Nákladní kola vonící kávou

před 3 týdny

V Praze, Brně nebo Plzni jste si jich už určitě všimli. Obrovská nákladní kola, z nichž se line neodbytná a lákající vůně kvalitní kávy. Oko znalého cyklisty snadno pozná, že jde o elektrokola, a může na nich navíc obdivovat cyklistickou nádheru v podobě kožených sedel či gripů, masivních nábojů a ještě mohutnější konstrukce rámu. I takové detaily totiž patří, vedle krásného kávovaru, k realitě pojízdné cyklokavárny, jejíž zahrádkou pro posezení je vlastně celý svět. Za celým projektem z jedné poloviny stojí nadšený propagátor elektrokol, velký pohodář a také český reprezentant v muškaření Igor Slavík, který v našem rozhovoru přiznává, že nynější velikost Kofi-Kofi je pro něj obrovským překvapením.

 

připravil Honza Galla foto Igor Slavík

 

Co stálo za tvým rozhodnutím pustit se do Kofi-Kofi a jak jste přišli k tak pěknému jménu?

Abych pravdu napsal, původní nápad byl, že KofiTruckem zpropaguji elektrokola. Takový guerilla marketing. Nakonec se to nějak vymklo kontrole a v Kofi-Kofi zaměstnáváme mnohonásobně více lidí než v mém obchodě s elektrokoly.

Taky je třeba říct, že Kofi-Kofi nejsem jen já, ale i můj kamarád a společník Staňa, stejně jako několik desítek kolegů baristů, přísluh, FlyBoyů, servisáků…

Co se týká názvu, děkuji za pochvalu, také se nám líbí. Máme několik historek jeho vzniku, ale asi nejpravděpodobnější inspirace přišla z Indie. Na nádražích tam prodávají čaj a kávu.

Prodejci, aby na sebe upozornili, křičí nepřetržitě: „Čaj-čaj-čaj-čaj-čaj…“ Anebo: „Kofi-kofi-kofi-kofi-kofi…“ A nám se to nějak zalíbilo.

Jak těžké bylo sehnat potřebné nákladní kolo a proč jste nepoužili některou ze zahraničních variant? Teď nevím, jestli myslíš naše zásobovací elektrokolo, kolegy příznačně nazývané Goliáš. Anebo jestli máš na mysli KofiTruck, tedy samotnou pojízdnou kavárnu. KofiTruck je takovou syntézou vlivů a inspirací z cest. Něco z Indie, něco z Anglie, něco z Holandska, něco z USA. Každopádně je to naše vlastní výroba. KofiTruck jsme si vyrobili sami, protože žádná ze zahraničních variant nám kvalitativně nevyhovovala. Hlavně jsme chtěli být nezávislí na připojení do elektrické sítě a také jsme chtěli opravdu jezdit. Ne se nechat na místo potupně dovézt na vleku či v dodávce.

 

Kolik dnes máte v provozu kol, resp. stánků, a kolik lidí se o to celé musí starat?

Aktuálně máme 18 pozic plus 4 pozice franšízantů. Každý KofiTruck naváží, zásobuje a sváží jeden FlyBoy. K tomu ráno dva obsluhující v podobě baristy a přísluha a odpoledne to stejné.

Navíc pár kolegů v servisu, kancelářích, skladech. No, je nás docela dost.

Vaši mobilní aplikaci navrhli kluci, kteří se následně dostali až do USA. Jak moc je pro vás důležitá a jak ji zákazníci nejčastěji používají?

Jsem rád za tuto otázku. Hlavně kvůli klukům z TouchArtu. Tím, jak dobře dělají svou práci, jsou pro mě zjevením. Jmenovitě Roman, Petr, Roman. Přiznám se, že mně aplikaci Roman téměř vnutil. Nechápal jsem, proč bychom ji měli mít. Nyní se ukazuje, jak to bylo prozíravé. Lidé sledují, jakou kde máme příchuť, kde je jejich oblíbený barista, jestli máme zavřeno kvůli špatnému počasí. A že ji používají, je poznat hned – jakmile je tam něco špatně zadané, reakce zákazníků na sebe nenechá dlouho čekat.

 

Kolik káv denně připravíte? Měl bys ještě nějaké další pěkné statistiky?

Tato číslo bych nerad uveřejňoval. Je jich hodně. Už je jich tolik, že se nám vyplatí mít vlastní směs kávy. Je potřeba si uvědomit, že my vyděláváme pouze na kávě. Kavárny mají nealko, alko, dortíky, pannini, spousta z nich čepuje pivo. My to musíme zvládnout pouze s kávou.

Další statistiky říkáš? Tak třeba denně najedou naše KofiTrucky dohromady přes 50 km.

Zásobovací nákladní elektrokola pak přes 80 km. To už je solidní dávka.

Co je dnes na samotném provozu nejtěžší? Máte vůbec nějakou takto rozsáhlou a mobilní konkurenci?

Udržet kvalitu. Lidí, kávy, strojů. Jsme pyšní na naše kolegy baristy, přísluhy i FlyBoye. Jsou šikovní, vstřícní, vždy usměvaví. Častokrát se nám stalo, že nám lidi napsali na e-mail nebo Facebook, že měli den pod psa, ale že káva, resp. náš personál jim ten den vylepšil, a že za to děkují. Konkurence je, monitorujeme ji, ale hlavně kvůli tomu, abychom byli před ní. (smích)

 

Plánujete rozšíření i za hranice?

Plány jsou, nápady taky, ale víš, jak je to s jejich realizací…

 

Jak moc se změnilo samotné kolo od prvního kusu po to, co dnes stavíte?

To tě asi překvapím, ale až tak moc ne. Samozřejmě jsou tam vylepšení, ale žádná radikální. Přidělalo se osvětlení a zásuvky. Vylepšily se komponenty.

Nejnáročnější byl první rok. Ten rok před vyjetím. KofiTruck jsme mnohokrát přestavovali, aby vyhovoval přísným hygienickým kritériím. Trvalo to přesně deset měsíců. Staňa by ti povykládal.

 

Kolik nových kol musíte za rok postavit?

Pořád jsme malovýroba. Se stovkami lehokol, které dělají třeba v AZUBu, se nemůžeme srovnávat.

 

Jak dlouho trvá stavba jednoho kola?

Pokud jsou komponenty pohromadě, tak 2–3 týdny. Záleží, kolik je další práce. Servisní oddělení musí stíhat i běžnou denní údržbu kol. Mají to těžké, ale zvládají to. Také jim patří dík.

 

Je na kolech něco speciálního, na co jsi pyšný?

Jsou to lidé kolem nich. Sami se hrdě nazývají KofiPeople. Vždycky jim říkáme: „To, že máme hezký KofiTruck, je skvělé. To, že máme výbornou kávu stejně tak. Ale aby se zákazník vracel, musíte mu dát něco navíc. Úsměv, dobrou náladu, příjemnou konverzaci. Pak se vrátí a všichni máme vyhráno.“ A oni se tím řídí. Jsou zkrátka skvělí.

Co nejčastěji na kolech opravujete?

Aktuálně padající řetězy.

 

Vracejí se kola každý den do jednoho depa ve městě? Jak je náročné se s nimi promotat městským provozem? Jedno depo by nestačilo. Už jenom díky našemu rozmístění. V Brně máme sklady na Cejlu, Srbské, Mendláku, Dornychu, v Campusu. V Praze máme také několik skladů. A pořád hledáme další, lepší.

Promotat se městským provozem je opravdu náročné. Výhodou je, že vyjíždíme brzy ráno, kdy město ještě spí. Návrat je pak taky mimo hlavní špičku. Kluci zásobovači to mají během dne těžší. Ale jsou šikovní a zvládají to na jedničku.

 

Další otázky a odpovědi z tohoto rozhovoru najdete v tištěné verzi nebo na www.alza.cz či www.floowie.com/cs/vpress/publikace

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu