TEST – 8x XC/ENDURO VIDLICE RŮZNÝCH ZDVIHŮ

23.6.2007

SR SUNTOUR AXON RLD

zdvih: 100 mm pružení: vzduch tlumení: olejová patrona mazání: vazelína možnosti vnějšího nastavení: tlak vzduchu, tlumení odskoku, zamykání ze řídítek vnitřní nohy: anodizovaná hliníková slitina, průměr 32 mm kluzáky: magneziová slitina hmotnost: 1,6 kg cena: 8990 Kč

TEST párek o 100 mm na každé noze Vidlice Axon již při montáži flirtovala s redaktory nízkou hmotností, po nasazení pak i velice slušnou tuhostí a jemným, hladkým krokem. Dobře zde funguje také olejový útlum odskoku, který lze přesně vyladit příslušným kolečkem. Potěšila nás jeho prakticky bezhlučná funkce. V terénu se Axon nejevil jako zbytečně aktivní, přesto citlivě reagoval i na nejmenší nerovnosti. Dobré bylo jeho chování také v náročnějších úsecích, kde chvályhodně zvládal pohlcovat překážky velikostně odpovídající jeho zdvihu a ty větší pak příjemně dotlumil. Jako značně vyrovnané lze označit jeho chování i při šlapání, a to jak v sedě, tak i ve stoje. Dálkově ovládané uzavírání jsme tak využívali jen zřídkakdy. V závěru nepříliš dlouhého testování začal krok Axonu trochu více tuhnout a ubylo tak komfortu. K návratu do původního stavu by zřejmě bylo zapotřebí rozebrání a vyčištění. Nastavení Suntouru bylo snadné – chvíli jsme si sice hráli s tlakem vzduchu, nakonec ale byl nalezen zlatý bod na hodnotě necelých 100 Psi (hmotnost kompletně vybaveného jezdce 80 kg).


MANITOU RELIC SUPER LOCKOUT

zdvih: 100 mm pružení: vzduch tlumení: dvoupístá olejová patrona TPC mazání: olej možnosti vnějšího nastavení: tlak vzduchu, tlumení odskoku, zamykání vnitřní nohy: anodizovaná hliníková slitina, průměr 28,6 mm kluzáky: magneziová slitina hmotnost: 1,8 kg cena: 7990 Kč

TEST U vidlice Manitou Relic bylo optimální funkce dosaženo při tlaku asi 100 Psi. V tomto nastavení se vidlice předvedla tužším chodem v celém rozsahu zdvihu. To na jedné straně bylo příjemné díky minimálním reakcím na pohyby jezdce při šlapání, na straně druhé ale byla omezena její vnímavost na nástrahy terénu. Samostatné malé a střední nerovnosti přitom zvládala Manitou poměrně dobře, v členitějším terénu ale jakoby místy nestíhala plně zpracovat všechny impulsy a omezila se tak pouze na jejich dotlumení. Tento projev působil dojmem, jakoby i při plném otevření kompresního pístu bylo tlumení stlačení stále dosti aktivní. Kladnou stránkou takto nastavené funkce byla slušná stabilita i ve značně příkrých sjezdech. Jako užitečné se ukázalo být uzavírání vidlice dostatečně velkou páčkou na korunce, díky němuž bylo možné zklidnit výrazně aktivní vidlici při jízdě ze sedla. Posledním hodnotícím kritériem je tuhost konstrukce – ta není rozhodně z nejvyšších, v terénu ale tento fakt jezdce nijak neomezuje.


SR SUNTOUR EPICON RLD

Čapí nohy pro XC – 140 mm zdvih: 140 mm pružení: vzduch tlumení: olejová patrona mazání: vazelína možnosti vnějšího nastavení: tlak vzduchu, tlumení odskoku, zamykání ze řídítek vnitřní nohy: CrMo ocel, průměr 32 mm kluzáky: magneziová slitina hmotnost: 2 kg cena: 4990 Kč

TEST Letos premiérová řada, výrobcem cílená na kategorii all mountain, čili dlouhozdvihé XC, si řekne o pozornost již elegantním designem. Černé kluzáky jsou velice sexy, již po první vyjížďce ale prach – podobně jako na někdejších Manitou – zanechá stopy vydření… Krok vidlice je ale stále hladký, jako byl při prvních metrech, jeho charakteristika přitom vyznívá velmi lineárně, celý zdvih je poctivě využíván a pneumatika sedí velmi jistě na terénu. Citlivost Epiconu je nehledě na vazelínové mazání výtečná, i když olejová lázeň takové Marzocchi je přece jen o něčem jiném. Vsedě se vidlice pod šlapajícím pilotem nehne, vstoje je, pravda, živější. Kdo si však pořizuje 130mm vidlici, nehodlá sprintovat o vavříny etapových prémií (čemuž ale Epicon rozhodně nebrání!) – o umírněnosti jejího chování svědčí nejlépe fakt, že páčka blokace nebyla vůbec využita. Aktivní, nebržděný krok je proti Terra Logicu Foxe nebo SPV Manitou znát i při skocích: předepnutá vidlice (a zadní stavba s jen minimálním ProPedalem na Foxu Float redakční Kony Dawg) se odráží výrazně výš i snáz! Tlumení odskoku pracovalo účinně v malé i velké rychlosti – je to báječné plus na vidlici této cenové třídy. Pro necelých 80 kg, po lehkém francouzském obědě, vážícího pilota se ukázal doporučený tlak 90 psi jako naprosto přesný a optimální. Masivní oblouk monobloku kluzáků a průměr vnitřních nohou se sčítají v solidní tuhost v akci.


FOX 32 FLOAT R

zdvih: 140 mm pružení: vzduch tlumení: olejová patrona mazání: olej možnosti vnějšího nastavení: tlak vzduchu, tlumení odskoku vnitřní nohy: anodizovaná hliníková slitina, průměr 32 mm kluzáky: magneziová slitina hmotnost: 1,7 kg cena: 16 990 Kč

TEST U nového Foxe Float překvapil poněkud rozdílný charakter funkce, než na jaký jsme přivykli u předchozích verzí. Oproti původnímu striktně lineárnímu a někdy až zbytečně aktivnímu kroku byl nový Fox mnohem stabilnější a jeho odpružení tužší. Ve snaze po dosažení nejlepších vlastností jsme se postupným snižováním tlaku dostali na hodnotu zhruba 80 Psi. I tak byla vidlice méně vnímavá na malé nerovnosti. Na druhé straně ale byla velice klidná při šlapání v sedle, jízda vestoje ale znamenala pohyb v řádu centimetrů. V lehkém terénu se tak Fox předvedl částečně omezenou funkcí zkraje zdvihu a s tím souvisejícím menším komfortem, špičkové výkony ale předváděl v náročnějších sekcích, kde se podílel na přesném kopírování terénu. S potěchou bylo kvitováno uvážené hospodaření se zdvihem – nestávalo se, že by se vidlice neočekávaně propadala do zdvihu. Poměrně slušná byla i torzní tuhost, i když v hodně náročném terénu byla znát určitá poddajnost této vidlice.

MANITOU MINUTE SUPER SPV

Inteligence, jen promluvit 130–140 mm zdvih: 140 mm pružení: vzduch tlumení: olejové s pneumaticky seřiditelnou záklopkou SPV Evolve mazání: olej možnosti vnějšího nastavení: tlak vzduchu, tlak SPV pístu, tlumení odskoku vnitřní nohy: anodizovaná hliníková slitina, průměr 32 mm kluzáky: magneziová slitina, pevná osa s rychoupínacím mechanizmem hmotnost: 1,5 kg cena: 12 990 Kč

TEST Shodně s dalšími dvěma modely v testu, ani systém pevné osy Manitou nevezme znatelně více času, natož mentální energie než běžné rychloupínací táhlo 9mm osy. Řešení Hex Axle s šestibokým zakončením osy v patkách vidlice sice v terénu neprokázalo bezprostředně výraznou výhodu – respektive konkurenční provedení s celokulatým průměrem nezaostávala pocitově v tuhosti – je ale promyšlené a setkalo se s rozhodně kladným přijetím. Minute pak je minimálně finalistka testu, co se estetiky a tedy klání Miss vidlice 2007 týče – výbrus loga, design celku a provedení rychloupínacího dua osy na celé čáře poráží venezuelské klony s permanentním úsměvem! Tlak v SPV komoře, určující předpětí záklopky pístu tlumícího stlačení, byl ponechán na nizounké hodnotě 40 psi (minimum je 30 psi), v hlavní vzduchové komoře pružení pak pracovalo 80 psi. Zkoušeli jsme jít s hlavním tlakem i níže: při šlapání změna nenastala a Manitou byla stále ledově chladná, nicméně razantní manévrování již nebylo měkkostí pružiny tak jisté. I s nízkým SPV nastavením Minute vykazuje v pomalé rychlosti ostřejší dojem z nerovností (na široké polňačce i v trialu) než kompresně nebržděné modely, ale také Fox X. V rychlosti ale tato vidlice ukazuje, pro co je systém SPV navržen: s členitým, skalnatým povrchem vidlice vede příjemný dialog na úrovni, jezdec má pocit rozmazlující jistoty jízdy, Minute nepřepružuje, je stoprocentně funkční a pilot se jen diví, jak se mu dnes za kormidlem vede. Díl slávy si tu jistě zaslouží i tuhá stavba a pevná osa. Již od počátku zkoušky přitom Minute pracovala hladce, po nějakých 20 kilometrech záběhu její krok překvapivě ještě zmáselnatěl – zvýšila se například citlivost na kořeny ve výjezdu. Poslední poznámku směrem k nespokojeným ladičům si pak nelze odpustit: seřízení SPV tlakem vzduchu je tak snadné, že kdo tvrdí opak, měl by vrátit vůdčí list k bicyklu. Škoda, že pro příští rok už tento systém nebude ani na cross-country vidlicích…

 

FOX FLOAT X

zdvih: 130 mm pružení: vzduch tlumení: olejová patrona se setrvačnostní tryskou Terra Logic mazání: olej možnosti vnějšího nastavení: tlak vzduchu, tlumení odskoku vnitřní nohy: anodizovaná hliníková slitina, průměr 32 mm kluzáky: magneziová slitina hmotnost: 1,75 kg cena: 26 590 Kč

TEST Integrovaný úchyt hadičky brzdy potěší při montáži a jeden se ptá, proč s ním nepřichází se samozřejmostí každý výrobce. Ale rychle do terénu. Tady „X“ nabízí jisté vedení, stavba je kompaktní, přední kolo se přesně směruje – proti Manitou s pevnou Hex Axle je sice patrný ústup, ale pro 80 % nás všech je tato tuhost naprosto dostačující. Pro funkci vidlice zásadní nastavení předpětí závažíčka blokujícího průtok oleje bylo ponecháno na minimální hodnotě jedné otáčky – tedy se zvolenou maximální citlivostí. I tak se reakce vidlice na terén zdála tvrdší, než u modelů předcházejících ročníků. Po záběhu se dostavilo znatelné zlepšení. Krok Foxe je ale již zkraje provozu hladký, po rozkoukání vidlice nabídne rozhodně větší komfort než Minute s řešením SPV. Vlastně lze srovnávat až s modely Float bez blokace stlačení, přepínání je bleskurychlé, proti tlumičům Brain se stejným principem zavírání je Float X úplně jiná klasa, co se citlivosti i akceschopnosti týče. Co však některé jezdce irituje, je právě ono přepínání. Jednak „X“ striktně vyžaduje inteligenci (čti podobnou charakteristiku) i u tlumiče v zadní stavbě, a pak je tu skutečně schizofrenní charakter pérování – proti Manitou SPV se Terra Logic pohybuje mezi módy zcela pevná vidlice – komfort. A to nemusí sednout každému. Na kořenech kolem potoka za mokra pak je přínos odpružení předního kola slabší (vidlice se při menší razanci jízdy neotvírá anebo nereaguje zcela včas), hlavně zkraje testu pak byla samostatnou kapitolou disharmonie při bunny-hopu: předek bez předpětí reaguje jinak na odraz než běžná vidlice, v momentu odrazu ale díky nízkému nastavení meze odtrhnutí z netečnosti podklesne… Jde tu o filozofii blokace: zatímco Manitou SPV je tuhé zkraje zdvihu konstantně a mění charakter až s dynamikou jízdy, Fox Terra Logic neustále přepíná mezi značným komfortem a stavem totálního zmrznutí. Pokud ale toto je váš šálek kávy, nenajdete lepší „inteligentní“ vidlici.

     

MARZOCCHI ALL MOUNTAIN 2

Enduro stradivárky nejen pro Paganiniho – 160 mm zdvih: 160 mm pružení: vzduch mazání: otevřená olejová lázeň možnosti vnějšího nastavení: tlak vzduchu, tlumení odskoku, snížení zdvihu ETA vnitřní nohy: hliníková slitina, průměr 32 mm kluzáky: magneziová slitina, pevná osa s rychloupínacím mechanizmem hmotnost: 2,5 kg cena: 15 200 Kč

TEST První body sbírá Marzocchi již uchycením hadičky brzdy ještě na stojanu v servisním zázemí. Také usazení pevné osy je dílem minuty, rozhodně není obtížnější, než operace s klasickým rychloupínacím táhlem. Tuhost předku je přitom užitečná, což hlasitě řeknou hned první desítky metrů v terénu. Hned s prvním zanořením vidlice do zdvihu se All Mountain prezentuje máslově hladkým pohybem. Zdvih je překvapivě lineární, záběh přitom jen ještě zlepšil citlivost vidlice a celkový dojem komfortu. Po bezprostředním střídání Minute od Manitou, vybavené tlumením komprese SPV, se jasně ukázal přínos nebržděného kroku – Marzocchi ví, proč na představovačkách pro uzívané novináře mluvívá s despektem o „inteligenci“ tlumení. S klasickým čtvrtinovým ponorem jezdcovým zatížením je vidlice za šlapání vsedě klidná, přitom již tady sbírá proti soupeři kapitál v citlivosti. Využití se dostává dlouhému zdvihu – byť do papírové hodnoty chybí i více než centimetr… Funkce je ale vskutku noblesní. All Mountain přitom je dostatečně stabilní při brždění i zabrání do pedálů vstoje. Do kopce může být ještě snížena a přitvrzena, leckterá výjezdová situace ale dramatičností nedovolí náklon jezdce nad předek, nutný ke stlačení vidlice. Navíc vzniká nepříjemný nesoulad tvrdého odpružení nad předním kolem a aktivní zadní stavby. Dobrá geometrie a průměrný vrchař tak lépe zvládnou veškeré výjezdy s plným, účinným zdvihem.

     

MAGURA WOTAN

zdvih: 160 mm pružení: vzduch tlumení: otevřená olejová lázeň mazání: otevřená olejová lázeň možnosti vnějšího nastavení: tlak vzduchu, tlumení odskoku, tlumení komprese Albert Select nastavitelné ze řídítek vnitřní nohy: anodizovaná hliníková slitina, průměr 36 mm kluzáky: magneziová slitina, pevná osa s rychloupínacím mechanizmem hmotnost: 2,5 kg cena: 24 252 Kč

TEST Při montáži vidlice Wotan jsme si chvíli vyhráli s polohou páčky na řídítkách, ovládající stavitelný zdvih. Existuje i verze, která má tyto páčky dvě: druhá slouží k ovládání systému uzavírání (tlumení komprese Albert Select). V terénu se Wotan předvedl precizní funkcí. Hlavním faktorem tu byla vysoká citlivost a potažmo komfort. Značná byla přitom také aktivita této vidlice. Zpočátku jsme jezdili s relativně nízkým tlakem vzduchu, zhruba 60 psi. To bylo příjemné do lehčího až středně těžkého terénu. V náročnějších úsecích ale takto nastavená vidlice využívala často až příliš velký rozsah zdvihu. Zvýšili jsme proto tlak na 90 psi, načež byla vidlice výrazně stabilnější při sjíždění strmých skalek, pro středně těžký terén ale byla příliš tvrdá. Poslední úprava tak znamenala opětovné snížení, asi na 75 psi. Takto byl Wotan znovu aktivní, jen za cenu častějšího využívání většiny zdvihu. Typicky při razantním brždění se ponořil až z tří čtvrtin své délky. Stabilitu vidlice jsme se pokoušeli zvýšit používáním systému kompresního tlumiče Albert Select. Menší přínos zde byl znát, avšak i při nejjemnějším nastavení bylo patrné znatelné omezení citlivosti. Tento systém, který se aktivuje modrým kolečkem na korunce, případně může být ovládán z řídítek, jsme tak využívali spíše pro zklidnění vidlice při přesunech po silnici či jízdě ve stoje do kopce. Nastavit zde lze snadno míru odporu vůči stlačení při malé rychlosti od lehké stabilizace po téměř zablokovaný stav. I při maximálním nastavení se ale vidlice při větším rázu otevře. Naopak poměrně často využívaným byl systém pro plynulé snížení zdvihu. Ten pracuje tak, že po stisknutí páčky lze vidlici zasunut o libovolnou délku až do úrovně nejnižšího zdvihu (120 mm). Pro její roztažení pak je zapotřebí opět stisknout páčku a vidlici na chvíli uvolnit. Vzhledem k hodně dlouhému zdvihu jsme tento systém rádi využívali zejména v méně náročném terénu, kde lehké snížení vidlice znamenalo znatelný přínos v pohotovosti řízení. Při snížení zdvihu se téměř nezmění charakter funkce, jen se jakoby odstřihne závěr kroku. Při nejnižší poloze tak vidlice až příliš snadno dosáhne svého dna.

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu