VYBAVENÍ – TRENDY ROKU 2011: když nové kolekce promluví

28.2.2017

Cyklisté však jsou s novinkami stále hojněji seznamováni v průběhu roku, Eurobike ale vše doplní, ucelí, zpřehlední, ukáže na souvislosti, trendy, slepé směry. 

Kdo sleduje dění v cyklistické technice, ví o událostech v komponentovém vybavení. Také náš časopis už informoval o nové verzi sady Shimano 105, která převzala leckteré vymoženosti Dura-Ace či Ultegry (zejména vedení bovdenů řazení po řídítkách, ale i konstrukci klik a další), stejně tak o nové dostupné sadě Sram Apex či plošném re-designu u Campagnola a inovacích především u dvou nižších italských řad, Atheny a Centauru. 

Nejsilnějším trendem v konstrukci silničních rámů je používání tzv. tapered hlavových trubek a krků vidlic (rozdílný průměr horního a spodního ložiska, nejčastěji 1 1/8“ a 1 1/2“), dále vnitřní vedení lanek, rozmach středových pouzder na bázi BB30, tedy ložisek velkého průměru vkládaných do rámu. Patrná je také pozornost věnovaná aerodynamice, která vychází z faktu, že při vyšší rychlosti získává největší důležitost právě tento aspekt, nikoliv už co nejnižší hmotnost.

Co se týká hmotnosti rámu, celkem běžné již je dosažení hodnoty nižší než jeden kilogram, častější pak je atak hranice 800 gramů. Z materiálů jednoznačně převažuje karbon, ale tento „poznatek“ se opakuje již několik let – jen jsou chapadla uhlíkových vláken stále agresivnější. Pokud některý z dříve silných trendů naopak stagnuje, jsou to především tzv. integrované sedlovky. 

Velmi zajímavé je dění mezi zapletenými koly, kde je také citelné zaměření na aerodynamiku i rozmach karbonu. Ne tak vřelý, jak by se možná dalo předpokládat, je vztah výrobců k silničním bezdušovým systémům. Hutchinson, spoluotec projektu, rozšířil svou nabídku, novinku přidala například Kenda a někteří další, záplava bezdušáky to ale rozhodně není. 

Text a foto: Rudolf Hronza, Friedrichshafen, Německo 


LEN A SKRYTÉ BRZDY 

Museeuw MF-XXNa Eurobiku byla představena řada nových silniček, pokud bychom ale měli volit tu s nejsilnějším charismatem, jednohlasně to bude Museeuw MF-XX. Johan, bývalý špičkový závodník, který propůjčil jméno svým kolům, koketoval již dříve s užitím lnu coby součásti kompozitu při výrobě rámu (poměr mezi lněnými a uhlíkovými vlákny se různí dle zatížení té které partie rámu), přičemž vyzdvihuje přínos přírodních vláken pro zvýšení komfortu. Nyní však podobně inovátorsky přistoupil i ke konstrukci samotného rámu. Ihned zaujme především „ukrytí“ brzd pro lepší aerodynamické vlastnosti (zadní za středovým pouzdrem BB30, přední za korunkou vidlice) a díky tomu i absence lanek vně rámu (všechna čtyři jsou vedena vnitřkem), ale je tu i planžetové řešení monostaye zadních vzpěr, asymetrická sedlová trubka či konická hlava. Hmotnost stroje činí 6,3 kg. 

ZAJÍMAVOST: Ke skrytí brzd přistoupil u silničního modelu Fascenario 0.6 i německý Storck, avšak ve zcela jiném stylu. Jeho čelisti specifi cké konstrukce jsou umístěny v nohách vidlic, přední i zadní, a jsou tvořeny kompozitovým plátem. Toto řešení jsme poprvé viděli loni u specialisty na lehké karbonové komponenty, fi rmy Clavicula. 

Merida ReactoAERODYNAMIKA JAKO CÍL 

Současná podoba silničních kol stále více ctí požadavek na dobré aerodynamické vlastnosti. Zcela „trendy“ je v tomto směru i nová Merida Reacto, vybudovaná na kvalitním základě top rámu Scultura (nadále zůstávají v sortimentu Meridy po boku Reacta) a čerpající „zkušenosti“ z časovkářského speciálu Time-Warp. Navíc Reacto přidává mimo jiné kapkovitý profi l sedlové trubky, zploštění horní trubky, 1,5“ hlavovou trubku s tvarově přesně navazující vidlicí a další zajímavé detaily. 

ZAJÍMAVOST: Podobně zohledňuje aerodynamiku více fi rem, přičemž tak činí přesto, že hmotnost rámů těchto vítr lépe prořezávajících mašin trochu naroste. Jelikož aerodynamické zákony jsou dány, není divu, že si jsou tyto silničky v mnohém velmi podobné. Jako další zářný příklad k Meridě jmenujme třeba Scott. 

Představec LookKOMPAKTNÍ KRASAVEC 

Na stánku Looku se vše točilo především okolo dvou věcí. Tou viditelnější je nádherný počin jménem 695, drobnější rozměry pak nový měřič výkonu. Představec s vnitřním nastavením sklonu (-9 až +13 stupňů) i regulací délky v rozsahu jednoho centimetru, jednodílné velmi lehké kliky (ramena a osa 320 g), sedlovka s elastomerem pro více pohodlí a samozřejmě rám postavený technologií CFD (průběžná vlákna procházející celou stavbou, stejně tak je vyrobena vidlice), to vše vytváří velmi kompaktní celek. Fanoušci cyklistiky mohli 695 poprvé spatřit při letošní Tour de France (viz speciál 53×11 Tour de France). 

ZAJÍMAVOST: Rám je poplatně dřívějšímu přístupu Looku nabízen ve dvou verzích, superpevné SR a superlehké SL. 

Měřiče výkonu NOVÉ MĚŘIČE VÝKONU NA SCÉNĚ 

Pedály Kéo propůjčily svůj název zcela novému projektu firem Look a Polar pojmenovanému Kéo Power – měřiči výkonu integrovanému v ose pedálu. Ten je velmi lehký (jím vybavený pár pedálů váží okolo 400 gramů), umožňuje sledovat výkon až do 2000 W, měřit poměr výkonu mezi pravou a levou nohou. Naměřené hodnoty jsou bezdrátově vysílány do přístroje na řídítkách. Zařízení je kompatibilní s modely Polar CS600, CS600X a CS500. 

ZAJÍMAVOST: Další informace o podobném projektu přišla od Garminu, pod jehož křídla přešla fi rma MetriGear, tvůrce měřiče výkonu pro cyklisty, který pracuje taktéž se systémem v osách pedálů. Ten byl představen již loni pod názvem Vector, spojení s Garminem a jeho schopnostmi a možnostmi, ale také s výrobcem pedálů Speedplay by jej mělo katapultovat na výsluní zájmu cyklistů. 

NOVÝ VÝROBCE KOMPLETNÍCH SAD STÁLE V NEDOHLEDNU 

VisionMnozí cyklisté od letošního Eurobiku možná očekávali, že zde bude představena nová kompletní silniční sada FSA (tedy včetně vlastního řazení), o níž se již delší čas spekuluje. Na stánku FSA však opět byly „jen“ tradiční komponenty. O kousek dál však spekulace byly podpořeny, to když se značka Vision, dceřiný projekt FSA, pochlubila vlastní celokarbonovou přehazovačkou Metron a řazením pro triatlon. Je to snad generální zkouška před velkou premiérou? Údajně nikoliv, ale kdo ví. Třeba příští rok. 

ZAJÍMAVOST: Značky Campagnolo, Shimano a Sram pro příští rok inovovaly především v dostupných řadách. Další výrobce kompletních sad, počiny typu Microshift, Sunrace či Token stojící na stejné platformě, jen vybavené jinými logy, chápeme pouze jako výstavní exponáty, na kolech se neobjevují. 

EnduraTECHNICKÉ OBLEČENÍ VPŘED 

Bunda Endura Helium, dosud nabízená pouze u vybraných prodejců této značky, se stane součástí běžné kolekce, navíc i v bílé barvě (dosud černá a červená). Vyrobena je z 2,5vrstvého prodyšného (15 000 g/m2/24 hod) a voděodolného (vodní sloupec 15 000 mm) materiálu, zaujme ale i detaily, jako jsou elastické vsadky na koncích rukávů a na bocích pro lepší usazení i oblékání, asymetricky řešeným zipem (končí zboku krku) či prodyšným materiálem na přední straně krku. 

ZAJÍMAVOST: Co se oblečení týká, lze se u něj ve velké míře setkat se zaměřením na kompresi, na komfort břišní partie (například pružné lemy dresů začínají na bocích, na břiše je střih volnější), ale i se zajímavými detaily. Za všechny uveďme potisk s keramickými částicemi s vysokou abrazivní odolností pro případ pádu, případně jeho použití v místech, jež jsou v kontaktu se sedlem. 

NOVÉ POČINY STÁLIC 

GiroNěkolik fi rem opět rozšířilo svůj sortiment, jako reprezentanty tohoto trendu jsme vybrali tretry fi rem Fi’zi:k a Giro. Ano, čtete správně. U Gira něco podobného již tolik nepřekvapí poté, co v minulosti přišlo s rukavicemi či brýlemi, Fi’zi:k je ale v podobném přístupu nováčkem, byť ne tak docela – například loni šokoval svou vlastní sedlovkou. Tato značka startuje se dvěma modely bot – R1 a R3 (karbonová podešev, svršek z klokaní kůže) –, Giro pak se třemi pro MTB a čtyřmi pro silnici. Podrážky mu dodává pod stejný koncern náležící Easton, proto nepřekvapí označení jako EC90 či EC70 užívané u komponentů této značky. 

ZAJÍMAVOST: Do nových vod se letos vrhlo více významných hráčů, byť většina v MTB sekci. Za všechny vyslovme jména Formula (odpružená vidlice), CrankBrothers (představce, řídítka, sedlovky, gripy) či Syncros (pevná MTB vidlice a další). 

FondriestZAMĚŘENO NA STŘEDNÍ TŘÍDU 

Zcela novým počinem se v Německu pochlubil Maurizio Fondriest. Celokarbonový rám nese označení R10, zařazen je do střední třídy pod modely TF1 a TF2. Stavebním materiálem je uhlíkový kompozit s označením 3K. Hlavová partie využívá kombinace ložisek 1 1/8“ nahoře a 1 1/4“ dole. Zajímavě a poplatně stávajícím trendům je řešena zadní stavba – sedlové vzpěry přecházejí nepřerušeným obloukem do vzpěr řetězových, patky jsou na ně napojeny. 

ZAJÍMAVOST: Připravit kola a podklady na výstavu včas není vždy jednoduché, není divu, že někdy zařádí šotek – v případě Fondriestu se tak stalo u modelového označení na rámu, kde je namísto R10 chybně uvedeno R1. Stane se, na kvalitě a povedeném designu to nic nemění. 

Menu