Velký comeback: elektronické Campagnolo

28.2.2017

Elektronické Campagnolo

Elektrifi kace postihla Tour poprvé v roce 2007, kdy jsme na kolech několika jezdců narazili na prototypy jak Campagnola, tak i Shimana. Italský produkt tehdy vypadal mnohem dotaženěji, přesto Campagnolo v následujícím roce uvedlo jako svou hlavní novinku jedenáctý pastorek kazety, nechalo se v honbě za elektřinou předstihnout Shimanem. Navíc nechalo také zmizet svůj prototyp ze scény. Bez vysvětlení, udání důvodu. Nyní je zpět. Možná to vše ale nakonec byl chytrý krok, Italové nejspíš jen čekali na to, jak budou na elektroniku reagovat cyklisté. A ladili. 

Pokud snad čekáním o něco přišli, pak o historicky první vítězství elektronické sady v Tour de France – Shimano získalo primát díky Cadelu Evansovi. 

MNOHO ZMĚN 

Při porovnání s první verzí je zřejmé, že čas využili ke konstrukčním změnám. Je to především spolupráce řazení s jedenácti pastorky kazety a nový tvar pák, který je poplatný razantní proměně tohoto komponentu u mechanických sad před třemi lety. Jinak ale vypadá i přesmykač. Nový je o poznání robustnější, servomotor se přesunul z tubusu na spodní straně na stranu horní. Stejně tak přehazovačka zmohutněla, opět ve stylu nových italských sad. Původní nápad s umístěním baterie pod košík na lahve se zjevně také ukázal jako slepá cesta, nová baterie je již menší a samostatná. Ostatní ale zůstalo, například táhlo v přehazovačce či řídicí jednotka podobná – stejně jako baterie – té od Shimana. 

Více informací o systému bohužel nemáme, neboť zástupci Campagnola se k této sadě zatím odmítají vyjádřit. Byť vypadá již jako opravdu fi nální produkt, těžko říci, zda je připravena k prodeji již pro příští sezonu. „Nemáme stanoven žádný termín,“ zní jediné vyjádření Italů. 

Elektronické Campagnolo
obr.: Takto vypadal přesmykač před čtyřmi lety

PRVNÍ OSAHÁNÍ 

Po bližších informacích jsme se pídili i u týmu Movistar. Jeho mechanik byl vstřícný, ale samozřejmě nám neřekl nic jiného, než co se v rámci slušnosti a loajality ke sponzorovi sluší a patří. Mohli jsme si ale vyzkoušet, jak nová Campa funguje. Luis Harid přivolal kolegu, který ochotně držel kolo, a on točil a řadil. Pak jsem si to mohl zkusit i já. 

Elektronické Campagnolo, řadící páka, přehazovačka

Mohu po té několikavteřinové akci, kdy jsem prohnal přehazovačku několikrát tam a zpět po kazetě a stejně tak řetěz po převodnících, říci jediné – funguje to a funguje to stejně dobře jako Shimano, pouze Campa pracuje s jedním pastorkem navíc a má jinak situované páčky na těle páky. Stisk tlačítka je zřetelný, následuje okamžitá odezva. Přesmykač také umí automaticky doladit svou pozici v závislosti na zařazeném pastorku (přejdete-li z těžkých převodů na lehké nebo naopak, uslyšíte jen lehké zabzučení, nikdy však škrtání řetězu o přesmykač), řazení provází bzučení servomotoru. 

Na termín, kdy si zabzučíme i při jízdě na silnici, a informace o technologických vymoženostech novinky si budeme muset počkat. Přinese je již tento podzim? 

POSTŘEHY MECHANIKŮ

 

ELEKTRIKA JE SKVĚLÁ,
O VÍTĚZI VŠAK NEROZHODUJE
Klas Johansson, Vacansoleil-DCM

„Používáme Sram Red, ale zkoušeli jsme samozřejmě ze zájmu i elektroniku. Musím říci, že její funkce je vynikající zejména u přesmykače. Jde lehce, bez vynaložení síly, automaticky dolaďuje pozici, to vše je pro jezdce komfort. Ale že by kvůli tomu, že ji nemá, někdo neměl vyhrát Tour, tak to si rozhodně nemyslím!“ 

S LEHČÍMI RÁMY BUDOU
ELEKTRIKÁŘI VŠICHNI

Bart van Gog, Rabobank

„Shimano dává našim jezdcům právo výběru. Z dvacetičlenného týmu nepoužívá elektronickou sadu pouze sedm závodníků. Důvod rozhodně netkví ve funkčnosti, o té jsme po těch desítkách tisíc kilometrů v dobrém i opravdu špatném počasí přesvědčeni. Volba mechaniky má prozaický důvod – hmotnost. Na příští sezonu bychom měli mít lehčí rámy, pak přejdou na elektro všichni, uvidíte sám.“ 

ČEST BÝT JEDINÝM TÝMEM
CAMPAGNOLA

Luis Harid, Movistar

„Je to pro nás čest být jediným týmem, jemuž Campagnolo pro letošní sezonu svěřilo svou nejnovější sadu. Jezdci jsou spokojeni, k výhodě jedenáctého pastorku, kterým Campagnolo disponuje jako jediné, se nyní přidává i elektronické ovládání. Závodníci si chválí hlavně komfort a funkci přesmykače – řazení na převodnících stojí nejvíce síly a hlavně je tu automatické dolaďování pozice v závislosti na zvoleném pastorku. Musím říci, že elektronika ulevila i nám mechanikům, žádný servis lanek jako u klasiky, naprostá spolehlivost. Baterie vydrží zhruba 2000 km, takže za celou Tour jen jednou dobijeme a to je vedle očisty asi tak vše.“ 

Text a foto: Rudolf Hronza 

Menu