Do práce na kole – a za peníze?

7.1.2010
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2010-01-07T15:49:35 --> <p>Používání automobilů pro služební účely je mezi českými zaměstnavateli běžnou praxí, o jízdních kolech to zatím příliš neplatí. Jízdní kolo je přitom velmi zajímavou alternativou, především na kratší cesty v městském prostředí. Podle zákona 586/1992 Sb. o daních z příjmů a 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty přitom lze jízdní kolo zahrnout mezi uznatelné náklady. Stejně jako u automobilů by ale mělo postačit dodání knihy jízd. Přestože některé profese k užití jízdního kola přímo vybízejí (například poštovní doručovatel, městský strážník apod.), služební bicykly u nás zatím patří mezi výjimky.</p>

Příkladem jde Ministerstvo životního prostředí, které na podzim zakoupilo dvě městská kola pro služební jízdy svých zaměstnanců. Ministerstvo dopravy zase vybudovalo před svým sídlem na vltavském nábřeží rozsáhlé parkoviště pro kola s napojením na blízkou cyklostezku. V řadě evropských zemí dnes fungují projekty, které mají zvýšit podíl cyklistů ve městech. Například v Belgii dostává zaměstnanec, který jezdí na kole do práce, od státu dotaci 0,20 euro za každý ujetý kilometr. Jiným pozitivním příkladem je Nizozemí, které dotuje zaměstnanecké nákupy jízdních kol do ceny 749 eur bez DPH. Projekt britské společnosti Cyclescheme patří mezi nejlépe propracované. Zaměstnanci tu splácejí kolo formou mzdových srážek, firmy tak šetří osobní náklady a navíc si náklady na pořízení kola mohou odepisovat z daní. Podrobnější informace k tomuto tématu najdete na www.cyklostrategie.cz.

(tz)

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu