Elektronicky řízené odpružení – Cannondale Simon

30.9.2009
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2009-09-30T10:48:45 --> <p>Na veletrhu Interbike, konaném 23.-25. září v americkém Las Vegas, představil Cannondale v mnohém revoluční koncept elektronicky řízeného odpružení s názvem Simon, aktuálně představeného na vidlici Lefty.</p>

Tento systém by teoreticky mohl od základu změnit pohled na fungování odpružení. Nejedná se totiž o pouhý doplněk, vylepšení klasických olejovo-mechanických systémů tlumení, ale o zcela nový pohled na věc. Veškeré funkce tlumení totiž místo pístů planžet a soustav různých těsnění hlídá jeden řídicí píst ovládaný speciálním elektromotorkem. Akcelerační čidla ve vidlici přitom každé dvě milisekundy vyhodnocují podobu terénu a dle něj upravují funkce odpružení. Jezdec se ale zdaleka nemusí spoléhat pouze na automatické řízení, prostřednictvím joysticku na řídítkách si může vybrat jeden z pěti základních módů (sjezd, XC, all mountain, kontrola zdvihu, lockout), které lze navíc samostatně uživatelsky programovat.
Zajímavá je například práce odpružení v módu lockout, kdy je vidlice schopna se při nárazu na překážku zcela otevřít za dobu zhruba osmi milisekund. To je čas, který trvá, než se v daném okamžiku stlačí pneumatika, proto by dle vyjádření zástupců značky měl být tento přechod maximálně plynulý, bez postřehnutelné hranky, jak je tomu u podobně fungujících hydraulických systémů (Specialized Brain).
Potenciál tohoto systému je poměrně velký: i když byl zatím prezentován pouze na vidlici, může být bez větších problémů implantován též do zadní stavby a řízení obou jednotek by pak mohlo být řízeno synchronně z jednoho místa. Tento projekt, na němž inženýři z Cannondalu pracovali posledních zhruba pět let, se zřejmě v nejbližší době nedostane na produkční kola, jelikož je třeba ještě vyřešit několik málo technických detailů. Jedním z klíčových parametrů je výdrž baterie, která je v současnosti zhruba osm hodin. Tento údaj ale hodně záleží na provozních podmínkách. Pro představu systémem Simon osazená vidlice Lefty včetně veškerého vybavení váží při zdvihu 130 mm zhruba 1800 g, což nijak nevybočuje ze standardů v dané kategorii.
Štěpán Hájíček

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu