Někdo tě tlačí – elektrokolo Giant Twist Sport

28.2.2017
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2009-08-27T17:01:40 --><p><strong>Giant Twist Sport vypadá na první pohled jako zcela běžné městské kolo. Má tradiční geometrii rámu v podobě dvojitého trojúhelníku, dvacetiosmipalcová kola a sedmirychlostní řazení. Až na druhý pohled si všimnete masivního náboje v předním kole. První reakce je: Dynamo? Na něj je ale náboj příliš velký. Ukrývá totiž elektromotor, který kolo pohání vpřed.</strong></p>

Šlapáním poháníte zadní kolo a elektromotor pohání přední. Jak to může fungovat? Funguje to tak, že za klikami se nachází elektronické zařízení, mozek, který vyhodnocuje intenzitu šlapání a podle něj přidává na předním kole. Baterie je vzadu na nosiči. Překvapivě to funguje, dokonce na výbornou.

Tři módy
Volit můžete mezi třemi intenzitami podpory šlapání, normal se střední intenzitou, sport s maximální intenzitou a eco, která maximalizuje využití baterie. V eco módu ujedete po rovině přes 70 kilometrů. Na novou baterii jsem dojel z Lochovic do Prahy, přes kopce a přes padesát kilometrů, polovinu v eco a polovinu ve sport módu a v cíli ještě zbývalo přes čtvrtinu baterie. Normal mód je vlastně tak trochu navíc, většinou z kola buď chcete ždímat, co to dá, a pak volíte sport, nebo potřebujete dojet co nejdál, a pak volíte eco. Giant dělá i verzi s dvěma bateriemi a tam se dostanete za 140 kilometrů na jedno nabytí.

Je to kolo
Máte-li obavy, že vás policista vykáže z cyklostezky, protože sedláte motorové vozidlo, nemusíte se bát. Elektromotor se zapojuje, jen když šlapete, navíc pouze do rychlosti 25 km/h. Takže na jakékoli cyklostezce se chováte jako průměrný výletník, tedy předvídatelně jako jakýkoli jiný cyklista závislý jen na síle svých nohou. Znovudobytí baterie trvá asi 4 – 6 hodin.
Jaký je tedy pocit z jízdy? Od prvních okamžiků velmi pozitivní. Přiznám se, že jsem na kolo nasedal s nedůvěrou. Byla dvojího charakteru. Jednou z nich byl tradiční macho přístup, k čemu já cyklista, odkojený Štěchovičákem (omlouvám se všem horalům, ale v Praze větší kopce nemáme) potřebuji pomocný motorek. Tou druhou je obava, zda pohon na obě kola bude fungovat. Obojí pustíte z hlavy už při rozjezdu. Kolo totiž vyrazí jako motorka, motor reaguje již na slabý záběr do pedálů. Výsledkem je, že z křižovatky jste po naskočení zelené ještě rychleji, než obvykle. Pokud nejste z města a časté zastavování vás netrápí, přesvědčí vás první kopec. Nahoru vyjedete, ani nebudete vědět jak. Žádné pocení, zadýchávání nebo pálení ve svalech, prostě si šlapete svou frekvencí a elektřina pracuje částečně za vás. Machisté a sportovci pozor, po čtrnácti dnech výlučného užívání elektrokola vám dá na vaší silničce zabrat i ten nejmenší brdek! Zajímavé je i chování kola v zatáčkách, s pohonem na obě kola je stabilnější. Platí to ale jen, když šlapete právě do oněch zmíněných 25km/h. Nad 25 km/h se kolo chová jako klasické trekové kolo. Nutno ovšem dodat, že v praxi těchto rychlostí dosáhnete jen ve sjezdu. Po rovině a do kopce prostě počítejte, že rychlost nad 25 km/h neudržíte, kolo je těžké a náboj Nexus od Shimana má zpřevodování tak akorát pro asistovanou jízdu.

Co nabízí
Snad jediná nevýhoda předního pohonu se projevovala v jízdě do prudkého kopce po nezpevněné cestě, tam špatně zatížené přední kolo prokluzovalo a po pár pokusech poslalo jezdce do chůze. Na asfaltu, byť sebeprudším, ale nic takového nehrozí. Vstříc výšinám jedete tempem Armstronga, Schlecka či Contadora a klidně si u toho můžete zapálit cigaretu. A cyklisté kolem nechápou, tedy alespoň do doby, než spatří přední nábu a baterii vzadu. A když dojde elektřina? Giant Twist je pořád kolem se vším všudy, tedy klikami, pedály a převody, a tak s trochou větší dřiny a výrazně pomaleji prostě šlapete dál jako na jakémkoli jiném kole. Co ještě Giant za 36 000 Kč nachystal? Ocelový rám s předním odpružením integrovaným mezi rám a vidlici a zadním v sedlovce, obojí plní turistickou funkci výborně. Nastavitelný představec Tranz X originální konstrukce s rychloupínákem a pojistkou, také nastavení posedu bez nářadí je otázkou mžiku. Zadní bubnová brzda je součástí náboje Nexus, přední je ráfková V-brzda. Mechanická kotoučovka by byla lepší, rám ani vidlice s ní ale nepočítají. Chybět vám nicméně nebudou, kolo brzdí spolehlivě.
Narozdíl od mnoha městských kol a skládaček dodávaných v jedné velikosti je Giant k mání ve třech velikostech v „dámské" verzi a ve třech v „pánské", čímž uspokojí jezdce všech postav, od nejmenších až po ty přerostlé. Velikost L byla pro 187 cm vysokého testovacích jezdce akorát a XL uspokojí i velikány kolem dvou metrů. Na opačném konci kolo velikosti S bez horní rámové trubky s prostupitelným rámem sveze spolehlivě i ty nejmenší. Městské Kendy na ráfcích Alex se zaslouží o pohodlnou jízdu bez defektů. Ve standardní výbavě je i nosič s pumpičkou a brašnami, baterie je integrovaná do nosiče, přední světlo pohání stejná baterie jako kolo, zadní má vlastní baterii. Integrován je i zámek zamykající zadní kolo do rámu, určitě si ale s sebou vozte i pevný zámek pro uchycení ke stojanu.
Sedmirychlostní řazení Shimano Nexus s planetovou převodovkou v zadním náboji umožňuje uložit převodník, pastorek i řetěz do plastového krytu, řetěz je po dvou měsících provozu a několika průtržích mračen a po jízdách blátem stále jako z fabriky. Záporem je příšerný zvuk, kterak řetěz tluče o plastový kryt. Na polní cestě či pěší zóně z kočičích hlav je slyšet stovky metrů daleko. Za tuto cenu ale můžete na kole jezdit ve zvonových nohavicích bez obav, že se chytnou do řetězu. Kolo si časem určitě najde široké spektrum uživatelů, od lidí dojíždějících za prací po výletníky, pro které zážitek nutně není spojen se sportovním výkonem. Hodit se bude každému, komu přijde vhod ta trocha postrčení. Vzpomínáte, jak vás při prvních pokusech na kole vždycky někdo tlačil? Na Giantu se ten pocit rychle vrátí a do cíle se dostanete rychle bez námahy a pocení. Skoro jako na mopedu.

 

+ kolo je dodáváno v šesti velikostech
+ 70 km na jedno nabití patří mezi špičku mezi elektrokoly (140 km při dvou bateriích)
+ čistá geometrie trekového kola umožňuje i svižnou sportovní jízdu

– kolo je těžké
– řetěz tluče na nerovnostech o kryt a je hlučný
– brašny na suchý zip se za jízdy otvírají

 

 

 

*****
Dopravní prostředek velkoměst budoucnosti
Tentokrát v naší sérii kol vhodných pro běžnou dopravu představujeme elektrokolo. Do určité míry se jedná o návrat do doby před sto a více lety, kdy první motocykly byly vlastně bytelnějšími koly, kde byl nějak na rám ukurtován motor a pracně řešeno zpřevodování. Po sto letech slepé uličky dané dominací ropy a tím nafty a benzínu jako výlučného pohonu vozidel, jsme se dostali k elektřině. Ač méně účinná (ČEZ vyrábí v některých svých hnědouhelných elektrárnách elektřinu s účinností pod 30 %) než přímé spalování, nabízí nám ve městech tišší a čistší alternativu k vozidlům poháněným naftou či benzinem. Svým způsobem máme pod kontrolou i doplňování paliva, prostě baterii na noc připojíme do zásuvky a nemusíme nikam na čerpací stanici. Elektrokolo je přitom díky svým omezením pořád bicyklem. Nejčastěji je elektromotor odpojován po dosažení rychlosti mezi 25 a 30 km/h. Díky tomu vám zůstávají práva cyklisty. Můžete jet po cyklostezce nebo společné stezce s pěšími, smíte do lesa, kam mají jinak motorová vozidla ze zákona vjezd zakázán, můžete legálně podjíždět, což motorka nesmí, po sesednutí se stáváte chodcem, takže projdete i tam, kde je vjezd zakázán. Ve větších městech jste navíc díky dopravním zácpám rychlejší než auto, ale často i než městská hromadná doprava. Elektrokolo si s sebou můžete za dvacet pět korun vzít i do vlaku, pořád se právně jedná o bicykl. Oproti automobilu – tuně plechu poháněné litry fosilního paliva rychlostí chůze po evropských velkoměstech, na elektrokole poháníte elektřinou zhruba metrák a vy jedete a auta stojí. Šetříte také životní prostředí, protože spotřeba je nesrovnatelně nižší, než jakou má vedle vás krokem se ploužící automobil. A k tomu žádný výfuk a emise. Elektrokolo má našlápnuto stát se dopravním prostředkem velkoměst budoucnosti.

text Petr Štěpánek
foto Markéta Navrátilová

Menu