Úvod » Články k časopisu » Nákladní kola – Nalož to tam a jeď

Nákladní kola – Nalož to tam a jeď

Jízdní kolo zná snad každý jako skvělý dopravní prostředek pro sport, turistiku, ale i pro běžnou denní dopravu. Je podobně univerzální jako auto, ale nepotřebuje benzin a pro pohyb spotřebovává jen a jen lidský tuk. Je čisté, nesmrdí a nezamořuje vzduch a ve městech je rychlejší a pohodlnější, protože je téměř imunní vůči dopravní zácpě. Jenže chceme-li na něm vozit náklad, moc toho samo o sobě neuveze, a pokud potřebujeme vyzvednout přítelkyni na nádraží nebo odvézt dítě do školy, máme prostě smůlu.

Na rozdíl od auta nemá jízdní kolo žádný kufr a sedadlo spolujezdce taky ne… Pokud není vybaveno xtracyclem. Xtracycle [extrasajkl] je doplněk, který došroubován na běžné jízdní kolo vytvoří z něj SUB Sport Utility Bicycle neboli kolo se zavazadlovým prostorem a sedačkou spolujezdce. Je to, jako bychom vyňali zadní kolo a posunuli ho o polovinu průměru vzad a zase upnuli. A nad něj doplnili nosič velikosti skateboardu a s taškou velikosti hokejové na obou stranách. Takové tašky pak pojmou třeba týdenní nákup potravin a nosič třeba přítelkyni nebo dvě dětské sedačky za sebou.

Proč bychom to dělali, vždyť existují vozíky?
Vozík je skvělý, uveze moc a jde odpojit a nepřekáží, když není potřeba. A to je jeho největší chyba! Život neplyne vždy jasně kupředu a libuje si ve smyčkách a odbočkách. Když cestou domů z práce dostanete chuť na grilovačku s přáteli a koupíte si maso a basu pitiva k němu, tak s vozíkem vás to musí napadnout včera, jinak s sebou nemáte ten odpojený vozík. Takhle ale život nefunguje. S xtracyclem to zvládnete. Náklad naložený na kolo na klasické nosiče je vysoko a daleko za osou zadního kola (případně i před osou kola předního). Rozkývete-li kolo, náklad pracuje proti vám. Kmitá strojem víc a víc a pere se s vámi o řízení. Náklad naložený do bočních brašen xtracyclu je nízko a mezi osami kol, pracuje s vámi. Jede se s ním zkrátka líp.

Kolo i pro singltrek, doma je však ve městě
Xtracycle si poradí s libovolným terénem a jezdí skoro stejně dobře jako kolo, jehož přestavbou vznikl. Prodloužení rozvoru je cca 30 centimetrů, což je v porovnání s vozíkem málo, nárůst váhy bývá menší než u odolných expedičních nosičů a sady expedičních brašen, v kompletní podobě přidá jen cca 4,5 kilogramu. Tak lehký vozík neexistuje a jiná nákladní kola či dokonce tříkolky si o takové lehkosti mohou jen nechat zdát. Nicméně domovinou xtracyclu je město. I kolo s xtracyclem se stále vejde do malého výtahu, je obratné v provozu, uveze malého do školky a velkého do školy, oba je pak vyzvedne a společně s nimi nakoupí a na rozdíl od nákladních kol s nákladem vpředu, tj. longjohnů, a tříkolek si poradí s výjezdem na libovolný obrubník.

Kde se xtracycle vzal?
Jeho autorem je Američan Ross Evans, absolvent techniky, který odjel na stáž do americké neziskové organizace Bike not Bombs do Nikaraguy. Pomáhal tam v rámci programu pomoci rozjet cykloservis distribuující darovaná jízdní kola mezi chudé farmáře a denně se setkával s problémem přepravy nejrozličnějšího nákladu po úzkých pěšinách buše. Výsledkem byl prototyp dlouhého nosiče se sklopnými bočnicemi umožňující vozit například pytle s kávou. Po návratu do Států se pokoušel najít výrobce svého vynálezu, ale ukázalo se, že svět cyklistického byznysu není připraven na úplnou novinku a nestojí o ni. Ne tak ovšem jeho přátelé. A tak začal v poloamatérských podmínkách s přestavbami kol na longbiky, jak se kolům s xtracyclem také říká. Poté se spojil se spolužákem z techniky a založili spolu společnost Xtracycle Inc., ve které rozjeli výrobu a prodej přepracovaného nosiče. Dnešní xtracycle je spíše než prostým nosičem systémem doplňků umožňujících na kole vozit skoro vše, často i věci, které auto vůbec nepojme. Třeba prkna, kajak nebo surf.

Worldbike
Přestože xtracycle má s prototypem společný jen koncept dlouhého nosiče jako doplňku do normálního kola a chytil se spíše v nejbohatších státech, myšlenka pomoci chudým nezanikla. Xtracycle má neziskového sourozence, společnost Worldbike, která vybavuje dílny a školí místní svářeče schopné vyrábět nosiče podobné prototypu, a tím umožnit chudým snazší dopravu, ať už zboží na vzdálený trh, nebo lidí do práce, kam by se pěšky nedostali. Jedno procento z prodeje každého xtracyclu plyne do třetího světa na stavbu worldbiků.

Spousty následovníků i předchůdců
Deset let práce přineslo ovoce v celé nové kategorii kol. Xtracycle je stále aktivní praotec cargobiků a kola tohoto formátu produkuje řada výrobců. Nejznámější jsou Surly Big Dummy, Kona Ute, Trek Transport a Yuba Mundo (podrobná recenze v tomto čísle). Jako každá evoluce má xtracycle i předky. Dlouho před jeho uvedením na trh existovala celá kategorie označovaná jako bakfiets, kdy přepravní prostor je také mezi osami kol, ovšem před jezdcem.

 

text Vladimír Bláha a Petr Štěpánek
foto Jonathan Maus a Vladimír Bláha