Test vyhledávače kol SpyLamp

28.2.2017
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2013-10-10T14:30:54 --><p><strong>Když jsem pro článek o zabezpečení jízdních kol (Cykloturistika č. 5/2013 ) testoval GPS lokátor SpyLamp ukrytý v zadní blikačce, měl jsem původně v plánu požádat nějakého kamaráda, aby mi kolo „jako" ukradl. Chtěl jsem se pak kolo pokusit vysledovat a zjistit, jak reálná je šance získat ho zpět. Nakonec na to před vydáním článku nebyl čas, což mě dost mrzelo. Když mi proto napsal Tomáš, východoevropský zástupce výrobce SpyLamp, zda nechci lokátor vyzkoušet „naostro" v Praze, ihned jsem souhlasil. Tomáš přijel na pár dní do Prahy a vzal s sebou kolo vybavené lokátorem a rádiovým vyhledávačem. Jeho plán byl jednoduchý: Kolo zamkneme na veřejném místě, a bude-li ukradeno, pokusíme se ho vysledovat.</strong></p>

Tomáš mě požádal o vytipování lokality se zvýšenou pouliční kriminalitou. Ihned mě napadla Palmovka, místo, na kterém se soustřeďují herny, nonstop bary i zastavárny. Pro dokumentaci pokusu jsme chtěli kolo na místě monitorovat skrytou kamerou. Šéfredaktorka Slávka Chrpová domluvila s majitelkou outdoorového obchodu, že budeme moci kameru umístit do jejich výlohy. Odpoledne jsme se na Palmovce se Slávkou a Tomášem sešli. Tomáš přijel na starším značkovém celoodpruženém kole, které se mělo stát onou návnadou. Evidentně si vůbec nepřipouštěl možnost, že by o kolo mohl při našem pokusu přijít. Já jsem ovšem nechtěl riskovat, že budeme sledovat pouze sedlo se sedlovkou, a raději jsme ještě vyměnili rychloupínák za objímku se šroubem. Do výlohy jsme nainstalovali digitální kameru tak, aby mířila na vytipované místo na chodníku. Kolo jsme tam kolem páté odpoledne opřeli, zamkli k plotu tenkým lankovým zámkem a aktivovali SpyLamp. Domluvili jsme se, že budeme kolo sledovat z domova přes internet, a v případě krádeže vyrazíme za kolem a ihned uvědomíme policii. Pokud by kolo zůstalo na místě, bude potřeba se ráno vrátit do obchodu, abychom promazali záznamovou kartu v kameře. Prodavači v obchodě nicméně vůbec nepochybovali, že kolo během noci zmizí.

Výlet po karlínských zastavárnách
Pokud se s kolem vybaveným lokátorem SpyLamp jakkoliv manipuluje, otřesové čidlo pohyb zaznamená. Ihned se přihlásí do sítě GSM, odešle majiteli zprávu a zaktivuje GPS modul. Zeměpisné souřadnice pak odesílá na zabezpečený server. Majitel lokátoru potom může přes jakékoliv zařízení s připojením na internet sledovat pohyb kola takřka v reálném čase. Celý večer jsme proto hlášení lokátoru s Tomášem oba sledovali. Otřesové čidlo se dvakrát aktivovalo, ale poloha kola se neměnila. Těžko říct, zda si s kolem hrály děti nebo si již někdo zkoušel pevnost zámku. O půlnoci bylo kolo stále na místě, napsal jsem proto Tomášovi, aby mě v případě krádeže kola vzbudil, a šel jsem spát. Netušil jsem ovšem, že má z důvodů drahého roamingu deaktivovány varovné SMS zprávy a kolo sleduje pouze na internetu. A tak se stalo, že Tomáše zmohla po půlnoci únava a usnul také. Já jsem se spoléhal na jeho varování, které nepřišlo. Polohu kola jsem tak zkontroloval až někdy po deváté ráno. Při pohledu na mapu jsem se vyděsil. Kolo už na Palmovce nebylo! Záznam trasy z lokátoru ukazoval, že se zloděj zmocnil kola již v jednu hodinu v noci. Pak na něm vyrazil do Karlína se zjevným zájmem kolo prodat (záznam se zastavoval u zastaváren). Během zhruba hodinové jízdy projel skoro celým Karlínem, aby nakonec dorazil do ulice Přístavní v Holešovicích. Kolo se od té doby hlásilo z tohoto místa. Bylo zřejmé, že je v některém z domů, pro slabý signál GPS uvnitř budovy se ale nedalo s určitostí říct ve kterém. Zavolal jsem Tomášovi, který ihned vyrazil na Palmovku prohlédnout místo činu a prohlédnout záznam z kamery. Bohužel zjistil, že lampa, pod kterou jsme kolo postavili, pravděpodobně nesvítila. Záznam byl příliš tmavý. Sešli jsme se pak na místě, kde se mělo kolo nyní nacházet. Ze Street View jsme již věděli, že v ulici je pouze jediný obchod, který by mohl teoreticky sloužit jako místo, kde by kolo koupili překupníci. Po návštěvě obchodu jsme nicméně tuto variantu vyloučili. Oblast, kterou jsme pro špatný signál museli vzít do úvahy, byla poměrně velká. Zahrnovala tři činžovní domy na jedné straně ulice a tři na druhé. Do domů se nám naštěstí vždy podařilo nějak dostat. Postupně jsme je procházeli s rádiovou vyhledávačkou. Domy byly vysoké, a projít je od sklepa po půdu zabralo dost času. Kolo vybavené kromě lokátoru ještě rádiovým čipem by se mělo dát nalézt i přes dveře či tenké stěny. Tam, kam jsme se dostali, jsme ovšem, kromě jediného místa v blízkosti podzemních garáží, neměli nikde silnější signál. Garáže byly zavřené, usoudili jsme tedy, že nastal čas dojít na nedalekou policejní služebnu.

Policejní intermezzo
Policista si nás vyslechl a podivil se, že jsme nechali kolo v noci na Palmovce. Zpravil jsem ho tedy po pravdě o tom, že jde o novinářský test. Policista byl na služebně sám, takže jsme museli čekat asi 30 minut, než dorazila hlídka. Dva mladí policisté se pak s námi vydali na místo. S přispěním jednoho obyvatele domu jsme se dostali i do zmiňovaných garáží. Kolo zde ale nebylo. Vypadalo to, že rádiový vyhledávač z nějakého důvodu nefunguje. Policisté s námi přesto znovu procházeli domy, vyptávali se jejich obyvatel a vůbec se maximálně snažili nám pomoci. Během rozhovorů s místními obyvateli nás nezávisle na sobě několik lidí upozornilo na to, že do domu, který jsme z GPS signálu vyhodnotili jako nejpravděpodobnější úkryt kola, se před pár měsíci přistěhovali jacísi pochybní kumpáni. Ti měli, často ve večerních či nočních hodinách, přivážet různé podezřele vypadající předměty. S policií jsme klepali na byt, kde bydleli, ale nikdo se neozval. Zklamáni neúspěchem jsme se vrátili na policejní stanici sepsat protokol. Shodli jsme se na tom, že nejlepší bude vyčkat, jestli se zloděj kolo nepokusí vyvézt ven. S policisty jsme se domluvili, že budeme sledovat lokátor a v případě nějakého pohybu jim hned zavoláme.

text a foto Jan Zídek

Jak to dopadlo, čtěte na stránkách tištěné Cykloturistiky nebo na www.alza.cz