Úvod » Články k časopisu » Bezdušové pláště – ano, či ne?

Bezdušové pláště – ano, či ne?

Bezdušové pláště hýbou současnou cyklistikou. Ve světě závodních horských kol na ně přešla už většina předních jezdců a stále více fanoušků si nacházejí i na silnici. Jaký mají tzv. tubeless systémy přínos, a co je naopak jejich nevýhodou? Zkusme si sečíst plusy i minusy tohoto řešení a podívat se na praktická úskalí montáže. Rozhodnutí, zda se do tohoto experimentu pustíte, je pak už jen na vás.

text a foto Karel Kuchler

Jak už název napovídá, bezdušový systém vytvoříte z pneumatik odstraněním duší. Tento nápad není ničím novým, například automobily a motocykly bez nich jezdí už dávno. V novodobé cyklistické historii představil první životaschopnou bezdušovou technologii výrobce ráfků Mavic ve spojení se značkami Hutchinson a Michelin. Bylo to v roce 1999 a systém se jmenoval UST (Universal System Tubeless). Produkty s logem UST se vyrábějí dodnes, jejich výhodou je vysoká spolehlivost a většinou bezproblémová kompatibilita díky danému standardu. Nevýhodou je náročnější montáž (plášť je na ráfku „těsnější“) a vyšší hmotnost (plášť má mohutné patky a je konstruován jako zcela vzduchotěsný). Systém UST si navzdory svým handicapům za téměř dvacet let získal řadu zastánců, ale nebyl to on, kdo způsobil současnou bezdušovou revoluci.
Tu přivodily až pláště a ráfky, pro které se vžilo označení „tubeless ready“. Zjednodušeně řečeno je takovým pláštěm a ráfkem při troše šikovnosti každý kvalitnější produkt. Vtip spočívá v tom, že otvory pro niple v ráfku přelepíte plastovou páskou a plášť rychle nafouknete, aby zaskočil na své místo. Patky se tlakem vzduchu přitisknou na boky ráfku a plášť zůstane nafouknutý. Na rozdíl od UST je však potřebná ještě jedna komponenta, a to tekutý tmel, tzv. mlíko. Obvykle jde o roztok s částečkami latexu, které dokážou zacelit otvory až do průměru několika milimetrů. Ten se postará jak o případné nedokonalosti konstrukce pláště a ráfku, tak také o většinu defektů za jízdy (z tohoto preventivního důvodu jej ostatně aplikuje i většina uživatelů technologie UST, kde není pro těsnost nezbytný). Současný plášť „tubeless ready“ tedy především eliminuje nevýhodu vysoké hmotnosti, která byla systému UST od počátku vytýkána.

Proč je duše špatná
Bezdušový systém se může pochlubit hned několika výhodami. Možná vás napadne, že zahozením duší snížíte důležitou rotující hmotu kola a příznivě ovlivníte setrvačnost. Do jisté míry máte pravdu, ale úspora není nijak obrovská. Ráfkové pásce se nevyhnete, ventilek také musíte použít, takže ve výsledku jde jen o rozdíl mezi hmotností černé butylové gumy, které jsme se zbavili, a 50–100 ml tmelu, kterým jsme ji nahradili. Bezdušovým systémem si určitě nepohoršíte, ale klíčová výhoda leží jinde.
Řada uživatelů bezdušového pláště vám řekne, že by rozdíl poznali i se zavázanýma očima. Nejspíš je to proto, že plášť zbavený duše se při jízdě chová jinak – je celkově poddajnější a lépe se přizpůsobuje povrchu. Výsledkem je tedy citelně lepší přilnavost v terénu a vyšší pohodlí jízdy. A ještě jeden bonus získáváte. Jak známo, valivý odpor pneumatiky je v podstatě energie spotřebovaná na její deformaci (proto závodníci používají raději poddajnější latexové duše než klasické butylové). Když v plášti duše není vůbec, nedeformuje se a valivý odpor ještě klesne. Nijak zásadně, ale podle výsledků různých testů měřitelně.
Z hlediska cykloturisty může být lákavá hlavně poslední výhoda vycházející z použití tmelu. Ten dokáže i z velmi lehkého rychlého pláště udělat odolný model. Většina výrobců tmelu totiž deklaruje, že jejich produkt dokáže zacelit otvor v průměru 2–4 mm. Trn, střep, ale ani hřebík tedy nemají proti „mlíku“ šanci. Záleží vždy na kondici roztoku, tlaku a velikosti poškození, ale defektu si buď ani nevšimnete, nebo se ozve zasyčení trvající několik otáček kola, během nichž se poškození postupně zacelí latexovou zátkou. Zpravidla ani nemusíte dofukovat. Jediné, na co sebelepší tmel nestačí, jsou výrazná poškození kordu, tedy základní tkaniny pláště. Přeťatá vlákna kordu znamenají výměnu pláště nebo nutnost jeho podlepení.
Vedle klasického propíchnutí se díky bezdušovému systému zbavíte i rizika „procvaknutí“ duše o ráfek při nízkém tlaku při přejíždění výmolu, kamene nebo jiné překážky. Celý článek najdete v tištěné verzi nebo na www.publero.cz či www.floowie.com/cs/vpress/publikace

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře