Úvod » Články k časopisu » Ve dvou se to šlape lépe

Ve dvou se to šlape lépe

Většina lidí má nějaký ten koníček. Ovšem udělat si z koníčku zaměstnání, moci se mu věnovat a zároveň se tím živit, to se povede jen několika málo vyvoleným. Chce to totiž úsilí a především obrovské štěstí. Existují však způsoby, jak se lze vydat tomu štěstí naproti. Dva nadšenci z Českých Budějovic se rozhodli proměnit v byznys svoji lásku ke kolu. A to ne ke kolu ledajakému. Oni totiž jezdí na tandemu. Ptala jsem se Marie Žvakové, kam tak s manželem Honzou nejčastěji jezdí a jak jim společné tandemování šlape. Nemohla jsem se také nezeptat, jak se dá jít štěstí naproti, když chcete začít podnikat se svým koníčkem, a tak jsem se dověděla, že to nemusí být bůhvíjak složitá záležitost a všichni, kdo svůj nápad nosíte v hlavě, máte letos znovu zase šanci.

Paní Žvaková, jak jste se vůbec dostala k tandemovému kolu? Kdo byl vaším partnerem a co vás na tom tolik okouzlilo?
Poprvé jsem se s dvojkolem setkala na gymnáziu, na které se mnou chodila nevidomá spolužačka. Její maminka ji pravidelně vozila na dvojkole do školy. V té době mě myšlenka jezdit na dvojkole vůbec nenapadla. S tím nápadem přišel až o pár let později manžel, proto jsme si ho na pár dní půjčili. Konečně jsem tak už Honzu nebrzdila a nemusel na mě také čekat. Na tandemovém kole jsme si mohli bez problémů povídat a taky jsme jeli rychleji než na dvou klasických kolech. Když to přiznám, také se nám líbilo, jak se po nás každý otočil.

Poutáte hodně pozornosti, když takhle spolu jezdíte?
Ano, baví nás sledovat ty reakce. Někdy je to malé veselé pozdvižení. Je překvapivé, že pojem „dvojkolo" znají s přehledem i velice malé děti. Dospělí někdy reagují vtipem, že ten vzadu se může vesele ulejvat. Ale jako zado-jezdec dobře vím, že to tak není. Krom toho vpředu je každé zadákovo vynechání okamžitě poznat.

Tandemové kolo asi není úplně dělané na popojíždění do práce nebo na nákup, že? Ale vy jste zjistili, že se na něm dá báječně cestovat. Kam jste vyrazili?
S tvrzením, že dvojkolo není dělané na popojíždění, úplně nesouhlasím. Po Českých Budějovicích se dopravujeme především na kole a od doby, co máme dvojkola, mně manžel dělá taxikáře a vozí mě na vlak, abych nemusela nechávat stát kolo před nádražím. Ve volných dnech vyrážíme na výlety do okolí Českých Budějovic. Předloni jsme o prázdninách vymysleli bláznivý nápad objet na dvojkole Českou republiku podél hranic. Vzhledem k časové náročnosti jsme si to rozložily na tři etapy. První rok jsme jeli sami z Těrlicka (u Havířova) do Českých Budějovic, další rok se k nám na druhém dvojkole přidali známí a vyrazili jsme z Českých Budějovic do Děčína. Letos plánujeme třetí etapu z Děčína do Těrlicka – ta bude nejnáročnější.

Cestovala jste vy nebo váš manžel předtím podobným způsobem na single kole (používejme pro tento rozhovor zmíněný termín)?
Společně jsme nikdy na single kolech žádný výlet „na těžko" nepodnikli. Jezdívali jsme vždy jen na jednodenní výlety po Šumavě, po okolí Českých Budějovic a nejčastěji jsme podnikali odpolední vyjížďky kolem Brna, kde jsme spolu strávili tři roky. Honza tam pracoval a já studovala. Ale jízdu jako takovou, na single kole a na tandemu, můžeme každopádně porovnat.

Jak vás napadlo, že budete s těmito koly podnikat? Jaké byly vaše první kroky?
V době, kdy jsme plánovali, že se vezmeme a usadíme v Českých Budějovicích, rozhodli jsme se jedno dvojkolo si pořídit. Vzhledem k vyšším pořizovacím nákladům jsme hledali způsob, jak na něj ušetřit, a vymysleli jsme si půjčovnu. Za rok jsou z jednoho kola nakonec čtyři. Také jsme začali dvojkola skládat na zakázku a sortiment půjčovny rozšířili ještě o elektrokola, cyklovozíky a střešní boxy. Někdy si lidé půjčují dvojkolo i na svatbu. My jsme měli svoje první tandemové vozítko na naší svatbě také. Byla to obrovská atrakce pro všechny svatebčany a tvořila se na něj neustále dlouhá fronta.

Jak půjčovna funguje? Máte nějak rozdělené role? Nebo máte kromě půjčování ještě každý jinou práci? Jak se to kloubí dohromady?
Já právě dokončuji vysokou školu a budu si hledat práci, takže zatím mám relativně čas. Manžel má v práci často noční směny, to s půjčovnou skloubit také jde. Provozovnu sice máme, fungujeme sedm dní v týdnu, ale na zavolání. Tedy s klienty si domluvíme čas, kdy přijedou, o které dvojkolo budou mít zájem, a pak je pro ně připravíme. Rozhodně nesedíme v žádné provozovně a nemáme pevnou pracovní dobu. Takhle zaběhnutí ještě nejsme a zatím by nás to tímto způsobem neuživilo.

A jaká je vaše klientela? Půjčují si spíše mladí zvědavci, nebo starší rozvážlivci? Na jak dlouho a kam nejčastěji razí?
Samotné nás překvapilo, jak je naše klientela široká. Měli jsme dojem, že si dvojkolo budou půjčovat pouze mladí zvědavci, ale není to tak. Samozřejmě mladí lidé si půjčují hodně, ale opravdu to jsou všechny věkové kategorie. Dokonce i důchodci měli zájem si dvojkolo vyzkoušet. V tom je opravdu ta krása tandemu. Když některé dvojice chtějí vyrazit spolu, málokdy jsou fyzicky vyrovnaní. A to právě řeší dvojkolo, s kterým mohou jet třeba až na kraj světa…
Ještě jeden zajímavý postřeh, půjčení většinou domlouvá a asi i iniciuje dámská část posádky.
A kam jezdí? Pokud si dvojkolo půjčují přímo u nás v obchůdku, obvykle jedou na Hlubokou podél Vltavy, někteří si z ní udělají výlet ještě do Holašovic podívat se na selské baroko (památka UNESCO). Na našich internetových stránkách máme Tipy na výlet, ve kterých jsou doporučené cyklovýlety vyznačeny na mapě s výškovým profilem trasy, celkovou vzdáleností a s možností stáhnout si popis trasy do GPS. Většinou si lidé půjčují dvojkolo na jeden den. Ti, kteří si ho půjčují na více dní, si ho většinou odvážejí s sebou na místo ubytování (Šumava, Novohradské hory).
Dvojkolo se přepravuje buď přímo v autě, kdy je třeba sklopit zadní sedačky a odmontovat přední a zadní kolo, anebo pokud někdo nemá tak prostorné auto či se mu nechce kolo rozebírat, může si od nás půjčit speciální tandemový nosič na střechu auta.

Co vám na začátku pomohlo se odrazit? Jaké byly vaše začátky v takovém podnikání?
Na začátku podnikání jsme hledali nějaké možnosti dotací či grantů na pořízení dvojkol. Náhodou jsme na internetu narazili na Rozjezdy od společnosti T-Mobile. Je to taková soutěž, ve které mají začínající podnikatelé možnost vyhrát finanční a hmotné ceny. Nebylo to nic složitého. Stačilo vyplnit jednoduchou přihlášku, kde jsme stručně představili svůj nápad. Brzy nato začalo postupné vyhlašování vítězů jednotlivých krajů. V Jihočeském kraji bylo přihlášeno třináct účastníků. Součástí čekání na vyhodnocení byly také praktické workshopy, kde se člověk dověděl spoustu užitečných informací ohledně běžných problémů, se kterými se asi potýká každý začínající podnikatel. Výhra pro první místo zahrnovala finanční hotovost, marketingový balíček, telekomunikační služby, hodnotné hmotné ceny a po dobu jednoho roku možnost poradit se s týmem odborníků.
Z krajských kol vzešlo čtrnáct vítězů a z nich jednoho vítěze vybrala odborná porota a druhého vítěze zvolili čtenáři portálu iDNES.
Nám se podařilo s dvojkoly oslovit čtenáře, a vyhrát tak jejich cenu. Dostali jsme další finanční částku, kterou jsme využili pro podnikání. Tím to ale neskončilo. Rozjezdy se snaží nabízet médiím všechny příběhy. Jako vítězové celostátního kola jsme se následně stali tvářemi reklamní kampaně pro druhý ročník Rozjezdů.
V červnu by měl proběhnout další ročník této soutěže a vřele ji všem začínajícím podnikatelům doporučujeme. Nemáte co ztratit, můžete pouze získat.

 

Celý rozhovor s manželi žvakovými si můžete přečíst v tištěné verzi časopisu Cykloturistika nebo na www.publero.com. Další informace o půjčovně můžete najít na www.dvojkola.cz.

připravila Tereza Šírová
foto archiv Marie a Jana Žvakových a Slávka Chrpová