TESTNOVINKY 2008 – GT, FOX, SHIMANO

21.6.2007
<p>Švýcarsko je malým rájem ve středu západní Evropy – oddělené od kolísavých ekonomik států evropské unie a bohaté nejen na hmotné statky, ale především na krásnou přírodu, kulturu a památky. Krásné místo, kam vyrazit na dovolenou v zimě či v létě, ale zároveň fantastická lokalita pro praktické představení nových kol a komponentů.</p>

Tím, kdo si letos vybral právě občas až kýčovitě uhlazené a šťavnatě zelené Švýcarské Alpy plné spokojeně se pasoucích krav a ovcí jako vystřižených z reklamy na čokoládu, byla kalifornská značka GT. Motivací pro uspořádání této akce přitom nebylo pouhé představení jednoho dvou poupravených modelů, jak tomu někdy bývá, ale téměř od základu přepracovaná kompletní řada celoodpružených kol a další novinky. GT podobné testovací akce novinek běžně nedělá, je tedy vidět, že tomuto svému inovačnímu počinu přisuzuje velkou váhu. Netradičně se k této akci přidaly i další značky (Fox a Shimano), které zde prezentovaly nejen formou teoretických přednášek, ale hlavně praktického zkoušení na kolech GT své nové komponenty s modelovým označením 2008. Tato účast dává konání GT značnou váhu – podobnou čest si vyslouží jen minimum světových značek. Testy těchto součástek najdete v tištěném Velu 7–8/07, které vychází 28. 6.

Čerstvá zásilka uhlíku To, že je karbon v současné době v cyklistickém světě materiálem číslo jedna, je prostě skutečnost. Tohoto faktu si jsou dobře vědomi i v GT, a proto uhlíkový kompozit začlenili do nadcházející modelové kolekce v daleko větší míře, než tomu bylo doposud. Zásadní novinkou jsou dvě nejvyšší modelová provedení z řady závodních pevných biků Zaskar (Team a Pro), postavená na zcela nových plně karbonových monocoque rámech. Jejich tvarování nese stejný rukopis jako současné řady silničních karbonových rámů GTR či i-Drive Carbon. I zde jsou jasně patrné ostře řezané hrany jednotlivých trubek, které jsou poměrně bohaté na různé profilové změny. Zapomenuto ale opět nebylo na typický prvek značky GT – triple triangl, specifické napojení vzpěr na horní trubku. Podstatnou změnou je také nárůst zdvihu vidlice z původně používaných 80 mm na 100 mm. Karbonovým vylepšením prošel i současný celoodpružený model i-Drive 4 Carbon, který si zachová kompozitní přední část, k ní ale přibude zadní stavba z téhož materiálu. Tímto krokem se podařilo uspořit přibližně 150 g, navýšit tuhost a dle našeho názoru i značně vylepšit celkový vzhled. Zmínit je potřeba, že ruku v ruce s tímto vylepšením přichází i nový název celé této modelové řady – Marathon. I zde bude karbon součástí pouze modelového provedení Team a Pro a rovněž tady dojde k navýšení zdvihu vidlice, tentokrát na 120 mm.

Spláchnuti vlnou Tak jako divoké přílivové vlny dokážou dokonale zamést pobřeží, stejně i v GT odplavila pomyslná tsunami současné názvy a modelové řady plně odpružených kol. Zcela zapomenout je třeba na označení i-Drive a se začít se učit vyslovovat nová jména. Těmito jsou Force a Sanction, které nahrazují i-Drive 5. Force přitom představuje All Mountain stroje s klasickou skladbou převodů (3×9) a zdvihy 140/150 mm, určené na dlouhé jízdy náročnějším terénem. Sesterské modely Sanction jsou postaveny na tvarově téměř identickém rámu. Vzhledem k použití vidlice s vyšším zdvihem (160 mm), volnějšího hlavového úhlu, pevné osy vpředu i vzadu a pouze dvojpřevodníku se více hodí na například do bikeparků či na freeridové tratě. Rámy těchto kol jsou díky plynulým ladným křivkám předního trojúhelníku i zadní stavby vyloženě pastvou pro oči cyklistických nadšenců. Podotknout je třeba, že na výrobu byly užity různé technologie. Tak například spodní trubka je tvarována technologií hydroforming, horní s rozvětvením na svém zadním konci byla podélně svařena ze dvou zrcadlově převrácených půlek. Stejně tak i zadní stavba tvoří monoblok, který je pospojován z jednotlivých výlisků. Co se v podstatě příliš nezměnilo, je osvědčený závěs s pouze novým označením ID, kde je jedinou větší změnou nahrazení planžety hliníkovým raménkem.

Štěpán Hájíček, Lukáš Markovič, Švýcarsko Foto: Štěpán Hájíček


TEST! GT Marathon Pro, Team  Z nově vytvořené modelové řady Marathon jsme měli možnost vyzkoušet obě plně karbonové verze, nejvyšší Team a druhý v pořadí Pro. Posed na obou kolech byl středně dlouhý s přiměřeně neutrální polohou trupu jezdce. Na těchto kolech jsme se poměrně brzy cítili jako doma již jen proto, že posed i geometrie byly prakticky stejné jako u předchozího provedení i-Drive 4. Výraznější změnu nezpůsobil ani přechod na vyšší zdvih vidlice. Obě plně karbonová GT tak byla vyvážená, pouze s lehkým příklonem ke stabilnějšímu jízdnímu projevu, přesto stále aktivně reagující na podněty od řízení. Prakticky stejný zůstal také projev zadního odpružení, které jen drobnými pohyby odpovídá na šlapání, přitom velice citlivě reaguje již na jemné nerovnosti. Jednoznačně pozitivně hodnotíme nasazení delší vidlice, která přispěla k jistějšímu vedení biku ve více rozbitých pasážích. Příjemná byla také nízká hmotnost a velice dobrá tuhost celého rámu, pomáhající jezdci při snahách o sportovní výkony.

TEST! GT Zaskar Team  První věcí, které jsem si na novém Zaskaru všiml kromě úžasně nízké hmotnosti, byla rovná úzká řídítka – u tohoto kola jsme byli po léta zvyklí na vlaštovky. Karbonový Zaskar Team je zkrátka již čistokrevné závodní náčiní. To se ostatně potvrdilo s prvními záběry do pedálů, znamenajícími okamžitou a maximálně svižnou akceleraci. Chuť kola po rychlosti se přitom pranic neztrácela ani v závěru dlouhého stoupání. Rám GT přitom nabízel plně dostačující oporu pro silovou jízdu vestoje, při níž byla znát jen lehounká poddajnost středové oblasti. Geometrie i částečně delší posed působil výrazně povědomým dojmem, dávajícím jasně najevo příslušnost ke značce. Užívat jsme si tak mohli výrazný klid ve stopě doprovázený dostatečnou ochotou pro změny směru a jen lehkou nervozitou v určitém úhlu bočního náklonu. Důležitým hodnotícím parametrem u karbonových rámů bývá vedle tuhosti a nízké váhy také komfort, který můžeme v případě Zaskaru ohodnotit téměř na jedničku, obzvláště budeme-li hovořit o jízdě vsedě. Vestoje se totiž znatelně projevila tvrdost klik Shimano XTR.

   

TEST! GT Sanction 3  Velkým lákadlem pro nás byl zcela nový full Sanction, určený do vskutku náročného terénu, k němuž jsme se ale museli nejprve přiblížit po vlastní ose. Uvítali jsme proto pohodlný, lehce kratší a vzpřímenější posed, který ale nijak nebránil šlapání. Rovněž i zadní stavba se chovala pod záběrem velice dobře. Problémem proto nebyl ani pozdější kratší výjezd po silnici. To, co jsme ale od tohoto kola očekávali především, byly výkony v terénu. Pevná osa vpředu i vzadu výrazně přispívaly ke znamenité přesnosti ovládání i ve značně rozbitých úsecích. Obě jednotky odpružení přitom pracovaly k maximální spokojenosti. Zadní stavba citlivě a pohotově reagovala na veškeré přejížděné nerovnosti a budila dojem hodně hlubokého kroku, který se jen tak snadno nevyčerpá. Podobně na tom byla i vidlice, kterou jsme si díky tlumení MissionControl naladili přesně dle chuti. Pochválit je třeba také geometrii, která je dle zvyků této kategorie kol příkladně stabilní i ve strmých sjezdech či ve vysoké rychlosti.

 

TEST! GT DHi  Lukáš, který je jednak modelem v tréninkovém seriálu hobby jezdců a mládeže a jednak občasným spolupracovníkem redakce, závodí ve sjezdu. Celou cestu se tak třásl na model DHi. Při prvním kontaktu s kolem jsme si povšimli hmotnosti, která na sjezdové kolo nebyla vůbec špatná. Také na geometrii jsme si zvykli během pár zatáček, přičemž větší úhel hlavové trubky měl za důsledek větší stabilitu při prudkých sjezdech a lepší hravost v zatáčkách. Zadní stavba fungovala excelentně, při vyšších rychlostech narozdíl od předního odpružení pobírala téměř veškeré nerovnosti. Zde použitý RockShox Boxxer Race, což je základní model, bylo totiž možné nastavit jen částečně – vidlice byla lehce přetlumená. Při vysoké rychlosti v kamení a boulích proto tuhla. Stabilitu v zatáčkách kontrolovaly vynikající pláště Kenda Nevegal v šíři 2,5“ s výztuhou a super měkkou směsí Stick-E. Kolu by možná slušela řidítka spíše s větším úhlem zvednutí, ale jde jen o subjektivní pocit. Brzdy Shimano LX byly celkově velice slušné, jen zadní se vyznačovala někdy nedostatečnou brzdnou silou. Vzhledem k disku průměru pouze 160 mm se totiž v delších sjezdech přehřívala.

   

Ve Velu 7–8/07 najdete tuto reportáž kompletní, tedy včetně dalších testů či rozhovorů. Vychází 28. 6.

Zde můžete shlédnout videa zachycující prostředí, v němž jsme měli možnost GT testovat.

 

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu