Letem světem nosičů

28.2.2017

Dobrý nosič na kolo může být na dlouhých i krátkých cestách klíčovým prvkem kola. Pokud vám totiž přestane brzdit jedna brzda, máte druhou. Dostanete-li defekt, můžete jej většinou lehce opravit. Přestane-li vám fungovat přehazovačka, dá se dojet i na jeden převod, ale pokud vám praskne nosič, jste zpravidla dost „nahraní". Zvláště pokud se vyskytujete někde mimo velká města a váš nosič je hliníkový, proto náročný na svaření. Dnes už se lidé často dívají po kvalitních brašnách, protože jejich opotřebení je nejdříve vidět, a potrhané švy či promáčené oblečení uvnitř dokážou hodně znepříjemnit život. Postupně se ale začíná hledět i na kvalitní nosiče, které by vydržely mnohé dálkové cesty nebo každodenní používání bez úhony. Cyklisté však také začínají zjišťovat, že nosič na kolo dělá ze sportovního prostředku prostředek dopravní, a pokud je nosič zvolen správně, výrazně se zvyšuje i užitná hodnota kola. Zejména pokud se bavíme o nejrůznějších těžkotonážních nosičích, nosičových koších na přední kolo či o rozmanitých držácích zavazadel na skládací kola, kde je místa pro převoz čehokoliv ještě o něco méně než na klasickém kole.

Moje první zkušenosti
Ty přišly ve chvíli, kdy jsem vyrazil na tříměsíční tandemovou pouť z Ostravy za severní polární kruh a zpátky. U tandemů zvláště je třeba využít každého prostoru pro převoz nákladu, a to i přesto, že v takových případech vozím vždycky nákladní přívěs. Na kolo tedy putoval nejen zadní nosič, ale i přední pro převoz bočních brašen a k tomu ještě jeden s horní plošinou pro převoz menšího zavazadla nahoře. Od té doby mám rád v brašnách přehled, který je pro mě synonymem prostoru. To znamená žádné dvě přeplněné brašny vzadu, ale pěkně celou sadu tašek. Dvě vepředu, dvě vzadu a jedna vzadu nahoře. Pak jsem přesedlal na lehokolo a opět hledal způsob, jak na kolo dostat všechny brašny tak, jak jsem byl zvyklý. Když jsem doplnil svou flotilu o skládačku, zjistil jsem navíc, že prostor mezi předním kolem a řídítky je dostatečně vysoký na to, aby se tam dala převážet opravdu rozměrná zavazadla. Na kolo tedy ihned putoval pořádný nosič na přední kolo. Stejně vybavená kola má i moje žena Eliška. Pokud používáte bicykl jako praktickou věc, která nejen přináší spoustu krásných zážitků, ale také ulehčuje každodenní život, je správný nosič jednoduše základ s velkým „Z".

 

 

Arkel Randonneur Rack
Nosič z dílny amerického výrobce brašen Arkel, jenž je zaměřen především na cyklisty, kteří se účastní tzv. brevetů neboli dálkových jízd. Během nich se ani tak nesoutěží s ostatními, ale závodí v nich cyklisté s vlastním časem a vlastní vůlí. Nejčastějším kolem při těchto jízdách je upravená silnička, na kterou jen stěží přimontujete standardní nosič. Arkel proto vyvinul nosič na sedlovku, který je vhodný právě pro takové použití. Umožňuje montáž na karbonovou sedlovku a odstraňuje problémy s případným protáčením nosiče na sedlovce či jakoukoliv jinou nestabilitou nejen nosiče samotného, ale i nákladu. To je dáno především dodatečným upevněním k ližinám sedla, ale i jeho širokou plochou, na kterou se upevňuje náklad. Nosnost je sice omezena zhruba na pět kilogramů, ale i tak je tento nosič zajímavým počinem.
www.arkel-od.com, cena: 99,95 USD

 

 

 

Tubus Airy
Standardních zadních nosičů můžeme najít v cyklistických i necyklistických obchodech velké spousty. Jsou malé či velké, lehké nebo těžké, hliníkové, případně ocelové, a vybere si z nich skoro každý. Airy je však jiný. Je to první nosič na světě, který byl vyroben z titanu a tento materiál mu dává zajímavé vlastnosti. Především je odolný vůči vodě a jiným povětrnostním vlivům, i když není nijak povrchově upravovaný. A také unese více než stonásobek své vlastní hmotnosti. Váží totiž jen 233 gramů, ale unese až 30 kg. Zajímavé je i jeho prosté upevnění v horní části, které pro maximální snížení hmotnosti sestává jen z jedné tyčky. Samozřejmostí pro tuto firmu je neuvěřitelná třicetiletá záruka.
www.azub.cz, cena: 4090 Kč

 

 

Bamboo Groove Rack
Bamboo Rack od nizozemské firmy Bamboo Groove, která sídlí v Amsterdamu, je mohutný přední nosič vyrobený – jak už název napovídá – z bambusových tyček, jež jsou pospojovány kovovými spojkami. Vyrábí se v několika barevných provedeních i velikostech. Je možné jej namontovat na přední kolo snad jakéhokoliv bicyklu s pevnou vidlicí, unese až 40 kilogramů, ale jeho hmotnost je také masivní, a to 3 kg. Bambus je dnes mezi cyklisty stále oblíbenější, je to lehce obnovitelný zdroj odolného materiálu, vypadá netradičně a velmi ekologicky. A na to dnes slyší mnoho lidí. Podobný, avšak ocelový nosič nabízí například Basil, který lze bez problémů zakoupit i v ČR. Jeho nosnost je ale jen 10 kg. I tak je to jeden z velkých a prostorných předních nosičů.
www.bamboo-groove.nl, cena: 59,50 eura
www.citybikes.cz, cena: 560 Kč

 

 

 

KlickFix Vario Rack
Vario Rack není tak úplně nosič v tom pravém slova smyslu. Je to držák vaší tašky nebo batohu, který se dá připevnit buď na řídítka, nebo na sedlovku, či na dlouhé představce skládaček. Je velmi snadné jej nacvaknout na držák KlickFix, který je stejný s držáky na řídítkové brašny či košíky. U nás je hodně používaný právě na skládacích kolech, kde je umístěn zpravidla na hlavové trubce pomocí speciálního adaptéru. Tam pak brašna nepřekáží při šlapání, máte ji pěkně po ruce a navíc neovlivňuje řízení. Nosnost tohoto držáku je 7 kg.
www.testudo-sport.cz, cena: 1190 Kč

 

 

Author ACR-30
Tento nosič by mohl být zajímavým řešením pro ty z vás, kteří máte odpruženou vidlici s V-brzdami, a pro ty, kteří nepotřebují vozit na předním kole příliš velké náklady. Upevňuje se totiž právě do pivotů na brzdy a do korunky vidlice. Samozřejmě že funguje i na pevných vidlicích. Je hodně nastavitelný a má pěkná postranní očka pro zaháknutí gumicuků. ACR-30 je krásné a jednoduché řešení. Jeho jediným problémem je, že v dnešní době neustále ubývá předních odpružených vidlic s pivoty na V-brzdy. Alespoň co se týče světa horských kol.
www.author.eu, cena: 499 Kč

 

Celý článek najdete v tištěné verzi časopisu Cykloturistika a na www.alza.cz či www.floowie.com/cs/vpress/publikace

text Honza Galla
foto archiv značek

Menu