Šest let na Tchaj-wanu

28.2.2017

připravil Honza Galla foto Martin Hájek

Proč Tchaj-wan? Co se ti na něm líbí a proč se stal tvou základnou? Na Tchaj-wanu se mi líbí, protože je zde krásná příroda, zajímavá kultura a moc fajn lidi. Myslím si, že to je jedna z nejlepších a nejzajímavějších destinací v Asii. Současně také nejvíce opomíjená. Vedle turistů z okolních asijských zemí tu jen málokdy narazíte na „západního” turistu. Alespoň v porovnání se sousedními zeměmi, jako je Čína nebo Japonsko. No, a co se týče života tady, tak mám rád fakt, že je Tchaj-wan takový mix. Mix asijské kultury, která je naprosto odlišná od té naší, především co se týče náboženství, jídla a přírody, ale současně Tchajwanci přebrali to dobré z té naší „západní” kultury, takže je zde všude krásně čisto, bezpečno a vše funguje tak, jak má, anebo ještě lépe. Někde jsem dokonce četl, že Tchaj-wan je po Japonsku druhým nejbezpečnějším státem na světě. Miluji cestování do těch „divočejších” zemích, ale pro život je ta pohoda a klid na Tchaj-wanu opravdu skvělá!

Jak dlouho na ostrově žiješ a co tě živí? Na ostrově přebývám již šestým rokem. Poprvé jsem se sem však podíval někdy v roce 2009 a hned se mi tu zalíbilo. Živím se průvodcováním turistů po celé Asii. Na samotném Tchaj-wanu provádím od roku 2011 a do současnosti se mnou ostrov skrz naskrz procestovalo více než sto Čechů i cizinců. Potkat se se mnou můžete na některém z kudrnovských zájezdů a na Tchaj-wanu pak s kamarádem organizujeme poznávací i aktivní cesty na přání.

Jak často jezdíš na kole? Poslední dobou není na ježdění na kole tolik času jako dříve, ale i tak se snažím vyrážet alespoň na dvě delší vyjížďky za týden. Přes týden pak na přesun po Tchaj-peji hodně využívám sdílená kola YouBike.

Jaká je na Tchaj-wanu cyklistická infrastruktura? Je možné třeba po značené trase přejet ostrov ze severu na jih nebo kolem dokola? Co se týče silniční a rekreační cyklistiky, tak si troufám tvrdit, že Tchaj-wan je na špičce nejen v Asii, ale i ve světě. Jen v okolí samotného Tchaj-peje je postaveno několik stovek kilometrů parádních asfaltových cyklostezek úplně mimo silnice, a podobné je to i v mnoha dalších městech a městečkách na ostrově. Vláda v současnosti buduje více než 1400 kilometrů dlouhou cyklostezku okolo ostrova. Mnoho jednotlivých úseků už je funkčních a dají se používat. Pokud však někde není k dispozici cyklostezka, můžete se v pohodě vydat i na silnici. Tchajwanci mají neuvěřitelně hustou a kvalitní silniční síť, a pokud jste mimo velká města a hlavní silnice, je na nich minimální provoz. Ostrov je tak naprosto ideální na objevování krásných míst a cyklistické toulání od Pacifiku až po vysoké hory. Zmínil jsem, že se zde dá na silničním kole vyjet až do 3400 metrů? Je to naprosto nezapomenutelný zážitek! Samotný ostrov se dá objet kolem dokola během 10 až 14 dnů. Sám jsem jej objel kolem dokola třikrát. Dost často také s lidmi vyrážím na desetidenní putování od severu k jihu. Tedy z hlavního města Tchaj-pej podél oceánu do národního parku Kenting.

Jací jsou řidiči a provoz na ostrovních silnicích? Cítíš se na nich bezpečně? Na silnicích se zde budete cítit tisíckrát bezpečněji než v Evropě! Tchajwanští řidiči jsou opravdu ohleduplní a zvyklí na cyklisty. Navíc oproti velké části Asie zde opravdu fungují dopravní předpisy a na silnicích tady jen velmi výjimečně narazíte na agresivního motoristu. Na ostrově jsou častým dopravním prostředkem malé skútry, takže zde také dost často pošlapete ve speciálním pruhu pro motorky a budete tak dostatečně daleko od velkých aut.

Co samotní Tchajwanci? Absolvují i oni výpravy po ostrově na kole? Tchajwanská cyklistická kultura je poměrně dost odlišná od Evropy. Možná mi to nebudete věřit, ale ještě před pár lety na ostrově jezdilo na kole v porovnání s dneškem jen pár jedinců a to velké nadšení do cyklistiky, které je na ostrově v současnosti vidět, je vlastně způsobeno jedním hezkým filmem a také současnou snahou místní vlády propagovat Tchaj-wan jako skvělou cyklistickou destinaci. V roce 2006 se v kinech objevil film „Island Etude” vyprávějící o klukovi, který objel Tchaj-wan kolem dokola na kole. No, a od té doby více a více Tchajwanců jezdí na kole. Asi je tomu těžké uvěřit, ale Tchajwanci jsou hodně lehce ovlivnitelní reklamou a tím, co vidí na internetu, co se píše na blozích, a také tím, co zrovna propaguje nejoblíbenější cykloznačka na ostrově. Prodeji kol zde po úspěchu filmu napomohlo také to, že Giant, což je ta zmiňovaná „nej” značka, založil cestovní kancelář pro Tchajwance, kteří se – podobně jako hrdina ze zmiňovaného filmu – chtějí vydat na velkou cestu okolo ostrova. Tato cestovka měla, a stále má, obrovský úspěch, a tak s nimi na výlety okolo Tchaj-wanu vyrážejí tisíce ostrovanů. A to i ti, kteří v životě na kole neseděli. Jen ve svém okolí mám tři až čtyři takové kamarády.

 

jméno: Martin Hájek e-mail: martin@promitanizcest.cz rok narození: 1984 bydliště: Tchaj-pej a občas Moravský kras vzdělání: Fakulta informatiky MUNI Brno zaměstnání: průvodce po celém světě s CK Kudrna a vlastním projektem Tofu Taiwan web: www.tofutaiwan.cz kolo: Giant Anthem 29er & Giant Great Journey

 

V jeden čas na jednom místě Pokud jste vášnivými fandy horské či silniční cyklistiky, pravděpodobně jste asi neslyšeli o veletrhu Tchaj-pej Cycle Show. Pokud pracujete v cyklistické prodejně, možná vám ten název něco říká. Pokud se však pohybujete v oblasti dovozu kol, nebo přímo v jejich výrobě, je pro vás tato výstava něco jako každoroční svatá pouť. Ve výstavním areálu Nangang Expo Center se potkávají zástupci továren produkujících na Tchaj-wanu celá kola či jen jejich rámy, komponenty nebo doplňky s těmi, kteří zde jednají pod hlavičkami známých či úplně neznámých značek kol. Na jednom stánku tak potkáte vystaveno několik kol různých světoznámých značek, přičemž jméno samotného vystavovatele vám nebude připomínat vůbec nic. Ten totiž ta kola „jen” montuje. Nebo „jen” vyrábí jejich karbonové rámy. Je to úplně jiný svět plný nejen celých bicyklů, ale i jednotlivých jejich částí v podobě nejrůznějších výkovků, patek vidlic, háků přehazovaček, páček rychloupínáků, čepů vidlic, nenalakovaných rámů a nijak neupravených rámů, či rovnou jen pouhých trubek, které mají takové či jinak skvělé vlastnosti. Pro lidi, kteří stojí na začátku návrhů kol a jejich výroby, je to pastva pro oči, pro běžného cyklistu téměř nezajímavá věc. Stejně tak, pokud jste zapálení do městské cyklistiky, nebude vám pojem Velo City Global nic moc říkat, ale pokud byste byli na pozici dopravních a urbanistických expertů ve městech či přímo ve vládách, které to myslí s cyklistikou ve své oblasti vážně, bude pro vás tato celosvětová konference zaměřená na cyklistiku ve městech pojmem. A také místem setkávání. Během tří dnů plných přednášek, diskusních fór, vyjížděk a workshopů se účastníci dozvědí poslední trendy, zjistí, jak to funguje v jiných částech světa, získají inspiraci a poznají, že ve svém zapálení pro naši dobrou věc nejsou sami. Velo City Global se každý rok koná někde jinde na světě. Letos organizátoři chytře zvolili termín právě před Tchaj-pej Cycle Show, protože někteří účastníci díky tomu mohli navštívit obě akce. Během deseti dnů se tak na jednom místě konaly dvě významné světové cyklistické události. A návštěva obou byla pro mě velkým zážitkem, inspirací a zkušeností.

Celý článek najdete v tištěné verzi nebo na www.alza.cz či www.floowie.com/cs/vpress/publikace

 

Menu