Úvod » Zprávy » Bleskovky » Nejlepší český hardtail roku 2007!
Bleskovky

Nejlepší český hardtail roku 2007!

Testy kol, které jsme nominovali do naší ankety o nejlepší hardtail roku 2007. SUPERIOR Team Racing, DURATEC Rass CC2, AUTHOR Introvert a mnoho dalších.

Zadání následující prověrky (top modely domácích značek) svým způsobem zavazuje ke kompletnosti, k oslovení všech domácích výrobců. Odjet dvacet biků a objektivně je posoudit je však nemožné. Pojem nejlepší ale bývá spojen s výrazem nejdražší – za vstupní hranici do tohoto testu jsme tedy zvolili cenu 60 000 Kč. Přesto zde některá kola nenajdete, byť splňují všechny parametry. Důvod je jednoduchý: už jste se s nimi měli možnost setkat v tomto roce v našem testu.

Výběr toho nejlepšího, co luhy a háje země české nabízejí, nám poskytl jedinečnou šanci porovnání. Snaha vytvořit nekompromisní stroj a přitom udržet dobrou cenu vedla české výrobce stejným směrem – sada Shimano XTR není kompletní pouze u jediného biku (Rock Machine – kliky TruVativ, pokud nepočítáme dva přesmykače a jednu kazetu XT – Ravo a Rock Machine), kola Mavic nenajdete taktéž pouze u jednoho modelu (4Ever a jeho magneziové ráfky Mach zapletené na nábojích XTR). A do třetice – stejně drtivá nadvláda panuje v případě odpružených vidlic. Manitou R7 vítězí šesti kusy nad jediným RockShoxem SID. Nikdy nemohou vlastnosti rámu vystoupat výše nad povrch než v případě shodného vybavení kol!

Důvod podobné cesty produktových manažerů je zřejmý – každé tříštění sady (například použití jiných brzd, klik apod.) může znamenat navýšení ceny. Zbytečné, když zvážíte, že XTR je to nejlepší (samozřejmě ne jediné, ale spolu s několika dalšími málo produkty renomovaných značek ve svém oboru), co planeta bikerům nabízí, stejně tak Mavic. Manitou v současnosti možná trochu ztrácí na Fox a RockShox, ale v závodním XC zase ne tolik, aby nemohlo zvítězit svou lepší cenou.

Ve chvíli, kdy jsme dotestovali, vyvstalo několik poznatků:

  • Manitou má evidentně důvod pro plánovaný přesun výroby z Asie – ze šesti modelů R7 byly tři ve verzi Platinum s tlumením Snap Valve SPV, a každá z nich pracovala odlišně. U jedné nebylo možné nastavit dostatečný útlum ani při nízkém tlaku, u dalších se SPV při stejném tlaku projevovalo odlišně.
  • SPV Snap Valve ještě jednou – oproti loňskému provedení funguje o poznání lépe, hlavně absentují tvrdé rány, které se ozývaly v terénu. Jemný náznak po nich, který zůstal, neustále vyvolává pocit vůle v hlavovém složení.
  • Byť jde o top modely, sem tam se setkáte s trochu zbytečným nedostatkem.
  • Manitou R7 jsou přiměřeně prostoru využití tuhé vidlice, citlivé, bezproblémově fungující a pracující se svým zdvihem. RockShox SID naproti tomu potvrzuje, že už je tak trochu přežitý. Je měkký, kroutí se při záběru za řídítka i při vedení kola, rozhodně nevyužívá celý svůj zdvih. Byť by jeho karbonový můstek měl napomoci vedle snížení hmotnosti také k pohlcování jemných vibrací, rozhodně není příliš citlivý jako celek.
  • Absolutní nerozum, přesně tak chápeme hon na gramy za každou cenu. Pláště Maxxis Lite jsou extralehké, ale univerzalita jejich využití se omezuje na asfalt a tvrdý povrch, schopnost tlumení je minimální, trpí brzdné vlastnosti. Author a pláště Ritchey Z-Max, Ravo a Hutchinson Python či Spyder a Noxon, to je zcela jiná liga! Na valivém odporu se možná nějaký ten gram projeví, ale za tu jistotu to stojí i profesionálnímu závodníkovi! Údaje o úžasné hmotnosti některých kol tak jsou docela relativní.
  • U Amuletu jsme narazili na dva defekty během dvouhodinové vyjížďky. Mohou být náhodné, ovšem kombinace extralehkého pláště i duše tomuto dojmu nepřidávají na důvěryhodnosti…
  • Při hodnocení kol je nutné vycházet z faktu, že před námi stojí a pod námi při testu úpí závodní stroje. Zatímco třeba u univerzálního dostupného biku by tak nad úzkými řídítky visel velký otazník, zde mají opodstatnění.
  • Sedmkrát XTR přineslo možnost vyzkoušet všechny tři verze řazení (Dual Control klasický a inverzní, páčky RapidFire Plus). Všechny jsou vynikající, jde jen o subjektivní preference. Páčky chodí jemně a citlivě, stačí jen ubrat obvyklé nasazení při řazení a jezdec bude plně spokojen.
  • Kotoučovky XTR ukázaly, že pro maximum potřebují více než naši první tříhodinovou anabázi, po níž jsme z jejich výkonu nebyli nijak nadšeni. Napodruhé už to však bylo mnohem lepší. Hayesy na dvou dalších kolech jim zdatně sekundovaly.
  • Na všech sedmi kolech jsou použity kotoučovky, a to jde o závodní a na nízkou hmotnost zaměřené stroje. Jasný impulz o tom, jaké opodstatnění je přisuzováno tomuto stylu decelerace.
  • Především Author a Kellys dokázaly, že hliník se v souboji s karbonem nevzdává – jejich rámy jsou lehké, tuhé a velmi poho

Nezbytné intro máme za sebou, můžeme tedy vstoupit do české cyklistické klenotnice.

Testy kol níže uvedené jsou řazeny abecedně podle značky kola – pořadí nevypovídá o výsledku testu 🙂

Pokud se v testu objevují rozměry geometrie, jednotlivé rozměry znázorňuje toto schéma.

a – délka sedlové trubky
b – délka zadní stavby
c – délka horní trubky (efektivní)
d – rozvor,
e – úhel sedlové trubky
f – úhel hlavové trubky

4EVER Virus RX Disc EL


4EVER Virus RX Disc EL
TEST
8,85 kg, přesně takový údaj ukázala redakční digitální váha s přesností 20 g ultralehkému českému počinu 4Ever Virus RX7, což se zdá až k nevíře. Bližší pohled na tento model ukáže, že nízké hmotnosti je podřízeno vše

  • pláště, sedlo, magneziové ráfky a zejména

paralelogramová vidlice. Rám jednoduchých tvarů trubek má odlehčené nejen patky, ale také vyztužení u hlavové partie. Pokud toužíte poznat, co je to absolutní zrychlení biku, 4Ever vám tuto zkušenost může poskytnout. Není to přehánění, není to nadsázka, je to prosté sdělení faktu podpořeného zkušenostmi. Až kilogram rozdílu v hmotnosti proti ostatním kolům v testu prostě udělá své, zvláště, když přičtete tuhý rám, solidní tuhost výpletů, úzké pláště či vidlici. Ta se však nepředvedla v dobrém světle. Její optimální seřízení je téměř nemožné – tlumiči chybí nastavení útlumu, takže obzvlášť při vyšším tlaku v něm vidlice kope zpět. I ona se proto možná projevila v jisté vratkosti tohoto kola při jízdě vestoje i na neklidu v prudších výjezdech. Stojí-li biker při záběrech do pedálů, kolo se rychle překlápí, je třeba si na jeho projev zvyknout. Rám tohoto biku je nejen tuhý při záběru, ale také tvrdší při pohlcování vibrací. Do celkového hodnocení komfortu ale zasahují i další komponenty, v tomto testu již vícekrát zmíněné: pláště, sedlo… Posed na viru je výborně střižený, vyvážený. Zajímavé by bylo osadit tento rám klasickou vidlicí – přibyl by například u R7 půlkilogram, ale jízdní vlastnosti by se posunuly. Rám jako takový je vynikající.

DALŠÍ FOTOGRAFIE

TECHNICKÉ SPECIFIKACE

Rám
materiál: Scandium Super Light
vidlice: German Answer (80 mm)
hlavové složení: integrované, Ritchey WCS
Řazení
řazení Shimano XTR Dual Control
přesmykač Shimano XTR
přehazovačka Shimano XTR
kliky a převodníky Shimano XTR (22/32/44 zubů)
pastorky Shimano XTR (11–32 zubů)
Kola
náboje Shimano XTR Disc
ráfky Mach Magnesium XC Disc
pláště Maxxis Flyweight 310 (1,95“)
Ostatní součástky
brzdy kotoučové, hydr. Shimano XTR
představec FSA ST-XC115 (120 mm)
řídítka FSA HB-MK100 (610 mm)
sedlo Selle Italia SLR XC
sedlovka FSA SP-FR200 (27,2 mm)
pedály
Cena, hmotnost
hmotnost 8,9 kg (18“, bez pedálů)
cena 89 999 Kč
Geometrie – (vel. 18“):
a 457 mm
b 420 mm
c 457 mm
d 1053 mm
e 73,5°
f 70,5°


AMULET 9,6 RC


AMULET 9,6 RC
TEST
Ve velikosti rámu odpovídající výšce jezdce nabízí Amulet výrazně krátký a vzpřímený posed, až se nechce věřit, že jde o závodní kolo. Těžiště jezdce je navíc situováno více dopředu (stavbou rámu i rovnou sedlovkou), takže i se sedlem posunutým maximálně vzad stále šlapete více pod sebe. Výměna rovné sedlovky za zahnutou by bezesporu prospěla. Chování biku v terénu je naprosto příkladné. Amulet výborně vede směr, je velice stabilní ve všech okamžicích

  • ve výjezdech, sjezdech

i na úzkých stezkách. Zatáčky mu svědčí především rychlé, do nichž se snadno nechá položit a přesným obloukem vás jistě provede i v náklonu na samé hranici adheze plášťů. V pomalejších zatáčkách na trati počítejte s nepatrně delším vykrojeným obloučkem. Stejně tak mezi stromy se Amulet proplétá o něco líněji. Zrychlení kola i udržování rychlosti jsou solidní, pohodlí pak zůstalo i přes karbonovou zadní vestavbu průměrné (v porovnání s celohliníkovým obyčejným rámem je nepatrně vyšší, a to i přesto, že úzké pláště vůbec netlumí). Pochvala směřuje k vynikajícím gripům WTB i k tuhosti setu řídítek a představce FSA. V národních barvách vyvedený design nejlepšího oře Amuletu skrývá biaxiálně tvarovanou spodní trubku se zajímavými zpevňujícími prolisy na koncích, průřez čtyřlístku u trubky horní či obdélníkový u zadní vidlice. Modelové jméno 9.6 značící hmotnost by se u testované velikosti rámu mělo změnit na 9.7, i tak jde o velice zajímavý údaj.

DALŠÍ FOTOGRAFIE

TECHNICKÉ SPECIFIKACE

Rám
materiál: Alu 7005 T6 Superlite/karb. zadní vzpěry
vidlice: Manitou R7 Platinum (80 mm)
hlavové složení: Ritchey WCS
Řazení
řazení Shimano XTR Dual Control
přesmykač Shimano XTR
přehazovačka Shimano XTR
kliky a převodníky Shimano XTR (22/32/44 zubů)
pastorky Shimano XTR (11–34 zubů)
Kola
náboje Mavic CrossTrail (zapl. kola)
ráfky Mavic CrossTrail (zapl. kola)
pláště Maxxis Flyweight 310 (1,95“)
Ostatní součástky
brzdy kotoučové, hydr. Shimano XTR
představec FSA ST-XC115 (110 mm)
řídítka FSA HB-MK100 (600 mm)
sedlo WTB Shadow V Stealth
sedlovka FSA SP-FR200 (27,2 mm)
pedály
Cena, hmotnost
hmotnost 9,7 kg (19“, bez pedálů)
cena 79 999 Kč
Geometrie – (vel. 19“):
a 482 mm
b 420 mm
c 555 mm
d 1052,5 mm
e 73,5°
f 70,5°


AUTHOR Introvert


AUTHOR Introvert
TEST
Firma Easton je dodavatelem jak hliníkových trubek, tak i karbonové monostay vestavby v zadní partii rámu Authoru Introvert. Profilacemi nebylo šetřeno především u spodní trubky – u středového pouzdra je horizontálně zploštěná, má navíc tvar kosočtverce, u hlavové trubky pak je plošší na výšku, tvar se mění na trojúhelník. Author uvítá jezdce krátkým posedem a užším rozměrem karbonových řídítek (580 mm). Na pěnové gripy u takto drahého kola se jeden může tvářit všelijak, nicméně jejich úchop je velmi pohodlný. Jeho jistota je dostatečná v kvalitních rukavicích s protiskluzovou úpravou dlaní. Jsme usazeni, gripy sevřeny, tedy start! První silové záběry za řídítka odhalí vynikající tuhost nejen jejich, ale celé přední partie. Síla se bezeztrátově přenáší celým rámem, aby kolo mohlo raketově vystřelit vpřed. Středová oblast přitom na váš výdej energie odpovídá zcela stejně, síla se neztrácí ani ve výpletech. Zatímco na tento fakt jsme u Authoru víceméně zvyklí, překvapení přichází u komfortu

  • hliníkový rám, v něm vetknutý jen kousek

kompozitu, a takhle vysoký komfort? Přitom sedlovka Ritchey WCS i přes použití karbonu patří k nejtvrdším a tvrdší kola také moc vibrací nepoberou. Rám evidentně pracuje výborně, pomáhá mu i skvělé sedlo Fi’zi:k. Zatímco tyto jízdní vlastnosti člověk okamžitě přijme, chvíli vstřebávat je nutné jistou vratkost Introvertu především při jízdě ze sedla – překlápí se ze strany na stranu rychleji než zcela stabilní kolo. Jistotu nepatrně ztratí i v pomalých pasážích. S rostoucí rychlostí ale převezme nad Jekyllem vládu Hyde a vy sedláte zcela jiné kolo – absolutně stabilně vedoucí směr. A rychlost je přece dominantou závodních tratí.

DALŠÍ FOTOGRAFIE

   

TECHNICKÉ SPECIFIKACE

Rám
materiál: Alu Easton Ultralite/karb. zadní vzpěry
vidlice: Manitou R7 Super Air LO (100 mm)
hlavové složení: integrované, Ritchey Zero Logic
Řazení
řazení Shimano XTR RapidFire Plus
přesmykač Shimano XT
přehazovačka Shimano XTR
kliky a převodníky Shimano XTR (22/32/44 zubů)
pastorky Shimano XT (11–32 zubů)
Kola
náboje Mavic CrossMax SLR Disc (zapl. kola)
ráfky Mavic CrossMax SLR Disc (zapl. kola)
pláště Ritchey Z-Max Evo (2,1“)
Ostatní součástky
brzdy kotoučové, hydr. Hayes El Camino Ti
představec Easton EA90 (100 mm)
řídítka Easton EC70 Carbon (580 mm)
sedlo Fi’zi:k Nisene HP Titan
sedlovka Ritchey WCS Carbon (31,6 mm)
pedály Shimano SPD M970
Cena, hmotnost
hmotnost 9,9 kg (19“, bez pedálů)
cena 99 990 Kč
Geometrie – (vel. 19“):
a 480 mm
b 422 mm
c 587 mm
d 1071 mm
e 74°
f 71°


DURATEC Canner CC1


DURATEC Canner CC1
TEST
Dvě dominantní značky ve výbavě jsou Ritchey a Shimano. První z nich si vzala na starosti takřka kompletní vybavení horní části kola, kde byla z nejvyšší sady WCS použita karbonová řídítka, oversize představec 4Axis, kompozitová sedlovka a také štíhlé sportovní sedlo. Shimano pak bylo zastoupeno téměř kompletní sadou XTR zahrnující například páčkové řazení RapidFire Plus, kliky, ale i diskové brzdy s ocelovými kotouči uchycenými na hliníkovém unašeči. Těžko přehlédnutelná jsou stříbrná kola Mavic CrossMax SL s dvoubarevnými náboji a plochými dráty. K nim vzhledově ladí pláště s šedou barvou běhounu, ale také obdobně vybarvená vidlice RockShox Reba Team. Ta nabízí seřízení dvou komor vzduchového pružení a dále pak tlumení Motion Control, které bylo možné ovládat z řídítek páčkou PushLoc.

Nejen závodníky budou jistě zajímat také údaje týkající se rozměrů a geometrie, které jsou u velikosti 19“ následující: efektivní délka horní trubky 599 mm, délka sedlové trubky 480 mm, délka zadní stavby 425,5 mm, rozvor 1079 mm, hlavový úhel 71°, sedlový úhel 73° a naměřená hmotnost 10,1 kg bez pedálů. Maloobchodní cena za tento stroj je stanovena na částku 104 507 Kč.

S větrem v zádech
Testování nového Duratecu patřilo k jedněm z nejpříjemnějších, které jsme za poslední dobu zažili. Bylo to zčásti díky čerstvému vzduchu naplněnému náznaky blížícího se jara a rostoucí silou slunečních paprsků, ale zejména kvalitami kola. To nás zaujalo až neskutečným pocitem lehkosti z jízdy, která se překvapivě nevytrácela ani na konci relativně dlouhé vyjížďky absolvované v ne zrovna odpočinkovém rytmu. To už ale trochu předbíháme událostem.
Jako vždy totiž prvním krokem bylo nastavení posedu a seznamování se s geometrií. V podobě, v jaké jsme kolo měli k dispozici k testu, byl představec (110 mm) skloněn směrem k zemi. V tomto sestavení byl posed přes pouze střední délku stavby rámu sportovně více skloněný a natažený. Přibližně v polovině testu jsme zatoužili po lehce komfortnější poloze a otočili tak představec směrem vzhůru. Docílili jsme tím menšího namáhání zad bez téměř nulového omezení pro výkonnostní styl jízdy.
Příjemně střižená je také geometrie a s ní související ovládání kola. Je sice třeba chvíli si zvykat, poté ale Duratec dokáže nabídnout hodně jistoty, ale zároveň i pohotové reakce na povely jezdce. Nejvíce vnímanou vlastností je při prvních kilometrech silná tendence držet se přímého směru, což se dále umocňuje s rostoucí rychlostí. Utrhnout tak ve vyšší rychlosti řízení ze zvolené stopy vyžaduje trochu silnější impulz od jezdce. Na straně druhé stojí živé reakce předního kola při nižších rychlostech, což dává řízení, například na klikaté pěšině linoucí se hustším lesem, jistý nádech hravosti a hbitosti.
Nejvyšší bodové ohodnocení ovšem patří Duratecu jednoznačně za bezprostřednost akcelerace a celkovou lehkost jízdy. Ta byla natolik výrazná, že jsme v podstatě celou vyjížďku absolvovali s chutí v ostrém tempu bez pocitu výraznější únavy. Úžas nad snadností výrazného růstu rychlosti nezmizel ani při dalších a dalších desítkách najížděných kilometrů.
Velká jistota a efektivita záběru je cítit i při silové jízdě, zvláště pak v prudších výjezdech. Jediným omezením je zde trochu živější projev daný menší stabilitou předního kola. U něj se s rostoucím sklonem projevuje jistá neochota zůstávat v kontaktu s podložkou a je tak třeba jej zatížit výraznějším posunem těžiště vpřed. Značně silově zaměření jezdci by zřejmě odhalili drobný nedostatek v nepatrně měkčí konstrukci zadní partie dané specifickou stavbou. Tento jev je ale patrný v zásadě jen ve vyhraněních situacích, při extrémně silovém způsobu šlapání, případně ve spurtech.

Komfort na přání
Nejzajímavější vlastností tohoto kola je projev originálně pojaté zadní stavby, která komfort nejen slibuje, ale také dokáže ve značné míře zprostředkovat. Do jejích vlastností navíc může zasáhnout i sám majitel, který si může vybrat ze tří tvrdostí karbonového elementu (S, M, L). Tím by mělo být možné upravit vlastnosti zadní stavby, zejména pak s ohledem na hmotnost jezdce. My jsme měli k dispozici dva tyto prvky rozdílných parametrů, které jsme na kole v průběhu testu prostřídali.
Nejprve jsme jezdili s měkčím elementem (S), který se ukázal být vzhledem k hmotnosti jezdce (80 kg) naprosto ideální. Zadní stavba s ním totiž v terénu poměrně aktivně pracovala a zahlazovala velké množství drobných nerovností. Velký přínos tak byl znát například na cestách plných drobného štěrku, nebo naopak ztvrdlých výmolů od koňských kopyt. Někdy jsme se dokonce nechali funkcí zadní stavby unést natolik, že jsme na chvíli zapomněli nadlehčovat se před většími překážkami. Následný silnější náraz nám ale vždy připomněl, že tlumící schopnosti zadní stavby jsou přece jen omezené a úrovně klasického zadního odpružení rozhodně nedosahují.
Aktivní funkce zadní stavby byla přínosem i při jízdě vestoje, tedy hlavně ve sjezdech, kde byla chodidla jezdce takřka zbavena vlivu nepříjemných ostrých vibrací a rázů, které jinak s plnou silou dokáží přenášet značně tvrdé kliky Shimano XTR.
Poměrně velká a vpravdě nečekaná změna nastala po výměně pružného elementu za tvrdší (L), k níž z nářadí stačí pouze delší imbusový klíč (5 mm). Tento zásah jsme tak provedli několikrát i přímo v terénu pro okamžité porovnání. Rozdíl byl znát téměř okamžitě, když již v prvním sjezdu byly zřetelně ostřeji cítit přenášené direkty směřující do chodidel. Vyšší tvrdost ale byla patrná pochopitelně i při jízdě vsedě, při níž bylo třeba se častěji nadlehčovat i před menšími nerovnostmi.
Ne, že by se rám s výměnou kompozitového dílu stal vyloženě nepohodlný, jeho vlastnosti se ale pouze dostaly na úroveň klasických pohodlnějších hliníkových kol.

Věrní sluhové
Vedle zadní stavby byla velkým přínosem v oblasti komfortu také vidlice RockShox, která dokázala při nastavení se záměrně nižším tlakem vzduchu v negativní komoře zdařile ignorovat pohyby jezdce při šlapání vsedě, a přesto pohotově reagovat již na drobné překážky. Jediným jejím omezujícím faktorem, který se projeví zejména v členitějším terénu, je její relativně malý zdvih 85 mm. Je ale třeba myslet na to, že jde o závodní stroj, jemuž tento zdvih zcela odpovídá. Prvky, které naopak výsledný komfort lehce snižovaly, byla poměrně tvrdá karbonová řídítka Ritchey (šířka 580 mm) a stejnojmenné sedlo s minimem polstrování. Přebytkem komfortu nehýřily ani pláště Michelin XCR Dry 2. Ty vynikají především nízkým valivým odporem, přesto dostatečně jistým záběrem na suchém a pevném, případně vlhkém podkladu. Kladné hodnocení si zaslouží také brzdy Shimano XTR, které po většinu testu pracovaly naprosto přesně a se zcela dostačujícím maximálním výkonem. Pouze občas, v delších sjezdech, jakoby se jejich výkon trochu ztrácel.

Pro koho tedy?
Při závěrečném hodnocení testu jsme přemýšleli také o tom, jaké je vlastně určení tohoto kola již v rámci firemní modelové hierarchie, jelikož v obdobné cenové hladině se nalézá i karbonovo-hliníkový model Rass CC2 (testováno Velo 6/2006). Odpověď lze přitom poměrně snadno nalézt na internetových stránkách či v katalogu výrobce, kde je jako vodítko pro zájemce graf zamýšlené využitelnosti. Zatímco u modelu Rass CC2 jasně převažuje závodní určení před kolonkami sport a hobby, provedení Canner CC1 pak nezlevňuje nic ze závodních ambicí a přitom více zasahuje i hobby skupinu.
Pod toto určení a hodnocení se po testu podepisujeme i my. Bike opravdu dokáže bez výraznějšího omezení výkonnostních charakteristik naplnit díky většímu důrazu na pohodlí potřeby i běžných sportovních a hobby jezdců. Z našeho pohledu tak model Canner CC1 vidíme jako ideální nástroj pro boje o přední příčky na maratonech, ale samozřejmě i pro běžnou a jistě příjemnou delší jízdu terénem ve svižném tempu. Značného uspokojení s tímto kolem ale jistě dosáhnou i jezdci klasického závodního XC.

DALŠÍ FOTOGRAFIE

 

TECHNICKÉ SPECIFIKACE

Cena, hmotnost
hmotnost 10,1 kg (19“, bez pedálů)
cena 104 507 Kč
Geometrie – (vel. 19“):
a 480 mm
b 425,5 mm
c 599 mm
d 1052,5 mm
e 73°
f 71°


KELLYS Sabotage DISC


KELLYS Sabotage DISC
TEST
Zachování osvědčené geometrie rámu, nárůst zdvihu vidlice o 20 mm a Kellys může jasně prezentovat, jak touto cestou lze ovlivnit jízdní vlastnosti – k lepšímu. Zatímco u některých loňských modelů jsme poukazovali na až neklid ve stopě, Sabotage Disc z kolekce 2007 je nekompromisním závodním kolem takřka bez neduhů. Vedení stopy je výborné, velmi klidné v pomalé i vysoké rychlosti, na rovném i rozbitém podkladu. Na holičkách vás přitom Sabotage nenechá ani na klikaté stezce s ostrými, za sebou vykreslenými zatáčkami. Projede je snadno i bez větších manévrů jezdce s těžištěm. Také ve stoupání se Kellys chová příkladně, a to jak zmíněným klidem při držení zvoleného směru, tak i „přilnavostí“ předního kola k terénu – nemusíte se nijak výrazně posouvat na špičku sedla a sklánět nad řídítka, abyste zvládli i prudký výjezd. Zrychlovat na tomto kole je radost – tuhá kola i rám, nízká hmotnost, a, pravda, i hladké úzké pláště znamenají ve výsledku maximální bodové hodnocení. Podobně vysoké body však získává i za pohodlí – přes tvrdost výpletů a plášťů bike jezdce nijak netrápí, pohodlí je na hardtail vynikající, natož na čistě hliníkový. Trochu ho ubírá sedlo, snad jediný slabší okamžik celku, s umělým povrchem. Překvapeni jsme byli gripy s integrovanými s rohy. Zatímco jejich základní provedení bylo přijímáno s rozčarováním, vyšší verze nabídla jistý úchop, dobrou oporu pro dlaň, zadní prodloužení gripu nepřekáželo ani ve sjezdech či technických pasážích. Kellys i nadále zůstává věrný nejen designu, ale i jednoduchosti provedení rámu (kruhové profily trubek, které pouze u patek zadní stavby přecházejí v obdélník).

DALŠÍ FOTOGRAFIE

TECHNICKÉ SPECIFIKACE

Rám
materiál: Alu Kinesium Premium Super Lite
vidlice: Manitou R7 Platinum Air (100 mm)
hlavové složení: FSA Orbit MX
Řazení
řazení Shimano XTR Dual Control
přesmykač Shimano XTR
přehazovačka Shimano XTR
kliky a převodníky Shimano XTR (22/32/44 zubů)
pastorky Shimano XTR (11–32 zubů)
Kola
náboje Mavic CrossMax SLR Disc (zapl. kola)
ráfky Mavic CrossMax SLR Disc (zapl. kola)
pláště Maxxis MaxxLite 310 (1,95“)
Ostatní součástky
brzdy kotoučové, hydr. Shimano XTR
představec KBIX PRO-Race (110 mm)
řídítka KBIX PRO-Race (580 mm)
sedlo KBIX Ultraform Titan
sedlovka KBIX PRO-Race Carbon (27,2 mm)
pedály Shimano SPD M540
Cena, hmotnost
ostatní gripy Ergon R2 Magnesium
hmotnost 9,7 kg (19,5“, bez pedálů)
cena 105 990 Kč
Geometrie – (vel. 19,5“):
a 495 mm
b 425 mm
c 598 mm
d 1077 mm
e 73,5°
f 71°


RAVO Ultimate


RAVO Ultimate
TEST
S tím, jak se tento test chýlí svému konci, dostáváme se ke dvěma celokarbonovým českým kolům. Ravo Ultimate Pro R využívá celkem standardní konstrukce – hlavová oblast je posílena rozšířením, robustnější je i středová partie. Všechny trubky jsou kruhového průměru, s výjimkou těch na zadní stavbě s monostay vzpěrami (lehce zploštělé). Při konstrukci tohoto kola nechyběl rozum v hrsti – velice tuhá a tvrdá kola Mavic jsou obuta do plášťů standardní šíře i objemu, jistota jízdy dostala přednost před hmotnostním šílenstvím. To se projevilo v terénu, kde pythony nezklamou v žádném okamžiku, tedy s výjimku hlubšího bláta, v němž se rychle zalepí. Desetikilogramové Ravo s každým metrem potvrdilo, že jde o velmi komfortní stroj, v tomto směru získává od nás maximální počet bodů. Každý záběr pak odhaloval trochu línější odezvu na snahu zrychlit či jet rychle. Svým dílem přispěla v uvozovkách vyšší hmotnost v porovnání s ostatními modely, více pak měkkost středové partie. Měkčí je také přední část, především však kvůli sestavě řídítek a představce. Ve vedení směru ukázalo Ravo svou silnou stránku, jde o velice klidný bike, který přitom v ostrých zatáčkách vykrajuje jen o něco delší obloučky než hravější stroje. Pokud se ptáte na parametry posedu, pak vězte, že jde o delší, sportovně střiženou verzi. Ravo hodnotíme jako kolo, které nezklame závodníka a dokáže potěšit i náročného hobby jezdce.

DALŠÍ FOTOGRAFIE

TECHNICKÉ SPECIFIKACE

Rám
materiál: 3K High Modulus Carbon
vidlice: Manitou R7 Super LO (80 mm)
hlavové složení: integrované, FSA Orbit
Řazení
řazení Shimano XTR Dual Control
přesmykač Shimano XT
přehazovačka Shimano XTR
kliky a převodníky Shimano XTR (22/32/44 zubů)
pastorky Sram PG980 (11–32 zubů)
Kola
náboje Mavic CrossMax SL Disc (zapl. kola)
ráfky Mavic CrossMax SL Disc (zapl. kola)
pláště Hutchinson Python Tubeless Light (2,0“)
Ostatní součástky
brzdy kotoučové, hydr. Shimano XTR
představec Kalloy Guizzo (110 mm)
řídítka Kalloy Guizzo (580 mm)
sedlo Fi’zi:k Gobi Titan
sedlovka Kalloy Guizzo (27,2 mm)
pedály
Cena, hmotnost
ostatní rohy Zoom Carbon
hmotnost 10,0 kg (18“, bez pedálů)
cena 79 990 Kč/109 9­99 Sk
Geometrie – (vel. 18“):
a 457 mm
b 425 mm
c 580 mm
d 1050 mm
e 73°
f 71°


ROCK MACHINE XC Elite


ROCK MACHINE XC Elite
TEST
První dojmy z jízdy na Rock Machinu Team 13 byly těžko specifikovatelné. Přibývající kilometry jim ale daly jasné obrysy. Při pomalejší jízdě pěšinou, jedno zda do kopce nebo po rovině, je tenhle závodní bike neklidný, hůře drží zvolený směr, vyžaduje pozornost jezdce a stálé drobné korekce řídítky. Se stoupající rychlostí se však mění k nepoznání – jeho stabilita i vedení stopy jsou výborné. Přitom snadnost ovládání v ostřejších zatáčkách je průměrná, Rock Machine je delší, hůře se mezi ně skládá. Rychlou pozvolnou zatáčkou vás ale proveze s maximální jistotou a elegancí. Značný klid ve stopě při vyšší rychlosti jsme přisuzovali položenější vidlici, ovšem úhel je spíše ostřejších 71,5°, nebo delší zadní stavbě – ta má pro změnu standardní rozměr 425 mm. Délka posedu je v malém rozporu se zvyklostmi závodních kol, Team 13 je docela krátký. Zrychlení tohoto stroje je solidní, stejně tak i lehkost jízdy standardní rychlostí. Překvapení proto nastane ve výjezdech, kde Rock Machine zničehonic „zleniví“, zřejmě rozložením těžiště jezdce. Deceleraci zajišťují standardním, pro XC tratě dostačujícím výkonem hayesy s karbonovými pákami. Kliky TruVativ, jediná výjimka v sedmičlenném pelotonu, si s XTRky nijak nezadají, tuhost je srovnatelná i při silovém záběru. Výborné je i sedlo WTB Devo – zprvu působí na zadku jako široká tuhá plena, záhy do něj ale přesně zapadnete a nabídne vám vysoký komfort. Výjimkami v jednoduchém provedení rámu Rock Machine jsou spodní trubka s rozšířením na koncích a zadní vidlice (obdélníkový tvar trubek).

DALŠÍ FOTOGRAFIE

TECHNICKÉ SPECIFIKACE

Rám
materiál: Xtrolite Super Aluminum
vidlice: Manitou R7 Platinum Air (80 mm)
hlavové složení: integrované, Ritchey Logic Zero Pro
Řazení
řazení Shimano XTR RapidFire Plus
přesmykač Shimano XTR
přehazovačka Shimano XTR
kliky a převodníky TruVativ Stylo 3.3 Team (22/32/44 zubů)
pastorky Shimano XT (11–34 zubů)
Kola
náboje Mavic CrossRide (zapl. kola)
ráfky Mavic CrossRide (zapl. kola)
pláště Maxxis MaxLite 310 (1,95“)
Ostatní součástky
brzdy kotoučové, hydr. Hayes HFX 9 Carbon
představec Easton EA70 (120 mm)
řídítka Easton EA70 (580 mm)
sedlo WTB Devo Carbon
sedlovka Easton EA70 (27,2 mm)
pedály Shimano SPD M520
Cena, hmotnost
hmotnost 9,9 kg (18“, bez pedálů)
cena 59 990 Kč
Geometrie – (vel. 18“):
a 457 mm
b 425 mm
c 585 mm
d 1052 mm
e 73°
f 71,5°


SUPERIOR Team Racing


SUPERIOR Team Racing
TEST
Nový celokarbonový rám kola Superior Racing Team je tvořen monocoque předním trojúhelníkem a k němu samostatně připojenou zadní stavbou zakončenou hliníkovými patkami. Jako horní vrstva kompozitu byla použita efektní široká vlákna. Králem komponentů je zde téměr kompletní sada Shimano XTR.

V sedle Superioru jezdec brzy pochopí, že toto kolo bylo stavěno hlavně pro závodní použití. Tento pocit pramení hlavně z maximální tvrdost rámu a skvělé akceleraci. Tuhé karbonové kliky a mohutné středové pouzdro zajišťují, že se v této oblasti neztrácí prakticky nic z jezdcova výkonu. K pocitu značné lehkosti při jízdě navíc přispívají poměrně tvrdá a lehká kola FSA a také snadno se odvalují pláště Schwalbe Racing Ralph. Ty nabízejí za sucha kvalitní záběr a poskytují kolu alespoň určitou mítu pohodlí v zadní partii. Tuhý rám ve spojení s tvrdými koly totiž příliš terénních rázu absorbovat nedokáže. V tomto ohledu příliš nepomůže ani karbonová sedlovka FSA, která navíc často zajížděla do rámu. V přední části je naštestí o jezdcův komfort pečováno lépe díky použití poměrně citlivé a aktivní vedlice Manitou R7, kterou lze při silové jízdě ze sedla snadno uzamknout. Posed na Superioru je i přes dolů otočený představec pouze středově dlouhý. Jeho řízení je spíše klidnější, dalo by se říci i trochu rozvážně. Proto se tomuto biku líbí více na rychlík cestách než na úzkých klikatých pěšinách.

DALŠÍ FOTOGRAFIE

TECHNICKÉ SPECIFIKACE

Rám
materiál: Carbon monocoque
vidlice: Manitou R7 Super Lockout
hlavové složení: FSA IHS 1–1/8″
Řazení
řazení Shimano XTR RapidFire Plus
přesmykač Shimano XTR
přehazovačka Shimano XTR
kliky a převodníky FSA CK-9050CCC 44–32–22T
pastorky SRAM PG-990N 11–32T
Kola
náboje FSA XC-300 disc
ráfky FSA XC-300 disc
pláště Schwalbe Racing Ralph 26×2.1″
Ostatní součástky
brzdy Hayes El Camino
představec FSA OS-115A 31.8 mm
řídítka FSA XC180-OS 31.8 mm
sedlo Fi’zi:k Gobi
sedlovka FSA RK-160 31.6 mm carbon
pedály Shimano SPD M520
Cena, hmotnost
hmotnost 9.8 kg (18“, bez pedálů)
cena 79 999 Kč


SPYDER Genetic


SPYDER Genetic
TEST
Nejen druhé ze dvou karbonových kol, ale také shodně jako Ravo rovných 10 kg vážící bike, byť v o stupeň větší velikosti (pojítkem mezi těmito stroji jsou i vynikající, zcela shodné, pouze jinými logy vybavené ergonomické kompozitové rohy). Posed na Spyderu je ukázkou toho, jak by měl vypadat ambiciózní jezdec ve sportovní pozici – je delší, nikoliv však přehnaně, je přiměřeně nízký a bikerovo těžiště je na kole optimálně rozloženo. Také délka představce je zvolena dobře vzhledem k velikosti rámu. Genetic je kolem, které při ovládání vyžaduje jistou spolupráci jezdce. Delší horní partie je kombinována s více postavenou vidlicí, kolo je tak v pomalé rychlosti velmi citlivé i jen na malý impuls od řídítek. V prudším výjezdu přední kolo jakoby stále lehce těkalo a hledalo ideální stopu, zejména na více rozbitém povrchu. Stačí ale jen trochu zapracovat s těžištěm. Když se za horizontem objeví rovina nebo sjezd, vzroste rychlost a kolo se zklidní. Ve výsledku a po sžití s ním tak hodnotíme jízdní vlastnosti obecně kladně. Akcelerace a lehkost jízdy pak je v rámci skupiny v dobrém slova smyslu průměrná – o jistém odstupu rozhodla spíše „vyšší“ hmotnost jak celku, tak plášťů, tuhost středové partie rámu je bezproblémová. Extrémně tuhá je pak hlavová partie. Dává tak vyniknout měkčímu karbonovému představci, který se při nejsilnějších záběrech trochu kroutí, ale především měkké konstrukci vidlice SID. Spyder pak je z těch karbonových kol, která nezklamou ani v případě komfortu. Na závěr jen dodáváme, že byť je model Genetic nabízen jako sériový, Spyder umožňuje volbu jakýchkoliv komponentů na zakázku.

DALŠÍ FOTOGRAFIE

TECHNICKÉ SPECIFIKACE

Rám
materiál: Carbon Monocoque
vidlice: RockShox SID WC (80 mm)
hlavové složení: integrované, Noxon Carbon
Řazení
řazení Shimano XTR Dual Control
přesmykač Shimano XTR
přehazovačka Shimano XTR
kliky a převodníky Shimano XTR (22/32/44 zubů)
pastorky Shimano XTR (11–34 zubů)
Kola
náboje Mavic CrossMax SLR Disc (zapl. kola)
ráfky Mavic CrossMax SLR Disc (zapl. kola)
pláště Noxon Exaggeration (1,98“)
Ostatní součástky
brzdy kotoučové, hydr. Shimano XTR
představec Noxon Carbon (110 mm)
řídítka Noxon Carbon (580 mm)
sedlo Noxon Carbon
sedlovka Noxon Carbon (31,6 mm)
pedály Shimano XTR
Cena, hmotnost
ostatní rohy Noxon Carbon
hmotnost 10,0 kg (19“, bez pedálů)
cena 114 000 Kč
Geometrie – (vel. 19“):
a 440 mm
b 426 mm
c 585 mm
d 1086 mm
e 71°
f 73°


PELL’S X6


PELL’S X6
TEST
V redakci nás naplnila zvědavost poté, co jsme do exkluzivního testu přizvali zcela nově do prodeje uvedené kolo domácí značky Pell’s s neobvyklou konstrukcí zadní stavby využívající karbonové planžety namísto standardních trubek. Tato dostala jméno Medium Tail, měla by tvořit jakýsi mezistupeň mezi pevnými koly (hardtaily) a softaily a byla tím, proč jsme poprvé do rubriky exkluzivních testů přizvali český produkt. A právě u ní jsou kořeny naší úvodní alegorie dráždící chuťové buňky. Stejně jako středně propečený steak dokáže vzít to dobré z obou krajních variant, zdá se být takto připraven i model Pell’s R6. Jako se nadšenému jedlíkovi těsně před tím, než před něj v restauraci položí vytoužený pokrm, sbíhají sliny, tak i my jsme cítili lehké chvění rukou a nohou již v okamžiku, kdy jsme stroj spletený z velké části z černých vláken vyvedli ze dveří. A nebylo to způsobeno chladným počasím, které zrovna venku panovalo. Jak se bude chovat nový druh?

Od počítačů ke karbonu
Historie společnosti Pell’s sahá až do roku 1991. V počátcích byla její hlavní náplní výpočetní technika a služby v tomto oboru. Do sportu vstoupil Pell’s nejdříve jako sponzor plaveckých a triatlonových závodů. V roce 1999 byla založena divize sport, která se zaměřila na dovoz kvalitních světových značek. Rok 2000 znamenal začátek výroby vlastních cyklistických komponentů pod značkou Pell’s X-race Esprit a již od počátku byla pozornost hodně zaměřena na využití kompozitů při jejich výrobě. O rok později spatřila světlo světa tou dobou nejlehčí silniční karbonová řídítka o hmotnosti pouhých 97 g a také první celokarbonový silniční rám Pell’s. Nabídka značky se neustále rozšiřovala a pro příští sezonu je připravena kromě mnoha komponentů a rámových sad i kompletní kolekce kol, zahrnující většinu kategorií.

Vytěžit maximum
Svou originální konstrukcí zadní stavby, možná lze říci novou kategorií, se Pell’s vklínil mezi zavedené pojmy hardtail a softail a své řešení vtipně nazval Medium Tail. Co si pod tímto pojmem představit? Hardtaily jsou pevná kola, která vynikají především vysokou boční tuhostí a nízkou hmotností, avšak na úkor jezdcova pohodlí. Softail je jakýmsi přechodovým můstkem mezi pevným a odpruženým rámem. Zadní stavba je zde doplněna o tlumič a místo čepů umožňuje jeho pohyb dostatečně pružný materiál zadní vidlice. Nevýhodou tohoto řešení může být určitá ztráta tuhosti a mírný hmotnostní nárůstek. Medium Tail do určité míry spojuje obě výše zmíněné konstrukce a dle slov výrobce si bere od obou to lepší. Tedy vysokou boční tuhost a nízkou hmotnost a komfort blížící se softailu. K dosažení těchto specifických vlastností bylo zapotřebí použít pevného a zároveň pružného materiálu, jehož vlastnosti lze přizpůsobit přesně záměru konstruktéra. Těmto požadavkům ideálně vyhovuje kompozit s karbonovými vlákny. Druhým neméně důležitým konstrukčním prvkem je profil nohou zadní vidlice a vzpěr. Ploché planžety by měly dokázat poskytnout dostatečnou boční tuhost a zároveň umožnit zadnímu kolu se do určité míry pohybovat ve vertikálním směru a tlumit tak nárazy a drobné vibrace.

Spékáno a slepeno
Konečný produkt, rám i komponenty, nesoucí značku Pell’s je výsledkem vlastního vývoje, testování a v neposlední řadě velkého podílu ruční práce při výrobě. Sestaven jedním člověkem a nikoli strojem byl i rám modelu X6. Základní rámový trojúhelník je tvořen karbonovými trubkami, které jsou vsazeny a vlepeny do hliníkových spojek. Horní i sedlová trubka využívají pravidelný kruhový profil po celé své délce. Spodní důvěřuje také kruhové profilaci, postupně ale mění svůj průměr. V přední části rámu je nejužší a směrem ke středovému pouzdru se výrazně rozšiřuje. Hlavová trubka, která v sobě skrývá integrované hlavové složení, má ve své přední části vyříznuté „okénko“, otvor vyplněný také karbonem. Na první pohled se zdá, že nohy vzpěr i zadní vidlice jsou prostě jednoduše ploché, avšak podrobné zkoumání odhalí jejich proměnlivý profil. Na jednom konci u plochých spojek v oblasti středového pouzdra a zámku sedlovky jsou planžety nejsilnější a postupně se zužují. Na druhém konci se jejich průřez mění v oválný a takto tvarované jsou vlepeny do patek. Hliníkové patky jsou odlehčeny otvory. Jejich samozřejmou součástí jsou návarky pro kotoučovou brzdu na straně jedné a výměnný hák přehazovačky na druhé. Frézované opěrky pro bovdeny a hadici kotoučové brzdy jsou spojeny s rámem na všech místech nýty.

Svůj k svému
Jelikož Pell’s vyrábí širokou paletu komponentů, není nijak překvapující, že na modelu X6 je domácí značka mezi osazením značně dominantní. Horní polovina kola je proto kromě řadících a brzdových pák vybavena čistě v režii Pell’su. Stejně tak málokoho překvapí, že i zde bylo hojně užito uhlíkových vláken. Například rovná řídítka s oversize spojem s představcem jsou celá spletena z širokých karbonových vláken. Představec využívá kompozitu pouze ve své střední části a karbonová trubka sedlovky je doplněna o hliníkový zámek. Praktickou drobností je stupnice na její přední straně s drobnými písmeny loga. Stačí si tak po prvotním nastavení zapamatovat, jaká část názvu má být vidět, a podle toho při každé další montáži správně a rychle nastavit optimální výšku sedla. Aby byl výčet komponentů se stejným logem, jaké je na rámu, kompletní, nesmíme zapomenout na sportovně tvarované sedlo E-Fly. To je potaženo kůží a doplněno kevlarovou tkaninou chránící boky proti prodření. Zespodu viditelný podél

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře