ELLSWORTH MOMENT

18.10.2008
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2008-10-19T15:59:42 --> <p>Jistě jsou bicykly, které se líbí, jež jsou rázem středem pozornosti. Jsou však i takové, které umí přímo očarovat a uhranout. To jsou potom všechny ty cákance bahna na koberci vedle postele, pogumované parkety a stěny, rozhořčené pohledy manželů, manželek, milých. Magie nemá účinek na každého, koho však obejme svými spáry, toho hned tak nepustí.</p>

Představení a testy dalších modelů:

  • SPECIALIZED TARMAC SL 2
  • CANNONDALE SCALPEL CARBON 1
  • ELLSWORTH MOMENT
  • GT SANCTION 1.0
  • GARY FISHER SUPERFLY
  • TOMAC SNYPER 140 2
  • KONA COILAIR
  • NINER R.I.P. 9
  • PELL’S SE7EN

Jistě, je snad pošetilé stát se kompromisním vůči vztahům a hodnotám běžného světa pro nějakých dvanáct, patnáct kilogramů železa, plastu a gumy, uhranutí ale není záležitostí racionální. A navíc – taková kupa peněz je již vzhledem k předpokládanému užití v terénu diskutabilní. Avšak ono lze u Ellsworthu Moment leccos zdánlivě pudového vysvětlit rozumově: jedno z nejlépe fungujících odpružení – ne-li přímo v letitém přetahování se o vítězství to triumfující -, ovladatelnost pro daný účel dotažená k maximu užitku, technické detaily, zpracování a vůbec celkový estetický dojem popírající nemožnost chemické reakce mezi živou a neživou hmotou. S touhle bilancí nepůjde o letmé vzplanutí, tuctový prchavý románek.

Od pionýra po Moment

Tony Ellsworth patří k těm konstruktérům, jejichž značka dlouhodobě nabízela pouze odpružené rámy. Plnému odpružení věří již pěknou řádku let a tuto myšlenku stále realizuje skrze čtyři ramena zadní stavby. V ní nesmí chybět tzv. Horst Link, tedy čep dělící osu zadního kola od spodního kyvného ramene – to pro skládání celé stavby a takřka vertikální pohyb kola vzhůru namísto opisování výraznějšího oblouku. Toto by však ještě nic neznamenalo a nijak nevybočovalo z řady obdobných snah. Teprve patentem chráněné rozložení ramen (Instant Center Tracking) činí Ellsworth Ellsworthem.

Přímka vedená dlouhým horním ramenem Momentu protne tutéž čáru nakreslenou spodní částí zadní vidlice kdesi před horní rámovou trubkou. Právě zde se nachází pomyslný, fiktivní bod, kolem něhož se otáčí zadní stavba. Název i konstrukce čerpá ze zavěšení kol závodních monopostů a kolařům přináší neutralitu pérování na tahu řetězu. Střed otáčení totiž za všech podmínek takřka absolutně věrně kopíruje pozici řetězové linky. Pérování tak může snadno reagovat na terén, ať již jezdec šlape či surfuje terénem v pedálech nebo v sedle.

ELLSWORTH MOMENT

Když jsme na podzim měli možnost prohnat lesy 130mm Ellsworth Epiphany, zanechalo po sobě odpružení ten nejlepší možný dojem. V porovnání s Momentem je však Epiphany již od pohledu XC bike pro standardní výlety. Tomu odpovídá především rychlejší geometrie. Moment pomrkává toužebněji po rozbitých cestách, jimiž by se rád valil jako voda zjara, pěšinách školících pilota až na dřeň, přitom stále klidně i v rytmu celodenní jízdy. Je to muzika pro vaše uši? Čtěte dál.

O elektrizujícím erotičnu svarů a eloxu

Nenamáhejte se hledáním seznamu úchylek na internetové Wikipedii, lechtivá přitažlivost tohoto bicyklu byla míněna spíše ve smyslu estetickém. Ctitele antických bohyň z mramoru či romantických pláten s portréty dam na divanech přece také nikdo nekárá za nepatřičný vztah ke kameni či shluku barvy. Stejně přenesený obdiv je jistě možno mít k přesnosti svarů promyšleně tvarovaných hliníkových trubek, jejich anodizaci, vkusnému obrábění konstrukčních detailů i dlouhého vahadla, kompozitové vzpěře mezi jeho půlkami, přesnému usazení čepů s kazetovými ložisky, asymetrickému dolnímu rameni, plechovým etiketám či laserem kreslené grafice nápisů.

Již bez rozjitřeného vnímání, čistě prakticky, jsme rozvor testovaného Momentu velikosti M naměřili 1140 mm, jeho horní trubku 610 mm, hlavový úhel měl sklon 67°, sedlový potom čítal 70,5°.

Neméně štramácký oděv

Jakkoliv cukernaté bylo rozplývání se nad konstrukcí a provedením rámu, jeho osazení rozhodně nehraje garde do počtu. Považte sami. Vzduchová vidlice Fox 36 Talas s regulací zdvihu a automatickým laděním odpovídající charakteristiky mezi 160, 130 a 100 mm. Vzduchový tlumič Fox DHX, čtyřpístkové brzdy Hope Mono M4 se 180mm disky, kola složená z ráfků Syncros DP25 zapletených do nábojů Hope Pro II a obutých Tiogami Factory DH 2,1″. Pohon obstarává mix Sram X-9 a Shimano XT. S kokpitem složeným z 90mm představce Hope, řídítek Specialized XC, sedlovky TruVativ a sedla Fi’zi:k Gobi a s pedály Crankbrothers Candy vážil Moment 14,6 kg. To vše za 149 990 Kč (samotný rám 67 990 Kč).

Překvapivě žádná spalující láska prvních kilometrů

Jakkoliv řídítka Specialized mají výborný tvar i přiměřenou šířku a od pohledu všelijaké, v dlani však příjemné gripy Sram i sedlo Fi’zi:k Gobi s nimi tvořily velmi přátelský kokpit, první metry a kilometry s Momentem vyzněly rozpačitě. Nešlo ani tak o to, že se velikost M zdála překvapivě delší a představec že mohl být výše – výhrady k obojímu byly podružné a spíše malicherné než zásadní.

Bodem nesouladu číslo jedna bylo hodně traktorovité obutí Tioga v kombinaci s vcelku již vyschlým terénem, umocněné chybou snažit se v sedle Momentu po únavném týdnu a spánkovém deficitu držet krok s nevystřílenými junáky. Jakmile jsem si jen našel své tempo – po pravdě ne o moc pomalejší, snad jen méně razantní – jízda se z boje o přežití změnila v příjemný zážitek na čerstvém vzduchu.

Tvrdším oříškem se ale ukázalo pérování, respektive jeho funkce při stávajícím naladění. Vidlice Fox fungovala ukázkově, problémové signály vycházely ze zadní stavby – bike sice šlapal vpřed příkladně plynule a čistě, na papírových 150 mm zdvihu však jízda v porovnání s jinými biky z posledních testů nehýřila komfortem. A pro co jiného vést vyšší hmotnost a takovéto kolo vůbec, ptal se mozek šrotující pod přilbou.

Krok zadní stavby na průmyslových ložiscích byl hladký jako samet, změna musela přijít ze samotného srdce systému. Tlumič Fox DHX nabízí vedle standardního seřizování tlaku vzduchu a přepínání páčky tlumení komprese ProPedal ještě tlumení odskoku, dofukování citlivosti komprese a externí seřizování její progresivity. Stejně jako byla rychle nalezena optimální hodnota tlumení odskoku, tak bylo prakticky okamžitě jasné, že páčka ProPedalu zůstane celý test otevřená – její zavření nese jen negativum ve formě ochromení reakce na nerovnosti, navíc je titěrné přepínání obtížně dosažitelné ze sedla. Rovněž o kousek větší než standardní čtvrtinový ponor jezdcovou tonáží byl záhy uznán za přiměřený. Bylo to však ve finále ladění progresivity, co učinilo z káčátka princeznu.

Jednak byl nastaven tlak na píst „předepínající” olej na prostřední hodnotu a dále bylo imbusovým klíčem otáčeno prstencem progresivity. Zatímco s minimální hodnotou tlumič sice snadněji vnikal do zdvihu, zejména ve vyšších rychlostech se odpružení prezentovalo nečekaně ostrou odezvou, jakoby nedotlumením nárazů. Přidání progresivity až skoro ke konci spektra nabídky tlumiče DHX vše vyřešilo k naprosté spokojenosti: Ellsworth jakoby se stal jiným kolem, s péřově-luxusním podvozkem limuzíny namísto vypráskaného autobusu.

A teď slíbená pohádka

Skutečně. S laděním zmizela jak ostrost při zpracovávání nerovností, tak i jakoby určitá ležérnost či netečnost tlumiče k akci zkraje zdvihu v porovnání s Epiphany, typická pro dlouhozdvihá endura s posílením tlumení komprese. Maximálně stranově tuhá zadní stavba Momentu nabízela špičkové pérování. Komfortně – v harmonii s vidlicí ponechanou celý test na maximálním zdvihu 160 mm aktivního seřízení a s nejmenšími hodnotami tlumení komprese – rám pružil v rychlosti technických sjezdů, na skalkách i terénních schodech, při obyčejné jízdě kořenitou stezkou, měkce brzdil skoky. Při šlapání v sedle i vstoje bylo znát, jak odpružení pracuje, avšak zcela mimo režim pohonu. Záběr tak byl účinný, jezdec cítí hospodárné naložení s vydanou energií, přitom rám stále reaguje na terén. Bylo příjemné moci bez problémů přejít do šlapání v pedálech a přitom se nepropadat do zdvihu, ale jistě jet vpřed i na rozbitém podkladu. Dokonce ani na nejmenší převodník nebylo vstoje cítit interakci s pérováním jako u jiných řešení. Při stisku výtečně obráběné páky výkonných brzd Hope potom zadní kolo výrazněji neposkakovalo, ale nadále poslušně sledovalo terén.

Jednoznačně kompaktní stavba rámu i vidlice s pevnou osou drží zvolenou stopu jako ostře nabroušená brusle. Zdatné pérování, nízko položená horní trubka a klidný hlavový úhel vtiskují Momentu jistotu v rychlosti, přitom není obtížné vykroužit vracečku či protáhnout se esíčkem na pěšině mezi stromy. Ano, větší sklon vidlice znamená nutnost razantněji zatížit předek ve stoupání a v těch vyloženě strmých možná dojde i na snížení zdvihu vidlice páčkou Talas. Ostrý dezén Tiog, účinné pérování a možnost bez obtíží si poposednout na sedle Gobi však přesto donesly Ellsworth k nečekaným vrchařským výšinám v prestižáckých soubojích.

Splněná očekávání

V době nafouklých spekulací a evidentních marketingových podvodů je velmi příjemné zjistit, že představy se mohou zhmotnit. Moment není tím, co se rádo vydává za ekonomický tip, výhodnou koupi. Je to luxusní bike a jako takový je finančně oceněn, zkonstruován i vybaven, a také se tak prezentoval v terénu. Odpružení Ellsworth od nás má za jedna, celkový dojem rovněž hodnotíme rozhodným potleskem. (Snad jen – musí zadní náboj Hope tak vrčet? Ale znáte to – proti gustu…). Pochopitelně záleží na konkrétní výbavě, rám Moment tak může fungovat coby společník pro celodenní toulání se drsnou, na civilizaci skoupou krajinou, stejně jako poslouží při vyjížďkách skenujících terén pro pilotně co možná nejnáročnější trasu. A vždy výtečně a s přehledem.

Tomáš Taich Foto: Jerry Efeb

Představení a testy dalších modelů:

  • SPECIALIZED TARMAC SL 2
  • CANNONDALE SCALPEL CARBON 1
  • ELLSWORTH MOMENT
  • GT SANCTION 1.0
  • GARY FISHER SUPERFLY
  • TOMAC SNYPER 140 2
  • KONA COILAIR
  • NINER R.I.P. 9
  • PELL’S SE7EN

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu