Canyon Neuron 2019 – komplexní změna

před 2 týdny

V půlce listopadu sezval Canyon novináře do portugalského města Sintra na představení přepracovaného modelu Neuron a my vám po skončení embarga můžeme předložit první dojmy a technické parametry.

Canyon Neuron Presslaunch 2018
Sintra, Portugal
Copyright: Markus Greber

Kolo pro rok 2019 je postavené na zavedené platformě, z které vychází jak cross country Lux tak trailový Spectral, ovšem přináší o trochu víc než jen kolo které by mělo vyplnit zdvihovou mezeru. Canyon se hrdě hlásí k nové kategorii 29“ kol, kterou i sám označuje Gran Turismo. Stroj z této kategorie by měl jezdci dát pohodlí a rychlost devětadvacítek s nižšími zdvihy, geometrii vhodnou pro turistické korzování po horách, ale i pro klasické traily a náročnější terén. Oproti staršímu modelu se zvýšili zdvihy na 130 mm z původních 120/110. Geometrie je nižší a položenější, rám je delší skoro o centimetr, naproti tomu se zadní stavba zkrátila o 5 mm. Hlavový úhel se posunul na hodnotu 67,5°, i když to neplatí pro všechny velikosti rámových sad.

Určitou specialitou nového Neuronu je použíti 29“ vidlice pro všechny velikosti rámových sad. Ovšem u velikosti rámu XS a S jsou použita 27,5“ kola, upravená zadní stavba a hlavový úhel je 67°. Použití 29“ vidlice pro oba rozměry použitých kol, je vysvětleno tak, že zůstává stejný, nebo skoro podobný poměr styku přední pneumatiky s terénem, tak aby měli všichni jezdci bez rozdílu výšky co nejvíce podobný pocit z chování kola v terénu. Sedlový úhel je na příjemných 74,5°. Samotný rám svou podobu víceméně přebírá od cross country modelu Lux. Tlumič v metrických rozměrech s délkou 210 mm je uchycen na čepu pod vrchní rámovou trubkou a plynule přechází na zadní stavbu s čtyřčepovým zavěšením s „Horst-linkem“. V rámu je tak dostatek prostoru pro košík na láhev. Zadní stavba rámu je asymetrická. Na straně převodníku jsou kvůli většímu zatížení použita dvě ložiska. Canyon použil průmyslová ložiska s dlouhou životností s dvoubřitým těsněním. Ložiska i čepy jsou kryty v uzavřených pouzdrech. Neuron si též z předchozích modelů bere ochranný tunel pro kabeláž, která je v něm umně skryta, stále je zachován čistý vzhled rámu a ten je k tomu chráněn před fyzickým poškozením od pádů nebo odletujících kamenů. Praktickým doplňkem je i zarážka proti protočení řídítek na hlavovém složení.

Hliníkové modely byly představeny online bez velké pompy. Všechny nové modely CF používají jako hlavní materiál karbon a to včetně zadní stavby. V nabídce se počítá jak s pohonem 1×12 (varianty řazení Sram Eagle a Shimano XTR) tak 2×11 (Shimano Deore XT). Na pravou stranu u hlavního ložiska zadní stavby je možnost použít přemykač, jinak je zde na pevno přišroubovaná krytka. V cenových relacích (od 69.999 Kč po 145.199 Kč) je pět různých modelů lišících se osazením pro muže a dvě pro ženy. Dvě nejnižší specifikace mají rozdílné šířky ráfků 30/25mm, ostatní mají 30mm na obou kolech. Barevně lze vybírat mezi pěti barvami příslušejících danému osazení, v průběhu příštího roku přibude ještě jedna prozatím nespecifikovaná barva.

Více informací o osazení a geometrii najdete zde v PDF

Ceny vypadají následovně:

První dojmy z testovaného kola jsou veskrze pozitivní. 29“ kola krásně akcelerují a drží rychlost, díky sklonu sedlové trubky 74,5° je posez jezdce v neutrální pozici, přední kolo se i v tom nejtěžším výjezdu neodlepuje od terénu. V terénu se chová velmi předvídatelně, nedělají mu problém ani těžší pasáže. Hodně práce zastanou velká kola, jež v kamenitých a kořenitých pasážích udělají své a pomáhají i při zdolávání větších nerovností. Je až překvapivé co kolo na 130 mm zdvihu zvládá a zatím se zdá, že tím největším limitem pro nový Neuron bude až sám jezdec. Podrobnější první dojmy z jízdního testu se dočtete v dalším vydání časopisu Velo.

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu