Dva na jedno téma: Zimní příprava

28.2.2017

Stanislav Bambula
jeden z nejpoctivějších a nejvytrvalejších závodníků naší terénářské historie, který svou kariéru spojil s táborskou cyklistikou, v cyklokrosu patřil dlouhá léta k domácí špičce, ještě donedávna úspěšně bojoval v bikové kategorii veteránů, trenérsky se v Budvaru Tábor věnuje hlavně mládeži, jeho svěřencem je například medailista z cyklokrosového MS juniorů David Kášek.

“Jsem zastáncem všeobecné zimní přípravy, což vyplývá z toho, že se věnuju převážně mladým cyklistům ve věku od 13 do 18 let. Principy pro práci s nimi jsou však dosti podobné charakteru přípravy hobby cyklistů i vzhledem k jejich možnostem a podmínkám. Žáci se například v zimním období objevují na kole pouze jednou týdně, a to o víkendu většinou na biku. Většinu tréninkového času, až 70%, však vyplňuje příprava v tělocvičně (posilování, gymnastika, fotbálek, basket) kombinovaná podle možností s během na lyžích, bruslením, hokejem nebo klasickým během. Jako cyklokrosaři jsme měli k běhání vždy pozitivnější vztah než třeba silničáři, ale myslím si, že nikomu neuškodí. Třeba hodina běhu se s hodinou jízdy na kole co do intenzity nedá srovnat, nesmí se však odehrávat v přílišném mrazu apod. Z fyziologického hlediska jsou samozřejmě jízda na kole a běh antagonistická, protože, zjednodušeně řečeno, běh svaly natahuje a cyklistika zkracuje. Osobně však na běh v přípravném období nedám dopustit. Pokud má někdo závodní ambice, pak je pochopitelně speciální příprava v teple smysluplná. Mnohdy je to však ošidné a často právě hobíci dělají chybu, že v únoru vyrazí na Mallorku a v březnu na lyže. Pokud má být najíždění kilometrů v teple účinné, pak jedině na konci přípravného období. Může se však potom stát, že je doma v březnu stejně teplo jako o tisíce kilometrů dál. Co se týče využívání trenažeru či ergometru, považuji ho spíše za doplněk, když nejsou podmínky ani na běžky, bruslení nebo tělocvičnu. Založit na trenažeru celou zimní přípravu je však podle mě nešťastné. Třeba 2-4 hodiny denně na trenažeru, to se nedá vydržet dlouho, nehledě na zdravotní rizika. Hlavní přínos trenažeru vidím v období po nemoci nebo zranění.”

Libor Matějka
jako závodník, trenér i podnikatel poznal cyklistiku ve všech jejích podobách, účastník Závodu míru, skvělý vrchař, vedl silniční celky Keli, Arbö a Fiat Plzeň, bikové formace Olpran, Fort a Amulet, jeho rukama prošli takoví borci jako Kreuziger, Luttenberger (5. na TdF 96), Štícha, Fořt či Elsnic; ani dnes nevynechá příležitost k závodění ve veteránských či maratonských podnicích a z jeho trenérských poznatků stále čerpá řada mladých závodníků.

“Po mnoha letech v sedle, na pozici trenérské a nyní jako hobby jezdec zastávám maximální využívání kola v celoroční přípravě. Z toho však striktně vylučuji děti až do kategorie juniorů. Pro závodníky profesionální i amatérské starší 20 let a dále pro všechny hobby jezdce či veterány se závodními ambicemi považuji za dostatečné se připravovat celoročně jen jízdou na kole. To vůbec neznamená, že bych zavrhoval jiné sporty v přípravě, ale když se někdo věnuje jen kolu, tak o nic podle mého názoru nepřichází a žádnou ze složek přípravy tím nemusí zanedbat. Pokud to sportovce baví, stačí v přípravném období pouze jízda na kole. Jestliže vás přitahují i jiné sporty, není u rekreačního cyklisty v zimním období problém jimi nahradit až 80% tréninkového procesu. Pokud se ovšem vrátím k závodníkům profesionálním nebo cyklistům, kteří se chtějí přiblížit až k této úrovni, není jiná možnost, než se věnovat i v zimní přípravě z 80-90% jízdě na kole. Žádná jiná aktivita nemůže nahradit tuto speciální přípravu.

Provozovat cyklistiku v našich klimatických podmínkách celoročně je určitě nesnadné, ale je to možné a při současných možnostech MTB v lese nebude tak krutě jako v mrazech na silnici. Profesionálové volí přípravu v teple, ale to není pro cyklisty následně závodící na českých silnicích nezbytně nutné. Týdenní nebo dvoutýdenní zimní příprava v teple vzhledem k celé sezoně nic neřeší (po stránce fyzické a speciální přípravy). Může to ale být pěkná dovolená s partou podobně “postižených” přátel v příjemném prostředí s obrovskou cyklistickou atmosférou. Taková dovolená je ale finančně dost náročná a pořízení kvalitního zimního oblečení ve stejné hodnotě bude mít nakonec mnohem větší efekt. Pokud si můžete dovolit strávit konec listopadu a prosinec na Kanárských ostrovech a od února do dubna bydlet na Mallorce, budete mít oproti vašim soupeřům minimálně na začátku sezony obrovský náskok. Nejsem si ovšem jist, že je budete porážet ještě začátkem června.

Doporučuji se zaměřit na cyklistickou přípravu, i když někdy budete muset improvizovat a kolo nahradit během nebo jiným sportem a počkat, až roztaje na silnicích sníh či naopak v terénu umrzne bláto. Pokud ovšem máte sraz s partou v úterý večer v tělocvičně na basketu a v pátek ráno s hokejkou na zimním stadionu, tak vás od toho určitě nechci zrazovat. A hlavně si rozmyslete, co pro vás cyklistika znamená a co jí budete muset obětovat.”

(red)

Menu