NA DOSAH

28.2.2017
Historie unikátní značené speciální stezky pro cyklisty, zvané příznačně Alpentour je poměrně krátká. Přesto se už do povědomí bikuchtivých Evropanů zapsala velmi významně a my jsme se na ni vypravili již podruhé. Opět pod vedením cestovní kanceláře Alpy. Ještě ani nestačila uschnout barva na značení "starého" Alpentouru a už je tu řada novinek.

Myšlenka značené a plně zabezpečené cyklistické stezky je stará nějakých pět let a jejích prvních pět etap z Ramsau do Mürzuschlagu mělo délku 350 kilometrů a převýšení Mount Everestu 8800 metrů. Letos se okruh uzavřel a z Mürzuschlagu lze pokračovat jižně do Grazu a pak po jižní straně horského masívu Alp až do Schladmingu a Ramsau. V době naší návštěvy se značila poslední část trasy, což však ve společnosti zkušených průvodců nebylo na překážku. Alpentour se tak letos stal největším značeným cyklistickým okruhem na světě. Jeho 933 kilometrů dlouhá trať je rozdělena do čtrnácti etap, ale na jeho trati se lze pohybovat více méně libovolně, pouze některé náročnější úseky jsou jednosměrné. Mezi Fischbachem a Mariazell je natažena ještě dvouetapová Romantiktour. Přestože se na trati celého Alpentouru najdou bikerské lahůdky, není třeba se bát přílišné náročnosti, většina vede po zpevněných šotolinových cestách a těch dvěstě nesjízdných metrů denně lze přenést bez potíží. Pro adrenalin je možné si zahnout kamkoliv mimo značené cesty. Ale pozor! Stále rostoucí rozměr této stezky a větší frekventovanost logicky přinášejí potíže s některými majiteli pozemků. Paradoxně nějvětším zákonným zádrhelem bylo pojištění odpovědnostii za lidi pohybující se na pozemku vlastníka. Do této causy vstoupil vehementně stát (prostřednictvím turistického ruchu Štýrska – Steierische Tourismus) a věškerou iniciativu a odpovědnost vzal na sebe. Tedy, aby bylo jasno, na značených stezkách Alpentouru! Cestovní kanceláře většinou nabízejí pojištění v ceně nebo je vhodné sjednat pojištění Alpenverein, které navíc poskytuje slevu na vybrané ubytování, lanovky, autobusy apod.

Zdatní bikeři by možná v některých případech dokázali zvládnout až dvě etapy denně, ale stlačit celý děvetsetkilometrový okruh do deseti dnů je nemožné. Převýšení je značné a i když se většinou stoupá po širokých celkem rovných cestách, často je pravý čas na malou placku a hodně velký pastorek vzadu, rychlost se v průměru pohybuje těsně nad deseti kilometry v hodině. Pokud však chcete lámat rekordy, není třeba jezdit až za česko-rakouské hranice. Rakouský Alpentour skýtá fantastické zážitky pro hobíky, turisty, požitkáře. Výhledy na alpské masívy, na které se chce skoro sáhnout a do hlubokých údolí, ostře vyřezaných uzoučkými alpskými říčkami nemají obdobu. A pakliže ano, v tomto provedení je na nich fantastická právě ta skutečnost, že se nemusíte trmácet pěšky ověšen lany a skobami, ale stačí prostě jet na biku, kochat se a rozhlížet. Tato část Rakouska patří k těm méně navštěvovaným, i když štýrská centrála cestovního ruchu se hodně snaží zlákat turisty z přelidněného Tyrolska. Štýrsko je označováno za zelené srdce Rakouska a zachovává si původní ráz s typickým horským venkovským nádechem.

Stezka je výrazně značena velkými cedulemi, občerstvovacích zařízení je dost, jejich obsluha velmi ochotná poskytnout všudypřítomný Radler – 50% piva a 50% citronové nebo malinové limonády, který má na etiketě dokonce symbol cyklisty. Ubytování lze volit z mnoha cenových a kvalitativních úrovní nebo se prostě nechat vést. Na stezku Alpentour dokonce lze přijet bez kola a využít rozvinutou síť půjčoven, kde je široký výběr kol od nejlevnějších až po celoodpružené speciály. Cena půjčovného se zvedá s pořizovací cenou kola. Půjčené kolo lze vrátit v kterékoliv jiné pobožce této sítě a pokud máte zájem o konkrétní stroj, je lepší si jej rezervovat.

Tento alpský okruh je opravdu impozantní a absolvování, byť jeho jediné části, patří k životním zážitkům.

Alpentour v datech
Dnešní podoba Alpentouru je velice rozlehlá, pokud tedy pojedete do samého centra Štýrska a tedy na původní úsek této trasy, do Grazu, druhého největšího města Rakouska, pak je to z naší státní hranice asi čtyři hodiny přes Linec. Na západní výběžek alpentourského okruhu, kde je převýšení a sklon tratí náročnější, je třeba z Lince pokračovat na Salzburg a pak jižně po dálnici A10.

Původní Alpentour se skládal z pěti tras a vedl z Ramsau do Mürzuschlagu (75,5 km/1782 m převýšení, 88,5/1535, 71,8/1956, 71,8/1444, 63,3/1609).
Celý Alpentour se dnes skládá ze čtrnácti etap, které mají na 933 kilometrech převýšení 24 kilometrů! Dvě etapy Romantiktour jsou dlouhé 61 a 97 kilometrů (na mapě vytečkováno).

Zapůjčení kola stojí 250 rakouských šilinků, noc v ubytovnách mládeže přijde v sezoně asi na 740 Kč, privat v průměru o stovku více a dvouhvězdičkový hotel přibližně 1100 Kč.

Kontakty:
Steirische Tourismus GmbH., St. Peter Hauptstrasse 243, A-8042 Graz
tel. 0043 316 4003-0 (fax..10)
tourismus@steiermark.com
www.steiermark.com

Freizetschule GrObming, Kirchplatz 15, A-8962 GrObming, tel. 0043 3685 22131-1 (fax ..22304)
Office@Ennstal-Classic.at
www.groebming.at

Oficiální adresa: www.alpentour.at

(red)
Foto: Tomáš Lébr ml.

Menu