodit až váš typ nebude delší dobu ve výrobě.

Tlumič
Je opravdu s podivem, že kohokoliv se zeptáte, většinou vám 4 z 5 bikerů odpoví, že tlumič ještě neměli v servisu. Přitom není důvodu se k němu chovat macešsky, vždyť v principu jde o totéž, co jsou odpružené vidlice.

Čistota – půl zdraví
Kromě již zmiňovaného sprchování slabým proudem či jen mytí vodou na hadříku či košťátku nezapomínejme na otření těla tlumiče a oblasti těsnění po každé, i suché jízdě.

Údržba
Předně je třeba kontrolovat dotažení tlumiče v rámu v souladu s doporučenými momenty. Tlumič se musí pohybovat volně, nesmí ale mít vůli. Někteří výrobci tlumičů doporučují i interval promazání čepů ok tlumiče.
Zejména u vzduchových tlumičů je pak doporučeno ošetření těsnění po určitém čase, někde i po každé jízdě! Konkrétní informaci o četnosti mazání i o vhodných prostředcích by měl opět obsahovat váš manuál.
Vzduchové tlumiče si rovněž říkají zhruba po dvaceti hodinách provozu o ošetření vzduchové patrony a uložení vyžadující částečné rozebrání. Tento zákrok můžete provést doma, zvládne ho pro vás i váš bikeshop či servisní centrum tlumičů. Veškeré lhůty servisních zákroků se přitom s užitím v drsnějších přírodních podmínkách snižují.

Nutný servisní zákrok
Každý producent tlumičů uvádí lhůtu, v níž je nutno tlumič poslat specializovanému servisnímu centru na generálku, i kdyby fungoval sebelépe. Někde jde o 200 hodin provozu, jinde se hovoří o roku ježdění. Tento zákrok vám může zprostředkovat prodejna, v níž byl bike zakoupen. Generálka obsahuje výměnu oleje, těsnění a celkovou kontrolu a repasi. Nepodceňujte to.

Chraňte svůj tlumič
Na rozdíl od vidlic nemají tlumiče ochranné nohavičky. U některých systémů odpružení jsou přitom přímo vystaveny nečistotám odletujícím od zadní gumy. Není nic jednoduššího než pořídit si ochranný fusak na suchý zip z neoprénu, který lze snadno sundat pro údržbu. Tlumič se vám poděkuje svou funkcí a prodlouženou životností.

Text a foto: Tomáš Taich

Menu