Bez berlí, bez opěr! …dokud to jde

28.2.2017

Nic proti uživatelům elektrokol. Mnoha lidem pomohly motorizované bicykly najít novou dimenzi pohybu v sedle a řadě dalších vůbec odhalit dosud netušené výhody ekologického způsobu dopravy. Jiným zase umožnily sdílet s partnerem stejnou zálibu a nebýt přitom limitováni výkonnostním či fyzickým hendikepem. Ostatně právě pro tento úžasný fenomén elektrokol o nich už od loňska vydáváme v našem vydavatelství speciální časopis.
V mém pojetí cyklistiky ale motory místo nemají. A čím dál silněji jsem cítil potřebu dát tento postoj veřejně najevo. Bez invektiv, bez zesměšňování druhých, bez antipatií a arogance, bez ješitnosti. Jen mi prostě přijde fajn, a odpovídá to mé nátuře, spoléhat se pouze na sebe a na své vlastní síly. Věřím, že je nás víc, co se nechceme opírat o nejrůznější berličky. Ostatně proto také vznikl tento symbol a můžete se k této myšlence přihlásit získáním samolepky a jejím vylepením na váš 100% lidskou silou poháněný dvoukolý stroj.
Já jsem ve svém „no battery" puritánství dokonce došel tak daleko, že nevozím computer nejen na fullu a gravel biku, ale už ani na své silničce, a to jsem jistou dobu používal i měřič kadence nebo wattmetr. Teď už jezdím jen na hodiny, na jeden, nebo dva bidony po známých okruzích. Prostě na prožitek, nikoliv ujeté kilometry.
Spoléhat se na vlastní síly, vlastní schopnosti má však pro mne i jiný, hlubší podtext, a to čistě profesní. Všechny naše časopisecké tituly se vždy profilovaly jako zcela původní. To v dnešním světě nejrůznějších licencí, mutací, převzatých či přežvýkaných nápadů a myšlenek už vůbec není samozřejmé. O to více nás těší, že tomuto krédu zůstáváme věrni v případě mateřského časopisu Vela od příštího roku již dvacátou sezonu a v případě 53×11 desátou. Ta kulatá čísla jistě stojí za připomenutí.
Jet čistě na vlastní pohon má svůj význam i s ohledem na tu více tu méně se zjevující příznak mechanického dopingu v cyklistice. A pro ten už není v mém světě vůbec žádné místo.
Než se příště nad těmito stránkami opět potkáme, budeme mít za sebou Vánoce. Ač cyklista, říkám si, že by po letech mohly být zase jednou bílé a ledové, plné zimní romantiky. Cyklistická zima a zvláště ta silničářská však, zdá se, bude přinejmenším mediálně hodně horká, ba přímo sežehnutá přehřátými motorky. István Varjas, muž, který se pasoval do role vynálezce malých elektromotorů pro silniční kola, tvrdí, že se z investigativního dokumentu, na jehož přípravě se podílel, nejpozději během dvou měsíců dozvíme pravdu o používání elektromotorů v profesionální cyklistice.
O to hlasitěji volám: No motors, just legs!
P.S. V únoru opět na shledanou, věřím, že všichni znovu v plné síle. Já v té době nově už s pěti křížky na krku. Snad to bez těch berlí a opěr ještě půjde…
hofman@vpress.cz

 

Menu