Jak chutnají “báry”

28.2.2017

Tentokrát pro posuzování nebyla určující energetická výživnost a rychle využitelná energie pro doplnění glykemických zásob. Zaměřili jsme se na chuť, stravitelnost, vhodnost pro užití při jízdě na kole. Je samozřejmé, že ochutnávání je značně subjektivní. Ovšem sumarizací názorů pěti testerů byl výsledek alespoň částečně objektivizován a pokud se lišil diametrálně, je to v hodnocení vysloveně zdůrazněno. Nebyl rozhodující druh příchutě, protože někomu může chutnat banánová a jinému mandlová, a navíc každý výrobce jich nabízí celu škálu. Spíše konzistence, pocity při konzumaci, stopa, kterou zanechala tyčinka v ústech apod. Proto jsme také od každé značky vybrali pouze jednu příchuť.

Rozhodli jsme se rovněž rozdělit testované produkty na klasické energy bary a müsli tyčinky, i když hranice mezi oběma se mnohdy stírají. Nelze totiž srovnávat jejich složení a schopnost okamžitě doplnit zásoby energie. Na druhou stranu, energy bary by jen stěží doháněly ztrátu na müsli tyčky, u nichž je příjemná, svěží chuť kriteriem úspěšného prodeje číslo jedna.

Chuťový test probíhal spontánně a podle toho jsou také zaznamenána některá hodnocení. Všichni degustátoři jsou zkušení cyklisté schopní rozpoznat výhody i nesnáze při praktickém použití toho kterého výrobku během jízdy na kole. Ochutnávání bylo pochopitelně anonymní. Vzorky tyčinek byly označeny čísly pro zachování nezávislého posuzování. Přesto, neboť se jednalo o cyklisty, kteří mají s touto výživou již své zkušenosti a některé “báry” mají nezaměnitelnou podobu, zabarvení, vůni i chuť, někdy jednoduše poznali, co ochutnávají. V každém případě však mohli srovnávat s ostatními výrobky, protože s tak širokou škálou tyčinek se nikdo z nich ještě nesetkal.

Energetické tyčinky

LEPPIN
Charakteristika: britská firma se sídlem původně v Jihoafrické republice, kde jsou vědci ve výzkumu doplňkové výživy pro sportovce hodně daleko; Leppin je mezi cyklisty známý především jako výrobce energetických gelů Squeezy (viz. Velo 3/98).
Poznatky z ochutnávky: chuťově neutrální, velmi suchá a proto nepříliš dobře stravitelná, vyžaduje souběžně příjem tekutiny, po zapití však působí příjemně v ústech; moučná struktura způsobuje, že se nelepí na zuby, na druhé straně v zátěži může působit potíže ji “rozdýchat”, aby neuvízla v krku a cyklista se nepřidusil
Resumé: vyznačuje se nejednoznačným hodnocením, buď velmi chutná nebo vůbec ne; z hlediska doplňování energie při sportovním výkonu podle všeho splňuje ta nejpřísnější měřítka a v takovém případě jde chuťová stránka stranou

HIGH FIVE
Charakteristika: další britský výrobce etablovaný především v oblasti sportovních nápojů; podle hodnocení odborných kruhů se z hlediska účinnosti při fyzické zátěži drží dlouhodobě na špici
Poznatky z ochutnávky: “je divná”, zaznělo z úst jednoho degustátora, “na kousání a polykání je však super,” dodal tentýž v zápětí; většině se však chuť zdála přirozená, pocitově je trochu více sladká, dobře se polyká i na sucho
Resumé: High 5 dosáhl kompromisu mezi účinností a chuťovými preferencemi, jeho obliba bude nejspíše stále stoupat

CLIF BAR
Charakteristika: americký dravec posledních dvou tří let, z jehož drtivého nástupu má vítr především PowerBar; ‘Clif’ zapracoval především na příchutích, předností je snadná odstranitelnost obalu a pro věrné příznivce nezaměnitelná chuť i zcela se vymykající tvar “placky”
Poznatky z ochutnávky: tužší, trochu více tahá za zuby a ostrá zrnka zalézají mezi ně, na první dojem působí jakoby byla opatřena polevou, ale je to jen zdání; chutově pro někoho nic moc, v každém případě její výrazná chuť zanechává v ústech dlouhou stopu; třeba hodně zapíjet
Resumé: lehce “čitelná” tyčinka, kterou testeři rozeznávají již podle mírně “začouzené” barvy a jakoby uzené příchutě; Clif Bar se nelepí tam kam nemá, dobře se polyká a jeho popularita půjde zřejmě nahoru, pro volnější image hlavně mezi bikery

POWERBAR
Charakteristika: klasik mezi energy bary, tyčinka, jíž to vlastně všechno začalo; PowerBaru sice v posledních letech roste čilá konkurence, ale jeho dominantní postavení je zatím neotřesitelné, zvláště mezi závodně naladěnými cyklisty či triatlonisty; přesto bude muset přidat, zvláště co do chuti a konzistence
Poznatky z ochutnávky: zcela nezaměnitelný produkt, nakrájené vzorky se po několika hodinách v nádobě smísily v jednolitou hmotu; to je právě to, čím se tato tyčinka vyznačuje; když si ji triatlonisté už v minulém desetiletí lepili na rám či řídítka, vyvolávalo to smích, ale bylo to praktické, protože oddělit PowerBar od obalu je někdy nadlidský úkol; hodnocení: v žaludku je určitě skvělá, ale je docela problém ji dostat do sebe, chce to hodně vody, je sice řidší a jemnější, ale příliš mazlavá a lepivá
Resumé: když někomu půjde převážně o dodržení zákonitostí glykemické křivky, zřejmě vždy sáhne po PowerBaru, chuťově založení cyklisté k němu mohou mít despekt

CHAMP POWER RX
Charakteristika: německá značka patří na našem trhu k nejzavedenějším, i když spíše v oblasti sportovních nápojů; Power RX je tyčinka určená přímo pro cyklisty
Poznatky z ochutnávky: náročná na rozkousání, o to snadněji se však polyká, neagresivní, nezanechává pachuť v ústech, celkově vyznívá velmi příjemně
Resumé: překvapivý hit mezi hodnocenými vzorky, chuťově příjemná, zabarvením a konzistencí připomínající PowerBar, ale mnohem lépe stravitelná, obal jde dolů jedna báseň; zřejmě není náhoda, že je pod názvem připojeno “biker riegel” a symbol jezdce na kole< MULTIPOWER POWER PACK
Charakteristika: specialista spíše na fitness tyčinky a doplňky pro lidi zvyklé intenzivně cvičit
Poznatky z ochutnávky: lehce konzumovatelná, příjemná chuť; “to je bonboniéra,” znělo jedno výstižné hodnocení, čokoládová poleva zvyšuje atraktivnost, ale v teplejších dnech je na zlost; příliš sladká a trnou z ní zuby
Resumé: výrobce sází jednoznačně na chuť jako rozhodující kriterium, účinky nelze exaktně otestovat, ale pro cyklisty to asi nejvýhodnější tyčinka nebude i vzhledem k vyššímu obsahu bílkovin

MLO
Charakteristika: kalifornský výrobce oblíbený především mezi kulturisty
Poznatky z ochutnávky: sušší konzistence, svou chutí a vůní navozuje atmosféru vánoc; tak trochu cukrátko, na čemž se znovu podílí problematická čokoládová poleva; trochu nahořklá, na jazyku se rozpadá, celkově zajímavá chuť
Resumé: tyčnka, po jejímž ochutnání tak trochu nevíte, co jste vlastně pozřeli, svalnatci si počtou v nutričních hodnotách, cyklistům asi “hard body” styl příliš k srdci nepřiroste

CHALLENGER
(příchuť jablečná) Charakteristika: ještě donedávna český výrobek určený výhradně pro americký trh, od léta se však objevuje i v našich obchodech
Poznatky z ochutnávky: vynikající, výrazná ovocná chuť, pocitově “vlhká”, výjimečná tím, že náplň je vložena mezi tenké pláty jakoby listového těsta, takže tvoří jemnou oplatku; cyklisté navíc ocení, že lze přesně odlomit požadované soustu a zbytek tyčinky bez úhony opět vložit do obalu, aniž by si zamazali prsty či dres; na někoho působí trochu nakysle, důkladné zapití vodou bude nezbytné
Resumé: chuťově, cenově, designem obalu i netradiční úpravou zřejmě trhák v tomto sortimentu pro nejbližší období

CHAMPION BAR
Charakteristika: další z produktů bzeneckého D-Marketu, opět se zdařilým obalem, který jako vždy prodává
Poznatky z ochutnávky: šťavnatá, v ústech se prakticky ihned rozpadne, trochu více sladká než by bylo záhodno; dobře se rozmělňuje, připomíná spíše klasickou müsli tyčinku
Resumé: zasahuje co nejširší obec a nijak neklade důraz na sportovní uplatnění

ISOSTAR
Charakteristika: jeden z průkopníků doplňkové sportovní výživy, ačkoli energetické tyčinky jsou pouze doprovodným programem vedle stěžejních nápojů
Poznatky z ochutnávky: dobrá, ale zbytečně sladká, dobře stravitelná, ale příliš agresivní v ústech; kandovanému ovoci se až příliš líbí mezi zuby
Resumé: typický produkt v duchu švýcarského konzervativizmu, Isostar se nepouští do experimentů a drží se stále stejné image, vždyť je to právě Isostar…

ENERGY BAR
Charakteristika: za tyčinkou tak trochu bez názvu se skrývá český výrobek firmy Contipro
Poznatky z ochutnávky: tyčinka s perníkovým dojmem, kokosová strouhanka na povrchu slibuje vánoční cukroví, ale kupodivu je co do sladkosti spíše umírněná; při intenzivnější zátěži by vdechnutá zrnka kokosu mohla cyklistům způsobit velké potíže, proto je třeba hodně zapít
Resumé: obal sice zaostává za konkurencí, ale za složení se výrobce nemusí stydět, účinky avizovaného inosinu (zvýšení kapacity krve pro přenos kyslíku) lze těžko hodnotit

YOHIMBE
Charakteristika: spíše americká “bodybuildingová” záležitost od výrobce Universal
Poznatky z ochutnávky: tužší, lehce nasládlá, nedráždivá chuť, v ústech však zůstávají zrníčka; o nevýhodách polevy již byla řeč
Resumé: výrobek ničím nevyniká, klasický průměr

ULTRA FUEL
Charakteristika: “ultra palivo” známe spíše ze zahraničních časopisů, ale i u nás je v prodeji zvláště ve fitcentrech
Poznatky z ochutnávky: “to je sušený písek, nebo co,” – to nezní příliš lichotivě, ale kulturista pozře cokoliv, když ví, že mu to udělá dobře; v každém případě je tyčinka příliš moučná a suchá, i v malém množství totálně zaplní ústa, na kole není na rozdíl od mučidel příliš času na pohodlné trávení, a tak nebude pro cyklistu zrovna nejlepší volbou
Resumé: tak trochu “Černý Petr” mezi hodnocenými vzorky, nepříjemné pocity spojené s požíváním jsou daní za nulový obsah tuků a vysoký podíl uhlohydrátů, což je záležitost příjemná i pro kolečkáře

Müsli tyčinky

FLY
Chuťová charakteristika: tužší konzistence, chuťově však vynikající; jogurtová poleva, u müsli tyčinek obvyklá, je zde výjimečně jemná, neagresivní; z testovaných müsli tyčinek hodnocená jako nejlepší

FIT TREND
Chuťová charakteristika: trpčí, více lepivá s hrubší strukturou, ale stravitelná celkem bez potíží

FIT
Chuťová charakteristika: pro cyklisty příliš drolivá, než ji rozbalí, půlka může skončit na zemi, velké kusy se pak v ústech dlouho zpracovávají

CORNY
Chuťová charakteristika: křupavá tyčinka příjemná hlavně pro děti, chuťově nemá chybu, ale je příliš suchá a působí tak trochu “polystyrénovým” dojmem.

TWIGGY
Chuťová charakteristika: nepříliš sladká, výrazně ovocná, konzistencí lepivá, zato drží pohromadě, vyžaduje zapít větším množstvím vody, protože jsou jí stále plná ústa

Menu