Neptejte se na dojezdovou vzdálenost

před 3 týdny

 

Každým další testem kola a elektrokola získáváme další cenné zkušenosti. Kola testujeme pro naše bratrské časopisy už 20 let, při počtu 100 až 150 kol ročně to už je pěkná suma poznatků, obrovská databáze zkušeností. Tedy, ne že bych sám jezdil na všech, ale mám se koho zeptat, čtu reportáže, poslouchám diskuze testerů. V posledních letech přibývají i zkušenosti s testy elektrokol. Musím přiznat, že jsou leckdy hodně nové a hodně speciální. Sám jsem při přípravě tohoto vydání zaznamenal, jak velké jsou rozdíly mezi přístupy značek cyklistických a necyklistických – původně elektrokolařských. Ty první dělají prostě kola. S motorem. Ale hlavně kola, na nichž se cítíte jako na kole. Čím dál tím víc spěji k odhodlání nedělat velké, ba spíš, pokud možno vůbec žádné rozdíly mezi kolem a elektrokolem. To samozřejmě neplatí o kolech, která mohou jezdit až 45 km/h, to už ze zákona nejsou kola, ale mopedy, což jsme zjistili spolu s těmi, kdo prošli trnitou cestou jejich registrace a legálního uvedení do provozu. Jsem, bohužel, trošku překvapován tím, že elektrokola potřebují vyšší servismanskou péči, údržbu, návody a seřízení. Jednoduše řečeno – někdy je dostáváme v dost zoufalém stavu, volajícím po zásahu mechanika.

A další zajímavou zkušeností se pojí s tolik požadovanou dojezdovou vzdáleností. Požádal bych rovnou každého – neptejte se na dojezdovou vzdálenost! Jde o věštění z křišťálové koule, vždyť je tolik proměnných, které ji ovlivňují. Kolo s pneumatikami nafouknutými na 6 atmosfér dojede s šedesátikilovým jezdcem po větru třikrát tak daleko než kolo nahuštěné do terénu, s normálně vzrostlým chlapem v sedle. A to nemluvím o terénu, teplotě vzduchu, režimu dopomoci, kondici a způsobu dobití baterie, agresivitě jízdy, kondici jezdce a podobně. Automobilní průmysl už k tomu došel (pominu-li, že se lže a podvádí, až se hora zelenají) a udávání nedosažitelné průměrné spotřeby pomalu odbourává.

Vím, že vybrat správné elektrokolo není snadné. Proto jsme připravili přehled – Katalog elektrokol dodávaných na náš trh. Jediný svého druhu! Nejsou v něm všechny značky, to ani není cílem, ale ty hlavní a nejdůležitější ano. Najdete tu 22 značek elektrokol, 400 modelů v tabulkových přehledech a 85 kol v obrazové části. To by už bylo, abyste si nevybrali! V kombinaci s nezávislými testy a radami odborníků a zkušených uživatelů nemůžete udělat chybu. Jen byste měli vědět, a to možná co nejpřesněji, co od elektrokola požadujete a co od něj očekáváte.

Tak s chutí do toho a spoustu skvělých zážitků na (e)kole v roce 2018.

Martin Raufer

 

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu