SHIMANO DURA-ACE 2009

28.2.2017

Konstatování, že v pořadí již sedmá generace řady Shimano Dura-Ace (kódové označení 7900) určená pro sezonu 2009 představuje revoluční technologii na poli silniční cyklistiky, rozhodně není jen pouhým plácnutím do vody. Oproti současným komponentům, jež se také vyznačují stejnými sedmi magickými písmeny, zde nezůstal kámen na kameni, nejedná se tedy pouze o novější a lépe padnoucí oblek. Celá řada se nese ve znamení ještě větší extravagance, než tomu bylo doposud. Vývojáři zde vůbec poprvé využili karbon (nepočítaje již představené kliky pro rok 2008, které se nakonec do sériové výroby vůbec nedostaly), což výrazně přispělo k již tak příznivé hmotnosti a tuhosti.

Mozek řazení, tedy páky Dual Control, je možné doplnit přívlastkem převratný. Ty totiž poprvé v historii značky skrývají jak brzdový, tak i řadicí bovden pod omotávku! Tento citelný zásah vyžadoval použití nejen jiných řadicích lanek, ale také vyvinutí zcela nového vnitřního systému. Vlastní tělo je vyrobeno z uhlíkových vláken, které hmotnost páru snižují na 320 g. Přepracovaný ergonomický tvar by měl ulevit rukám na dlouhých tratích, pravá páka je navíc o několik milimetrů kratší, čímž se snížila prodleva řazení o 20%. Další novinkou je možnost upravení vzdálenosti páky od řídítek. To především nahrává jezdcům s menšíma rukama, čímž se defi nitivně upustilo od plastových vkládaných vložek. Tyto páky jsou vybaveny již známým integrovaným tlačítkem ovládajícím bezdrátový cyklocomputer FlightDeck. Ten má ale za sebou také evoluční proces a kromě standardních údajů o jízdě a zařazeném převodu dokáže mimo jiné monitorovat jezdcův srdeční tep, nadmořskou výšku, stoupání nebo kadenci. Tato data je pak možné přenést do PC s možností analýzy a přizpůsobení tréninku (funguje tedy podobně jako nejdražší modely sporttesterů).

Konstrukce přehazovačky dovoluje použití největšího pastorku s osmadvaceti zuby. Pro dosažení co nejnižší hmotnosti (166 g) je GS vodítko vyrobeno z karbonového vlákna, přičemž je kompatibilní nejen pro použití standardních klik, ale také verze Compact. U přesmykače, vybaveného pružinou s optimální silou zajišťující lehké řazení, odpadá neustálé dolaďování v závislosti na zařazeném převodu. Jeho konstrukce nyní nedovoluje škrtání řetězu o vodítko ani při velkém křížení.

Když už padla zmínka o řetězu – přepracované provedení disponuje upravenými vnějšími články zamezujícími zasekávání a vnitřními pro lepší kontakt se zuby na kazetě a převodnících. Výsledkem je hladší a snazší řazení i při vysoké zátěži (např. při jízdě do kopce nebo sprintu), konstrukce také výrazně snižuje hluk a prodlužuje životnost. Zajímavostí je, že řetěz je nutno montovat pouze v jednom předepsaném směru a dodáván bude s opakovaně použitelným spojovacím článkem, se kterým lze manipulovat bez použití nářadí.

Síla z řetězu se přenáší na kazetu, kterých bude nabízeno celkem osm setů, od 11-21 až po 12-27 zubů. Samotné pastorky budou paradoxně umístěny nikoliv na titanovém či karbonovém unášeči, jak by se dalo očekávat, ale na výkovku z hliníkové slitiny. Zde se podařilo docílit identické hmotnosti jako u výše jmenovaných materiálů, ovšem s vyšší tuhostí.

K asi designově nejvýraznějším komponentům patří kliky. Jejich futuristický tvar skrývá osvědčenou technologii Hollowtech II, tedy duté provedení, v tomto případě je ale tento set ještě „vyladěn" o jedno revoluční vylepšení. Jedná se o velký převodník, který je součástí přísného aerodynamického tvaru, což vyžaduje širší konstrukci. Pro zachování, respektive další snížení hmotnosti bylo proto přistoupeno i zde k dutému provedení tohoto komponentu. Kromě již zmíněné úspory hmotnosti (nové kliky včetně středového složení váží 690 g) je celý set také o 20 % tužší než stávající provedení. Plánovaná škála převodníků je pestrá a dá se říci, že kompletní. Od standardních 53/39 přes provedení Compact 50/34 až k časovkářské verzi s takřka vražednými 56/44 zuby. Tyto základní varianty jsou navíc doplněny o další čtyři kombinace, vše v délkách klik 165-180 mm.

Náboje se vyznačují nejen zvýšenou tuhostí a přepracovaným labyrintem utěsnění, ale také se mohou pochlubit zcela novou konstrukcí, u které není zapotřebí žádného nářadí při servisu. Vše lze rozebrat a složit pouze pomocí rukou. Zbývajícím komponentem jsou brzdové čelisti. Zde konstruktéři vsadili spíše na konzervatizmus, tedy klasické tvary, jiný je použitý materiál na brzdových botkách, který v běžných klimatických podmínkách poskytuje dvojnásobnou účinnost decelerace, za deštivého počasí pak až o pětinu vyšší. Doraz bovdenu disponuje zlepšenou ergonomií pro snazší seřízení, na upevňovací šroub byl použit titan.

Povrchová úprava celé sady se nechala inspirovat „horskou sestrou" XTR, tedy leštěný hliník kombinovaný s tmavě šedou barvou. Jedná se o poměrně logický záměr, aby dvě nejvyšší řady stejné značky nesly společné znaky, které je budou od ostatních odlišovat a dávat tak najevo jistou výjimečnost. Nová sada tedy nejenže do silničního pelotonu vnáší čerstvý vítr svým designem, ale také prošla patřičnou odtučňovací kůrou. Ne že by to bylo přímo nutné, vždyť současná „Dura" se řadí k nejlehčím sadám na trhu, na druhou stranu ale úspora dalších 180 g celkovou hmotnost stlačuje pod hranici magických dvou kilogramů.

Tolik řeč čísel, další postřehy a názory, tedy jaké skutečné vlastnosti dostala do vínku nová generace Dura-Ace, prokáží až praktické jízdní testy. Těšit se také můžete na podrobné představení elektronické verze, s níž se rovněž počítá v následující sezoně.

André Vebr
Foto: Shimano

Menu