Kokpit na míru

28.2.2017

NETRADIČNÍ KOMBINACE
Iljo Keisse (Etixx-Quick Step)


„Po představci s negativním sklonem jsem sáhnul jednak proto, abych se při horním úchopu přiblížil své obvyklé pozici rukou, protože jsme před sezonou přešli z dílů Zipp na FSA. Pro jízdu do kopce je to tedy pro mě dostatečně pohodlné a zároveň mi vyhovuje, když se držím oblouků dole a jedu naplno. Mohu tak dosáhnout i hodně skloněné pozice při spodním úchopu v tempu. Při dráhových závodech využívám dokonce ještě nižší pozici představce a řídítka v šíři 38 cm, což je výhodné zejména z pohledu aerodynamiky."

 

ŠIROKÁ ŘÍDÍTKA
Branislav Samojlov (CCC Sprandi Polkowice)
„Používám šířku řídítek 44 cm, při mých 188 cm to asi ani není překvapivé.
Jsem velký a silný, potřebuju se pořádně opřít."

 

KOMBO
Sergej Lagutin (Kaťuša)


„Předně se mi hodně líbí jeho agresivní vzhled a řídítka jsou pro mě dostatečně pohodlná. Rozhodně se nemohu považovat za sprintera, ale tuhost a aerodynamika u mě hraje prim i u ostatních komponentů, rámu, kol či klik. Když jsme dostali od týmu na výběr, sáhl jsem proto po tomto kombu od Canyonu."

 

ÚZKÁ ŘÍDÍTKA
Adam Hansen (Lotto-Soudal)


„Občas si ze mě utahují, že vozím dámskou velikost řídítek, ale mě to tak vyhovuje. Pro můj styl jízdy v únicích a při tahání na špici pelotonu je každá úspora energie díky lepší aerodynamice znát. Přechod z 42 cm na 38 cm mi nějaké ty watty určitě ušetřil.
A jak víte, já nemám s nekonvenčními řešeními problém…"

 

Zaběhlá praxe hovoří o jejich šířce odvíjející se od postavy a muskulatury jezdce. Na vlastním rozhodnutí pak bývá (v případě, že to sponzorská značka umožňuje) volit jen tvarování oblouku. Nedávno se začalo spekulovat o wattové úspoře spojené s užším úchopem, kdy každý centimetr redukuje potřebu vynaložené energie.
Náš průzkum ukázal, že drtivá většina jezdců Gira bez rozdílu výšky postavy a rozpětí ramen sáhla po obloucích v rozmezí šířek 40-42 cm. V osamocení ohledně wattové úspory dané užším úchopem tak zůstává i nadále pouze Adam Hansen, známý tím, že používá řídítka šíře 38 cm. Současně jsme museli trochu nostalgicky konstatovat, že až na několik ojedinělých případů prakticky vymizelo anatomické tvarování spodní části oblouku. Jasně dominantním tvarem se letos stal pravidelný rádius zahnutí spodního oblouku s menší hloubkou označovaný jako kompaktní. Ten byl v růžovém balíku zastoupen odhadem v 90 % a některé týmy ho používalyvýhradně.
Dalším používaným, i když jen v menšině, byl jednoduchý oblouk s vžitým názvem „italský", který ve srovnání s výše jmenovaným nenabízí dokonalou návaznost horní části na brzdovou páku. Toto tvarování využívají například Sabatini (Etixx) nebo Busato (Southeast), ale stejný tvar oblouku kupříkladu najdeme i na kombu (jednolitý celek řídítek a představce), který připravila na svoje stroje značka Canyon jezdcům Kaťuše a Movistaru.

Trochu mimo obvyklé konstrukce stojí novinka v nabídce FSA, představec SL-K. Ten jsme jen marně hledali v nabídce letošní kolekce, je tedy více než jasné, že jezdci prověřují prototyp na následující rok. S tímto modelem jsme se setkali hned u několika jezdců, za všechny zmiňme Petacchiho (Southeast) nebo Keisseho (Etixx). Netradičním je totiž strmější úhel než obvyklých 6º, odhadem mezi 12º-15º. Ten podle očekávání snižuje pozici řídítek o více jak centimetr ve srovnání se standardní konstrukcí. O to více překvapila jeho kombinace s řídítky FSA K-Wing, jejichž tvarování horní plochy je v duchu označení „křídlo" hned za prostorem pro uchycení představce o několik milimetrů vyvýšeno. Pozice vrchní části řídítek se tak téměř navrací do úrovně „klasiky" s použitím šestistupňového představce.

Čtyři jezdce jsme požádali o představení čtyř individuálních alternativ jejich závodního kokpitu.

 

 

Menu