Úvod » Články k časopisu » Semmering ‒ Vídeňské Alpy, Rakousko

Semmering ‒ Vídeňské Alpy, Rakousko

Na myšlenku strávit nějaký čas putováním v sedle kol v rakouském Semmeringu nás zčásti přivedly děti, jež si oblíbily oblast pro lyžovačku na nedalekém Stuhlecku, a také kamarád milovník vlaků a vláčků, který vedle vyzdvižení úžasné železniční tratě, zapsané dokonce do kulturního dědictví UNESCO, zmínil jen tak na okraj, že tamní příroda by se nám mohla zamlouvat.

Nezanedbatelným faktem pro volbu regionu v okolí Semmeringu je i blízkost domovině ‒ Brnu ‒ a již velmi slušné kopce a hory. Město Semmering se rozkládá ve svahu v rakouské spolkové zemi Dolní Rakousy těsně u hranice se sousedním Štýrskem. V létě je ospalými vzdušnými lázněmi. Ožívá především v zimě lyžovačkou ve dvou skiareálech, Hirschenkogelu a větším a vyšším Stuhlecku. Dokonalé sjezdovky hostívají i světový pohár v lyžování. Jedinečnost místu zajišťuje a ten správný punc mu dodává hlavně světoznámá Semmeringská železnice (Semmeringbahn) zapsaná v UNESCO jako světové kulturní dědictví.

 

Nejstarší horská železnice světa

Rok 1854, kdy byla dokončená slavná horská Semmeringbahn, znamenal pro místo zlom a velký příliv návštěvníků. Postupně se stává město velmi vyhledávaným, a to především Vídeňany z nedalekého hlavního města. Odpočívat sem jezdí i Habsburkové, příslušníci císařského dvora. Nejlepší léta mají lázně Semmering bezesporu za sebou, a to především v letní sezoně, kdy vás hned zkraje pobytu trkne do nosu množství uzavřených provozoven, hotelů a penzionů a málo lidí. Zdejší úžasný klid a ticho (tedy pokud nejede vlak) vyhledávají především senioři z Vídně. Mladé a děti skutečně spatříte asi jen v dolní části Semmeringu v blízkosti lanovky a Bikeparku Zauberg. Semmering je balzámem pro člověka, jenž si přeje vychutnat přírodu a architekturu v klidu stranou davů lidí!
Úžasná technická stavba horské železniční tratě se začala rodit už v polovině 19. století. Byť časem vznikly větší a složitější železnice v horách, prvenství první horské železné cesty už Semmeringbahnu nikdo nevezme. Když vidím plně naložené dlouhatánské těžké nákladní vlaky, tu s auty, tu s uhlím nebo dřevem, klapající si to jeden za druhým po pražcích stařičké trati, říkám si, jak kvalitně to tehdy museli postavit a vlastně z tohoto pohledu o jak úžasně nadčasovou stavbu jde. Jednačtyřicetikilometrový úsek železnice s 15 tunely, 16 viadukty (některé jsou dokonce dvojité) a nespočetně mnoha dalšími mosty představuje doslova technický zázrak. Při pohledu na trať z nejhezčího výhledu s názvem 20 Schilling Blick, kdy se neubráníte dojmu, že pod sebou nemáte realitu, ale nejrozkošnější vláčkový model vsazený do nádherné krajiny. Jeden vláček vyjíždí z horského tunelu a míří na historický viadukt mezi skalami a míjí se s protijedoucím vláčkem, jenž si to šinul po dalším klenutém viaduktu a vyjíždí z tunelu ústícího na nádraží. Prostě harmonická kombinace technologie a přírody. Byť ve vlaku jsem neseděl a Semmeringbahn z kupé vagonu nezažil na vlastní kůži, musí být jízda po trati, jež si to vine strmými skalními stěnami, překonává mosty a viadukty nebo mizí v některém z tunelů, působivá a fascinující, a cestujícímu jen jako mimoděk, při tom všem, nabízí nádherné výhledy na Semmering a okolí. Původní plány na stavbu tratě počítaly spíše se zubačkovou lanovkou. Málokdo věřil, že by se úsek dal překlenout klasickou železniční tratí. Hlavní zásluha na vybudování tratě patří Karlu von Ghegovi, rakouskému technikovi a staviteli železnic. Na nádraží v Semmeringu na něj pamatují pomníkem a u viaduktu Kalte Rinne je Ghega muzeum. Během stavby se proti němu stavěla příroda i živly, stavbou prošlo na dvacet tisíc dělníků, z nichž nejméně jeden tisíc nalezl na stavbě smrt, ale neuvěřitelná stavba byla v roce 1854 úspěšně dokončena. Jak jsem již zmínil, dílo neušlo pozornosti a roku 1998 byla Semmeringbahn zapsána do Seznamu světového dědictví UNESCO a je bezesporu hlavní turistickou atrakcí oblasti Semmering. Známost a vyhlášenost trati daly vzniknout i výrazům Slezský, Pražský či Krušnohorský semmering, jako synonymum pro železniční tratě v kopcích s tunely a viadukty.

 

text a foto Petr Růžička

Celý článek najdete v tištěné verzi nebo na www.publero.cz či www.floowie.com/cs/vpress/publikace