Úvod » Články k časopisu » Co je mýtus a co pravda

Co je mýtus a co pravda

aneb tradiční výživové omyly ... V záplavě zaručených dietetických rad je čím dál složitější se zorientovat a odhalit, co je skutečně zdravé, co pomáhá, co škodí a co je pouze reklamním trikem výrobců, případně rádoby odborníků. Poznejte i vy sami, v čem jste se až dosud mýlili.

1. Vynechat snídani pomáhá udržet se ve formě
Opak je pravdou. Energie přijatá ráno je okamžitě v organizmu využita a neukládá se do zásoby. Navíc, když vynecháte snídani, pak máte na oběd již takový hlad, že nejste schopni jej udržet na uzdě.

2. Kdo drží dietu, musí omezit či dokonce úplně vynechat chléb, pečivo, sušenky apod.
Ve vyvážené dietě musí vždy sacharidy obsahovat asi 55 – 60 % energie. Jíst chleba, sušenky, sladká jídla má také psychologický efekt, neboť tyto potraviny podporují vylučování serotoninu, látky, která se nachází v mozku a která pomáhá regulovat pocit sytosti a navozuje klid a pocit dobré pohody.

3. Po těstovinách a rýži se tloustne
Výživové tabulky ukazují, že 100 g těstovin (normální porce) obsahuje 360 kcal a 100 g rýže 365 kcal. Těstoviny navíc dávají pocit nasycení, což mnoho jiných potravin nedá. To, co může způsobit nárůst hmotnosti, je spíš druh použité omáčky, která by měla být zeleninová či klasická – rajčatová.

4. Dietní výrobky jsou vždy nízkoenergetické
Dietní výrobky mohou obsahovat stejně energie jako normální výrobky. Dietní může znamenat, že výrobek obsahuje stejně tuků jako tradiční výrobek, ale je obohacen např. o vitaminy či minerály, aby se zvýšila jeho biologická hodnota.

5. Všechny celozrnné sušenky jsou nízkoenergetické
Celozrnné sušenky mají společnou vlastnost – obsahují celozrnnou mouku, jejíž obsah závisí na výrobci. Také ostatní součásti se mohou značně lišit mezi výrobci a jsou důležité pro určení energetické hodnoty. Výhodou je však jistě vyšší obsah vlákniny.

6. Po banánech se tloustne
100 g banánů dodá asi 66 kcal. Je jisté, že to není málo. Je ale potřeba vzít v úvahu, že toto ovoce obsahuje i jiné látky, jako například vlákninu, která naopak snižuje chuť k jídlu. Existují také rozdíly v energetické hodnotě a zralosti banánů. Nejvíce energie nám dodají přezrálé banány (s hnědými body na povrchu).

7. Umělá sladidla jsou karcinogenní
Poslední výzkumy ukázaly, že i sacharin, o kterém se předpokládalo, že by mohl podporovat rakovinné bujení, je zdraví neškodný.

8. Je lepší vyhodit čerstvé mléko, mléčné výrobky a jogurt okamžitě, jakmile projde záruční doba
Mají-li tyto výrobky dobrou chuť a vůni, pak je můžeme konzumovat i dva až tři dny po prošlé záruční době. Zkažené mléko a mléčné výrobky mění okamžitě své organoleptické vlastnosti. Ve chvíli, kdy se množí mikroorganizmy poškozující lidský organizmus, chuť a vůně rychle napoví, že je něco špatně.

9. Mléko je vhodné pro všechny
Mléko je velmi dobrou potravinou. Může mít však určité kontraindikace. Je odpovědné za některé alergie a mělo by být doplněno správnými potravinami. Méně doporučená je například kombinace s masem a rybami, neboť zpomaluje procesy trávení. Cukr obsažený v mléce může způsobit určité intolerance a spolu s kávou je vytvořena směs, která se může obtížně trávit. Částečně odtučněné mléko je lehčí, neboť obsahuje méně tuků ve srovnání s plnotučným. Co se týká bílkovin, vápníku a vitaminů, pak není mezi těmito dvěma žádný rozdíl. Kdo má problémy s trávením mléka, neboť mu chybí laktáza, enzym, který metabolizuje laktózu (cukr obsažený v mléce), může zvolit zakysané mléčné výrobky. Kdo je však alergický na bílkoviny obsažené v mléce, měl by se zaměřit na rostlinné výrobky, jako je sojové či kukuřičné mléko.

10. Vajíčka s červeným žloutkem jsou lepší, neboť mají více vitaminů
Barva žloutku závisí téměř vždy na tom, co slepice zobou. Neexistuje žádný vztah mezi barvou žloutku a obsahem vitaminů. Někteří výrobci vybírají barvené krmení, aby vajíčka získala barvu. Aby to člověk pochopil, stačí pozorovat volně žijící slepice: žloutky mají téměř vždy barvu žlutou. Podobně lze dosáhnout i barvy u ryb (lososovitých), které získají červenou barvu masa právě díky barevnému krmení.

11. Všechny pomazánkové margaríny jsou stejné
Margaríny jsou na našem trhu ve dvou formách – pomazánkové margaríny (80 % tuku a 20 % vody) – typickým příkladem jsou Alfa, Rama, Rama máslová, Rama jogurtová, Flora. Některé pomazánkové margaríny mají nižší obsah tuku (40 % tuku, 60 % vody). Tyto pomazánkové margaríny nejsou vhodné na vaření, ani k přípravě těst. Někdy se označují pojmem “helvaríny”. Příkladem jsou Alfa Plus, Diana, Perla, Flora light, Lukana, Linko, Summer. Rozdíl mezi margaríny je i v obsahu trans-nenasycených mastných kyselin. Jejich úloha je spíše negativní a negativně ovlivňují hladinu cholesterolu. Jejich obsah v margarínu by měl tedy být co nejnižší. Z tohoto hlediska jsou nejvýhodnější – Flora, Rama máslová, Perla, Flora light a Alfa Plus.

12. Masový vývar je zdravý a výživný
Vývar by měl být podáván jen výjimečně. Ve vývaru se nacházejí všechny látky, které maso obsahuje, od těch, jež jsou v organizmu fyziologické, až po toxické. Právě kosti, které jsou často používány při přípravě vývaru a které mu dávají správnou chuť, jsou částí, kde se ukládají škodlivé látky. Především osoby, které mají problémy žaludeční či ledvinové, by se měly vývarům vyhnout.

13. Nejlepším zdrojem vitaminu C jsou citrony
Vitamin C hraje ve výživě člověka důležitou úlohu. Chrání nás nejen před nachlazením, ale i před rakovinou a může snížit i krevní cholesterol. Potraviny s nejvyšším obsahem vitaminu C jsou – papriky, kiwi, jahody, pomeranče, citrony, zelí, melouny, květák, rajčata a rané brambory. Podíváme-li se na cenové relace, je jasné, že zakoupení melounu či jahod v zimě značně zatíží rodinný rozpočet. Podle ekonomické výhodnosti a obsahu vitaminu C pak nejlépe dopadne v zimě (první tři měsíce v roce) zelí, kiwi a pomeranč, na jaře (duben až červen) se pak pořadí obrátí – pomeranč, zelí a kiwi. Na dalších dvou místech jsou citrony a papriky.

14. Během redukční diety je možné konzumovat ovoce bez omezení
Ovoce je ve většině případů energeticky velmi bohaté, a tak by během redukční diety měla být jeho konzumace udržována pod kontrolou. Denně by se neměly sníst více než tři kusy ovoce. Osoba držící dietu by měla zapomenout na sušené ovoce, banány, tropické ovoce a měla by se spíše zaměřit na jablka, pomeranče, grapefruity a hrušky.

15. Spojení těstovin a masa ve stejném jídle zpomaluje trávení
Tomuto spojení by bylo lepší se vyhnout, neboť v prvních dvou hodinách trávení sacharidy obsažené v těstovinách či v chlebu vyžadují proces, který je zpomalen kyselinami, jež se vylučují pro trávení masa. Je to však sporné. Jsme původem všežravci, a pokud víme, různé trávicí procesy, které vyžadují těstoviny a maso, nám většinou nečiní zdravotní problémy. Můžete zkusit i jednoduchý test. Je možné sníst zvlášť těstoviny a zvlášť maso. Pokud pozorujete zlepšení trávicích funkcí, pak můžete tento zvyk dále udržovat. V opačném případě můžete bez problémů pokračovat ve stravování tak, jak jste zvyklí.

16. Ovoce by se mělo jíst vždy s odstupem od hlavního jídla
Výběr by měl být učiněn podle reakce jedince a bohatosti jídla. Existují jedinci, kteří tráví ovoce bez problémů. Ti tedy mohou jíst přiměřené množství ovoce i po jídle. Ten, kdo trpí nadýmáním, zácpou či jinými střevními problémy, by měl ovoce jíst pouze v odstupu od hlavního jídla. Spojení ovoce s těstovinami, chlebem či luštěninami může tento stav ještě zhoršit a mohou víc fermentovat. Samotné ovoce se tráví mnohem rychleji. Tím pádem mohou být lépe vstřebány vitaminy obsažené v ovoci. Existují však výjimky. Velmi dobrou kombinací je jogurt a ovoce. Ananas na závěr hlavního jídla (maso) naopak pomáhá trávení. Jak nahradit ovoce na závěr hlavního jídla? Je možné sníst nějaký ořech či mandli. Jsou dobré na chuť, podporují dobré trávení a neovlivní fermentaci. Je však dobré mít na paměti, že ovocná svačina je méně energetická a zdravější než klasické svačiny.

17. Vařená zelenina by měla být snědena během jednoho dne
Závisí to přirozeně na zelenině. Papriky, lilky či cukety opečené a ochucené olejem mohou zůstat v ledničce i jeden týden. Vařená zelenina, polévky apod., pokud nejsou zkonzumovány do 24 hodin od přípravy, se mění. Mohou však být zmraženy a uchovávány v mrazničce. Špenát a brambory by se měly sníst rychle, aniž by se ohřívaly. Špenát může obsahovat hodně dusičnanů, které se mění v dusitany, které mohou těžce poškodit organizmus. Vařené a konzervované brambory mohou skrývat Proteus, bakterii, která je schopna vyvolat značné střevní problémy. Slané koláče, které chceme jíst i druhý den, by tedy neměly obsahovat špenát.

18. Jídlo by nemělo být vícekrát ohříváno
Hlavně proto, že touto operací ztrácí potravina mnoho ze svých vlastností (především vitaminů). Také proto, že potraviny opakovaně vystavené tepelnému šoku mohou vytvořit prvky nebezpečné pro organizmus. Tuky mohou změnit své vlastnosti a mohou produkovat látky poškozující játra a oběhový systém. Bílkoviny se mohou měnit a mohou způsobit jaterní a žaludečně-střevní problémy. Problém se ještě zhorší v případě, že ohřáté potraviny byly ještě rozmražené, a tím pádem byly ještě i jinak upraveny.

19. Je lepší jíst pomeranč po půlměsíčcích než vypít jeho šťávu
Značná část vitaminů obsažených v tomto ovoci je v bílé kůžičce citrusových plodů a právě ona je eliminována v případě, že je z nich připravena šťáva. Navíc, když jíme celé ovoce, přijímáme i vlákninu, která je pro náš organizmus důležitá. Čerstvou pomerančovou šťávu musíme vypít okamžitě, neboť v krátkém čase se obsah vitaminů sníží. Stejné pravidlo platí i pro čerstvou šťávu prodávanou v obchodech (u nás ji zatím koupit nemůžeme), která je přirozeně bohatá na vitamin C, neboť je připravena z čerstvého ovoce a je pouze sterilovaná. Tato však musí být opravdu konzumována velmi rychle, jakmile se otevře balení. Poslední alternativa – džusy. I když jsou obohaceny o vitaminy a získány z nejlepšího ovoce, nemohou nahradit čerstvé ovoce.

20. Ovocný salát je díky kombinaci různých druhů ovoce těžko stravitelný
Tento mix tedy kombinuje kyselé ovoce se sladkým, dvě kategorie, které vyžadují odlišné trávicí procesy. Mezi kyselé ovoce můžeme zařadit jablko, hrušku, citrusy a jahody. Meruňka a broskev jsou kyselo-sladké. Hodně cukru mají hroznové víno a fíky. Ovocný salát by měl být tedy připraven z ovoce stejného typu. Navíc by měl být tento salát konzumován okamžitě. V opačném případě ovoce začíná fermentovat. Tímto procesem ztratí výživové hodnoty.

21. Kyselé a bublinkové nápoje je možné pít s jistým omezením
Tyto nápoje by neměly být konzumovány během jídla, neboť ovlivňují trávení jak sacharidů, tak bílkovin. Navíc se kyseliny obsažené v perlivých nápojích mohou vázat s vápníkem obsaženým v jiných potravinách, a tím pádem ztěžují jeho vstřebávání.

22. Kombinace obilovin a luštěnin je stejně biologicky hodnotná jako maso
Byli to zemědělci, kteří si všimli, že se cítí lépe, když jsou k luštěninám (fazole, hrách) přidány obiloviny (chléb). Věda pak potvrdila, že tato kombinace je výborná, neboť dodává organizmu všechny esenciální aminokyseliny, tj. ty, které jsou nepostradatelné a které si neumíme vyrobit. Obiloviny a luštěniny jsou tedy kompletní a je možno k nim přidat pouze zeleninu. Čočka s uzeným je sice dobrá, ale obsahuje nadměrné množství bílkovin a tuků. Měla by se tedy jíst jen občas a spíše v zimě.

PaeDr. Renáta Dlouhá
Foto: Velo