Úvod » Zprávy » Bleskovky » GT SANCTION 1.0
Bleskovky

GT SANCTION 1.0

Jsou kola, která svou nemalou cenu dávají hrdě na odiv, aby každý, kdo je spatří, měl ihned jasno, s kým má tu čest. Existuje ale i jiná skupina, která nemá potřebu zkrášlovat se pomíjivým pozlátkem, jelikož její skutečná hodnota se ukrývá uvnitř. Spatřit ji tedy mohou jen jedinci, kteří se nespokojí s jediným letmým pohledem, ale díky bližšímu zkoumání dokáží vidět i pod povrch věcí.

K této sortě biků patří i zcela nová modelová řada značky GT pojmenovaná Sanction a určená pro nevybíravé zacházení v tvrdém terénu. Tyto stroje, v čele s testovaným vrcholným provedením Sanction 1.0, jsou prozatím posledním evolučním krokem vývojářů této americké značky s bohatými kořeny. Typickou vlastností kol GT obecně je velká míra originality a důraz na používání vlastních konstrukcí. Zaměříme-li se úzce na plně odpružená kola a zahledíme se zpět do minulosti, zjistíme, že GT obohatilo svět tlustých plášťů o mnohá zajímavá a funkční řešení.

V rozmezí let 1993 až 1999 GT přivádělo k životu různé podoby čtyrčepového závěsu. Znalci si jistě vybaví, co se skrývalo za zkratkami RTS, LTS, STS. Pak ale přišla revoluce – systém i-Drive. Ten převratným způsobem zkombinoval výhody jednočepového závěsu a jeho odvozené varianty s plovoucím středem a zároveň potlačil největší neduhy každého z nich. Systém i-Drive v první kapitole své existence využíval služeb konstrukčně složitějšího a na údržbu náročnějšího mohutného excentru okolo středového složení. Následný vývoj přinesl zjednodušení i redukci hmotnosti, přitom dokázal zachovat výtečné vlastnosti původní konstrukce.

Rozvlněný, uhlazený

Zřejmě první partií, jíž si pozorovatel při pohledu na GT Sanction všimne, je zajímavě nahrbená horní trubka, která se nedaleko hlavové ostře láme dolů a částečně ztrácí na průměru, aby se na svém konci elegantně rozvětvila. K dosažení tohoto tvaru dopomohlo tváření dvou samostatných polovin „trubky” ve formě a jejich následné podélné svaření. Pestrou a zároveň těžko popsatelnou oblastí je místo, kde se střetává spodní a sedlová trubka. Zde se nachází samostatný díl, v němž je usazen čep zadní stavby a také táhla k prvku nesoucímu středové složení. Navíc je vše ještě shora jištěno přídavnou výztuhou.

GT Sanction 1.0
GT SANCTION 1.0

Popis zadní stavby můžeme začít u dvojice tvarově elegantních výkovků, které spojují hlavní čep, kotevní bod tlumiče a hranaté vzpěry. Sklouzne-li náš zrak po jejich lince směrem vzad a dolů, najdete zajímavě řešené patky, které jsou k zadní stavbě připevněny šrouby. Opět hranaté trubky vidlice, spojující se před zadním kolem do oblouku, nás přivedou k srdci celého systému – středovému pouzdru zavěšenému na samostatném dílu, jehož spojení s přední částí rámu zastává lomené táhlo z „I” profilu.

Kabátek šitý na míru

Ostřílený bojovník do těžkého terénu vyžaduje i patřičnou zbroj. Předku výrazně dominuje vidlice RockShox Lyrik nabízející 160 mm vzduchového kroku, která svými masivními nohami průměru 35 mm (vnější 42 mm) svírá rychloupínací 20mm pevnou osu Maxle. Stejného zrna je i vzadu pracující tlumič Fox DHX Air 4.0 s velkoka­pacitní pracovní komorou a expanzní nádobkou. Bytelnost a připravenost k akci lze vyčíst také z tvarů klik Shimano Saint, jež jsou opatřeny pouze dvojicí převodníků. Novinkou tohoto roku určenou rovněž pro provoz v náročnějších podmínkách je přehazovačka Shimano XT v provedení Shadow, lépe se schovávající za patkou před ataky kamenů či kořenů. Ze stejné sady pochází také řazení, stejně tak i přesmykač a diskové brzdy. Ty jsou opatřeny různě velkými kotouči – 180 mm vpředu, 160 mm vzadu. Rotační hmotu tvoří komplet nábojů WTB Laser Disc DH, ráfků DT Swiss X-430 a plášťů Maxxis Minion DH šíře 2,35″ (oficiálně dle katalogu by mělo být obutí Kenda Nevegal 2,3″). Do kompletního výčtu schází doplnit pracoviště jezdce tvořené 90 mm dlouhým představcem, 31,6 mm silnou sedlovkou Thomson Elite, 670 mm širokými řídítky Ritchey WCS Rizer a sedlem WTB Pure V Race.

Škatulata hejbejte se

Kola této kategorie je občas nelehké zařadit do jedné konkrétní kategorie, škatulky. Jistě by se našli tací, kteří by po letmém shlédnutí prohodili cosi o nesmyslnosti freeridu, kde by jim za argumenty sloužily zdvihy 160/150 mm a pevné osy na obou kolech (obě rychloupínací RockShox Maxle).

To by byl ale velký omyl. Stačí se totiž na toto kolo posadit a s běžným nastavením výšky posedu se rozjet. Samozřejmě poloha trupu jezdce bude více vzpřímená, posed ale rozhodně není pro běžnou jízdu neprakticky krátký. Také reakce na záběr do pedálů je až nečekaně pohotová, což se zdá být téměř v rozporu s celkovou hmotností a vizáží plášťů. Fyzikální zákony jsou ale neúprosné, a tak po prvotním rychlém startu, jakoby z lehkým zpožděním podobným zvukové vlně pronásledující tryskový letoun, gravitace poměrně brzy jezdce zatahá za šle a donutí jej zkrotit tempo.

Opravdové trápení přichází až v delších výjezdech, které přesto nejsou s dostatečnou kondicí, silnou vůlí a rozumně zvoleným tempem nepřekonatelné. Navíc ač nejsou výjezdy primární živnou půdou tohoto stroje, jeho geometrie, rozložení hmotnosti i citlivě pracující zadní stavba mu umožňují relativně snadno zdolat i prudká technická stoupání.

Prostý pohled z boku nebo do tabulky na číselné údaje týkající se sklonu hlavové trubky (67°) poměrně výstižně hovoří o předpokladu značné stability řízení. Praxe ale nemusí vždy přesně korespondovat s teorií či nákresy. Samozřejmě, volný úhel vidlice se na stabilitě kola projevuje velkou měrou, překvapivě ale spíše až ve vyšším tempu. Při jízdě blízké rychlosti chůze se zdá být přední kolo lehce nervózní a okamžitě reagující na sebemenší podnět od řídítek.

Podobnost lze vysledovat i při jízdě z kopce, typicky v pomalých trialových pasážích. Zde se navíc do hry zapojuje i aktivnější vidlice. Jakmile ale rychlost jízdy stoupne, situace se radikálně změní a projev GT výrazně nabude na stabilitě. Není se ale třeba bát jakékoliv topornosti či neochoty pustit se přímého směru. Široká řídítka, dostatečně pevný výplet a zejména famózně tuhá vidlice RockShox Lyrik s pevnou osou s okamžitou odezvou přenášejí jezdcovy požadavky ohledně změny směru jízdy k přednímu kolu. Sanction se tak velice ochotně nechá protáhnout i jako nit štíhlou lesní pěšinou.

Nadýchaná peřina

Odpružení na tomto kole je v lecčem dosti specifické, v první řadě je totiž při výchozím nastavení až obdivuhodně aktivní a komfortní. Již jen pouhý přesun po lesní či polní cestě je téměř nadpozemským zážitkem komfortu – tak jemně a citlivě reaguje vidlice i tlumič na sebemenší nerovnosti. Nejinak je tomu i později v opravdovém terénu, zejména v rychlých sekcích překypujících nekonečným množstvím rozmanitě velkých kořenů či nad zem vystupujících kamenů. Pohotovost, rychlost, jistota a plynulost, s jakou dokáží obě vzduchové jednotky plnit své poslání, jsou zkrátka excelentní.

Ponechme ale na chvíli superlativů a vraťme se do reality. Vysoká aktivita a ochota pro svou práci využít bezezbytku celou kapacitu zdvihu má i své negativní stránky. Vidlice i tlumič se totiž v základním nastavení snadno nechají zlákat k výletu do hlubin svého kroku i v situacích, kdy to není zrovna žádoucí. U vidlice je to zejména při intenzivním brždění, u zadní stavby například vlivem odstředivé síly v rychle projížděné zatáčce. Oba zmíněné efekty mají za následek někdy poněkud neočekávané změny v ovládání, na které si ale lze zvyknout a naučit se s nimi dopředu počítat.

Cest k nápravě je několik, buď prosté zvýšení tlaku vzduchu, ubírající ale z aktivity, nebo využití moderních systémů tlumení stlačení. Na vidlici k tomuto účelu slouží dvojice koleček pro separátní nastavení tlumení komprese v nízké a vysoké rychlosti. Navíc lze ještě povytažením menšího z dvojice ovládacích prvků aktivovat režim uzavření, vhodný například pro jízdu po silnici. Oproti našim očekáváním a zároveň i předchozím zkušenostem s tímto typem vidlic nebyl účinek základních dvou nastavovacích prvků (Hi speed/ Low speed) až tak výrazný. Nízkorychlostní útlum ubral na citlivosti a jen částečně přidal na stabilitě při brždění, vysokorychlostní pak také jen zlehka přidal na jistotě při dopadech skoků.

Na opačné straně u tlumiče byl rozdíl mezi polohami páčky ovládající tlumení ProPedal poměrně výrazný. Ve výchozí poloze byl tlumič maximálně aktivní, v druhé pak výrazně tužší. Oproti klasické řadě tlumičů Fox Float se zde ProPedal neprojevuje primárně jen jako navýšení odporu vůči počátečnímu stlačení (hranka na kraji zdvihu), nýbrž ovlivňuje celý krok. S přepnutím do druhé poloviny se tak ztrácí jen poměrně malé procento citlivosti, přičemž funkce celé zadní stavby se stává výrazně stabilnější.

Šaty dělají člověka, komponenty kolo

Jedním ze zásadních faktorů ovlivňujících jízdní vlastnosti jsou také pláště. Použité Maxxisy Minion DH (2,35″) toto tvrzení naplnily jednoznačně v kladném slova smyslu. Asi nikdo by od nich nemohl čekat excelentní odvalování, ani by se jej nedočkal, zato kvalitní záběr, opora při brždění či boční vedení i v náročném terénu jsou pro ně samozřejmostí.

Naopak lehké rozhořčení v nás opět zůstalo po zkušenostech s brzdami Shimano XT, kterým stále nemůžeme přijít plně na chuť. Může za to jejich pro hydraulické diskové brzdy netypický měkčí krok páky a rovněž i ne zcela stoprocentní stabilita délky kroku – občas se po opakovaném stisku napumpují. Když si ale člověk po čase na tento způsob chování alespoň trochu zvykne, musí konstatovat, že plynulost dávkování i celkový výkon jsou velice dobré.

Vlastní cestou

Značce GT se v podobě modelu Sanction podařilo stvořit velice zajímavý stroj s poměrně širokými možnostmi využití. S několika menšími úpravami (lehčí a rychlejší pláště, třetí převodník atd.) si lze poměrně dobře představit v jeho společnosti i delší výlety krajinou v rozumném tempu s dostatečnou četností výskytu náročných terénních úseků – to aby bylo možné obhájit vysoké zdvihy i větší masu materiálu. Stejně tak dobře si můžeme tento bike přestavit při provozu v bikeparku, zde bychom jako doplněk nejspíš přidali ještě napínák řetězu. V obou případech je ale třeba mít na paměti, že až nezvykle aktivní prvky odpružení se lépe projevují ve vyšším tempu, stejně jako řízení, které je v takovém režimu jízdy stabilnější a lépe čitelné.

Štěpán Hájíček
Foto: Jerry Efeb, Markéta Navrátilová

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře