Jak vybrat elektrokolo

28.2.2017
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2015-06-26T12:13:12 --><p>Elektrokola prošla během posledních dvou let výrazným vývojem a velkým rozmachem. K dnešnímu dni čítá nabídka jednotlivých výrobců několik stovek typů elektrokol, díky kterému má snad úplně každý možnost vybrat vhodný typ. Nevýhodou široké nabídky je samozřejmě fakt, že laik se v dané nabídce může obtížně orientovat a výběr mezi jednotlivými modely a značkami bývá pro zákazníka mnohdy doslova „noční můrou".</p>

Než se vydáte k prodejci a začnete pátrat po konkrétním elektrokole, je dobré umět si odpovědět na několik základních otázek. Nabídka dnes zahrnuje celou řadu více či méně kvalitních i nekvalitních elektrokol, přičemž každé z nich je něčím jiné a každé z nich je vhodné pro jiného uživatele. Při výběru doporučuji nehledět pouze na cenu, ale především na to, na jaký typ využití kolo pořizujete. Jen tak se vyhnete zklamání z koupě nového produktu, který nesplní vaše očekávání či potřeby. Mějte na paměti, že elektrokolo si nekupujete na jednu sezonu, ale mělo by vám sloužit několik tisíc kilometrů po dobu mnoha let.

NA CO SE MŮŽETE ZEPTAT SAMI SEBE?

Kdo na elektrokole bude jezdit a jaký tvar rámu preferuje?
Výběr kola je vždy dobré přizpůsobit vašim návykům, zdravotnímu stavu a kondici. Je například zbytečné se nutit do vysokých rámů, pokud víte, že se vám na takové kolo hůře nastupuje. Na trhu máme dnes kromě ryze pánských a dámských rámů už i varianty univerzální (tzv. unisex), proto si i muž dokáže vybrat důstojné kolo se sníženým nástupem. Pro jaký účel si elektrokolo pořizujete, kde a jak na něm budete jezdit? Žádné elektrokolo není univerzální, a proto je třeba, abyste si před návštěvou prodejny rozmysleli, kde a jak budete chtít kolo převážně používat. Má být do terénu, zvládnout dlouhé výlety nebo stačí pouze kratší přejezdy po městě? Elektrokola můžeme ve zkratce rozdělit na turistická – krosová, horská, městská a skládací. Městská jsou stavěná na nenáročné projížďky, skládací mají hlavní přednosti ve skladnosti a jednoduchém transportu, krosová kola vynikají především na delší trasy a výlety po silnicích a v lehkém terénu a horská elektro kola zvládnou vysokou zátěž i v tom nejnáročnějším terénu. Více viz článek na str. 24 o typologii elektrokol.

Jaký očekáváte dojezd?
Dojezd je jeden z nejčastěji zmiňovaných parametrů a také jedna z nejvíce proměnných hodnot elektrokol. Velmi záleží na jízdním stylu, profi lu tratě, váze jezdce, nastavení asistence, použitém typu motoru a řídicí jednotky, atp. Zákazník bohužel mnohdy zjistí, že prezentovaný parametr v prospektu nemusí odpovídat skutečnosti (někteří výrobci uvádějí dojezdy korektní, někteří se tento údaj snaží nadhodnotit). Většinu elektrokol, která máme v nabídce, osobně testujeme a snažíme se zákazníkům poskytnout vždy reálně ověřené hodnoty tak, aby nebyl zákazník uvedený v omyl. A tak by to měl dělat každý seriozní prodejce.
Doporučuji, aby se zákazník důkladně informoval u prodejce na dojezd konkrétního modelu kola (reálně vyzkoušený dojezd, nikoliv údaj z katalogu).

Obecně můžeme dojezdy rozdělit do následujících kategorií:
a) 40-70 km na jedno nabití (kapacita baterie 9 Ah-11 Ah, motor v náboji kola)
b) 70-90 km na jedno nabití (kapacita baterie 11 Ah-13 Ah, motor v náboji kola)
c) 90 a více na jedno nabití (kapacita baterie 13-16 Ah, motor náboji kola)
d) 70-140 km na jedno nabití (kapacita baterie 11,4 Ah-14 Ah, středový motor)

Vyšší kapacity baterií se sériově prozatím příliš neprosadily. Takové baterie zbytečně narušují jízdní vlastnosti a váhu elektrokola.

Jakou částku jste ochotni investovat?
Nejsme v žádném případě zastánci prodeje předražených kol, ale matematika je v tomto případě poměrně jednoduchá, počítejte s námi. Základní sada pro elektrifi kaci kola stojí okolo 15 000 Kč, k tomu je nutné připočíst hodnotu kola (resp. jeho mechanické části). Z toho celkem jasně vyplývá, že pokud chcete koupit ‚rozumné’ elektrokolo pod 20 000 Kč, jedná se o požadavek nereálný. V hodnotě 5000 Kč nekoupíte dnes ani nejlevnější kolo v supermarketu. Jelikož má každý cyklistický servis bohaté zkušenosti, jak takové levné produkty po roce provozu vypadají, snažíme se vždy zákazníky od nákupu odradit – nižší počáteční investice je vykoupena vyššími nvesticemi do servisu a údržby kola a nakonec zákazník utratí více peněz než v případě zakoupení „kvalitnějšího" produktu. Jakousi hranicí kvality je částka 25 000 Kč, nad ní již záleží na vašich nárocích a požadavcích na výbavu a techniku kola.

NA CO SE MUSÍTE ZEPTAT ODBORNÍKŮ V OBCHODĚ?

Typ kola, rámu, velikost?
Jak již bylo řečeno výše: městské nebo terénní, sportovní nebo s nízkým nástupem, nebo dokonce skládací? Důležitá je také správná velikost rámu, s jejímž výběrem
vám musí pomoci prodavač. Každý z nás má trochu jinou stavbu těla, proto se nelze spolehnout na nějakou obecnou tabulku. Nezapomeňte, že si kolo kupujete na několik let a je důležité, abyste se na něm cítili dobře, pouze tak vás jízda bude bavit. Boty si také nekoupíte o dvě čísla větší či menší.

Typ pohonu (motoru)?
Na tuto otázku neexistuje univerzální odpověď, protože každý zákazník očekává od kola trochu něco jiného. Tudíž nelze souhrnně říct, že ten či onen typ pohonu je nejlepší. U této otázky je velice důležité, aby vám prodavač věnoval čas a dobře pochopil, co přesně od kola očekáváte, jaké jsou vaše požadavky a možnosti. V případě, že byste měli pocit, že prodejce nedisponuje dostatkem odborných znalostí a zkušeností, doporučujeme se obrátit na prodejce jiného, jelikož špatně zvolený pohon vás může „obtěžovat" při každé jízdě. A místo radosti z nového kola se dostaví rozčarování.

Motor v náboji předního kola: jeden z nejlevnějších pohonů, dnes se používá stále méně.

Motor v náboji zadního kola: nejfrekventovanější umístění motoru, nejlepší poměr ceny a jízdních vlastností. Pokud je použitý kvalitní motor, mile vás překvapí výkon a zrychlení motoru 250 W.
Motor středový: z pohledu vyvážení a jízdních vlastností nejoptimálnější umístnění motoru, velice komfortní dávkování výkonu motoru, krátká reakční doba asistence. Díky volbě optimálních otáček motoru je středový pohon úspornější, s baterií 36 V 11,4 Ah dojezd 75-140 km.

Umístění baterie?
Rozlišujeme také tři typy umístnění baterie: baterie umístěná na rámu, baterie umístěná na nosiči, baterie umístěná za sedlovou tyčí.

Rámová baterie je umístěná na rámu elektrokola (místo láhve na pití – proto někdy označení jako lahvová či válcová baterie) je dnes asi nejoptimálnějším místem pro umístění baterie. Elektrokolo s rámovou baterií vykazuje ideální poměr vyvážení hmotnosti, baterie díky svému umístění nenarušuje těžiště kola (jako např. baterie na nosiči). Další výhodou je kompaktní design elektrokola, kdy rámová baterie tvoří s kolem jeden celek a nijak neruší design kola. Velké plus je také zachování klasické geometrie rámu a použití standardních komponentů . Malou nevýhodou, ale s možným řešením je, že místo pro lahev je třeba hledat jinde, například na řídítkách.
Nosičová baterie se obvykle používá především u městských a cestovních typů, kde se předpokládá využití nosiče. Nosič, ve kterém je baterie umístěná, je dvoupatrový, a tak můžete na nosič umístit např. košík či brašnu a baterii je i přesto možné snadno vyndat. Samotná baterie váží okolo 2,5 kg, proto je manipulace
s ní velice jednoduchá a nenáročná, což oceníte především při nabíjení baterie mimo kolo.
Baterie umístěná za sedlovou tyčí má několik předností. Plusem je jistě integrace baterie do designu kola, optimální umístnění váhy baterie (kolo nemá narušené
těžiště). Baterie je v této poloze umístěna uprostřed kola, navíc relativně nízko, proto jsou jízdní vlastnosti mnohdy lepší, než pokud máte baterii např. nosičovou.
Na druhou stranu je nutné říci, že baterie za sedlovou tyčí o něco prodlužuje kolo, tím dojde k prodloužení i šlapací sestavy – řetězu. Charakteristická je také absence trojpřevodníku, tudíž máte k dispozici většinou pouze jeden převodník (7 až 10 převodů) Nejčastější použití je u skládacích a městských typů.

Kvalita a životnost baterie?
Elektrokola dnes už používají především moderní typy lithiových baterií. Jedná se o modifi kace – Li-Pol, LiFePO4 či Li-Ion, což jsou komerčně nejpoužívanější typy baterií. Vyznačují se dobrým poměrem mezi váhou, výdrží, životností a cenou. Běžné napětí těchto akumulátorů je 36 V (výjimečně i 48 V).

Úroveň mechanické výbavy?
Důležitým, ale často opomíjeným parametrem je úroveň mechanické výbavy. Jedná se o faktor, který přímo ovlivňuje životnost a spolehlivost kola, jeho dojezd, výkon a pocit z jízdy. V neposlední řadě také ovlivní to, jak kolo jede, pokud jedete bez využití elektropohonu (tedy bez použití elektřiny). U levných kol se projevuje větší odporová hodnota mechanických komponentů a „ušlapat" takové kolo je mnohdy poměrně náročné. Proto doporučuji vybírat i mechanickou výbavu citlivě podle typu použití a finančního rozpočtu. Věřte, že i mezi koly v podobné cenové hladině se objevují poměrně velké technické rozdíly.

Zkušenosti a reference
Při výběru kola je dobré se nespoléhat pouze na informace z katalogů a internetových stránek výrobců, ale doporučujeme vycházet s referencí majitelů a zkušeností
prodejce či známých. Mnohdy se jedná o jednu z nejcennější zpětných vazeb, které můžete získat. Proto je dobré se v rámci výběru bavit s prodejcem i o jeho zkušenostech a doporučeních. Pokud budete mít pocit, že vám prodejce neposkytne potřebné informace, doporučuji navštívit specializovanou prodejnu, kde máte garanci odborných informací a především reálných zkušeností s jednotlivými typy elektrokol a jejich pohonů.

Testovací jízda
Závěrem je dobré zmínit, že doporučujeme každému zákazníkovi, aby si zvolený typ kola před zakoupením vyzkoušel v rámci testovací jízdy. Taková jízda by měla být alespoň v rozsahu pár kilometrů, pouze tak budete mít možnost si kolo dokonale osahat, vyzkoušet posed a jízdní vlastnosti. Bez testovací jízdy nemáte nikdy jistotu, že sebelépe vybrané kolo bude tím „pravým"!

Menu