Marin Four Corners Elite – Za roh, ale i dál

4.9.2017
<!-- Generated by XStandard version 3.0.0.0 on 2017-09-04T10:29:49 --> <p><strong>Do letního testu Měsíc v městském provozu nám kolo dorazilo až ze slunné Kalifornie - ocelový bike Marin Four Corners Elite. Firma Marin se jmenuje po okresu na sever od San Francisca, kde vznikl mountain biking. Dnes testovaný oř se pro změnu jmenuje po velmi odlehlém místě uprostřed pouště na americkém Západě, kde je hranice čtyř států v jednom bodě - tedy Four Corners neboli Čtyři kouty. Ten nám napovídá, že na tomhle kole se dá jet nejen po dlažbě San Francisca nebo Brna, ale také někam hodně daleko, bez benzinek a penzionů.</strong><br /></p>

celý měsíc v městském provozu

Marin Four Corners Elite – Za roh, ale i dál

text Petr Štěpánek, foto David Stella

Jako většina expedičních kol je i Four Corners postaven na ocelovém základě, konkrétně z trubek Columbus Thorn Butted and Formed CrMo. Geometrie je upravena pro použití kol o rozměru 700C neboli užších devětadvacítek. Kolo má jednoznačně charakter expedičního horáka spíš než silničky nebo hybrida, ale gumy o šířce 45 milimetrů umožňují trochu svižnější pohyb krajinou. Není to kolo na blbnutí na singletreku, ale pro svižnou jízdu z bodu A do bodu B, ať už po silnici, polňačce, nebo lesní pěšině. Proto se tak náramně hodí jak pro dlouhé expedice, tak pro každodenní dojíždění za prací.

Pohodlí především Protože je kolo koncipováno pro dlouhé hodiny v sedle, najdeme na něm spoustu věcí, které umožňují relativní pohodlí. Prvním z nich je zmíněná ocelová stavba umožňující pro ocel typické pohlcování vibrací bez nutnosti zapojit servisně náročné pružicí prvky ve vidlici nebo rámu. Ocel ocení každý, kdo se denně potýká s historickou dlažbou českých měst a obcí. K pohodlí přispívají i objemné pláště WTB Riddler s jemným vzorkem, který nicméně podrží i v členitém terénu. Nehodí se snad jen do sněhu či hlubokého bahna. Několik možných úchopů nabízejí berany Marin Four Courner Flared Drop, které se oproti silničním v dolní části rozšiřují a umožňují tak jistější úchop v terénních pasážích. Do určité míry se tím vracejí ke kořenům MTB, kdy John Tomac jezdil tehdy hodně dlouhé MTB závody s berany. Možnost držet berany ve čtyřech různých úchopech je z hlediska pohodlí k nezaplacení (nahoře, za most brzd jako na silničce, v oblouku a dole, plus několik přechodných úchopů).

Spolehlivá, tudíž jednoduchá výbava 

Na dlouhé cestě i při spěchu do práce nechceme moc věcí, co se mohou zaseknout nebo polámat. Marin je skutečně minimalistický. Přední řazení eliminoval úplně, vpředu se na dvojdílných klikách s externími ložisky skví 38 zubů a dál už nic, žádný vyprošťovací převodník pro kašpárka ani kryt řetězu. Vše je kompenzováno vzadu kazetou o jedenácti pastorcích s úctyhodným rozsahem 10-42 zubů. Přes ně honí řetěz přehazovačka Sram Rival ovládaná ze stejnojmenných brzdových pák s jedinou páčkou, která obstará cestu řetězu nahoru a dolů. Brzdy jsou i přes „silniční” provedení pák hydraulické Rivaly a brzdí skutečně dobře. Dávkování je plynulé a brzdná síla srovnatelná s brzdami pro horská kola. Kromě drobného doladění řazení po zajetí kola jsme na brzdy ani řazení nemuseli sáhnout ani po několika stech kilometrech, Rival funguje spolehlivě na všech frontách.

S brašnami i blatníky Expedičnímu charakteru kola odpovídá i množství návarků a vychytávek. Dozadu vedou lanka i hydraulika rámem, kde jsou chráněny před nepřízní počasí i terénu. Na rám lze umístit celkem tři košíky pro lahve a nosič je možné namontovat dozadu i dopředu. Zadní stavba je relativně dlouhá, a tak ani docela naplněné brašny nepřekážejí při šlapání. Pro testování v létě jsme dvoje návarky využili pro bidony s vodou, třetí pro umístění zámku, aby nám kolo ve městě někdo neukradl. Do zadní i přední vidlice se také pohodlně vejdou široké blatníky, které chrání jezdce i kolo před nepohodou a nečistotami přírody i velkoměsta a umožňují přitom velkorysý průchod širokým pneumatikám. Cyklista se nemusí bát deště cestou do práce nebo na dlouhém výletě. Do cíle vždy dojede s botami a ošacením bez poskvrny

 

+ pohodlný ocelový rám schopný svižné jízdy + tři sady návarků na hlavním rámovém trojúhelníku + jednoduché řazení 1×11 a spolehlivé brzdy

– vzhledem k levé páce bez řazení nemožnost přidat vpředu převodníky bez výměny páky

Marin Four Corners Elite je kolo do města i do přírody. S blatníky a nosiči uveze, cokoli na něj jezdec naloží.

rám Columbus Thron Butted and Formed CrMo, Utilitour Geometry, F vidlice ocelová (CrMo) kliky Sram Rival 1, 2-Piece, 38T řazení Sram Rival 1×11 hmotnost vel. XL 12,6 kg s pedály cena 59 990 Kč

 

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu