Úvod » Zprávy » Hlavní zprávy » Vado přijíždí z budoucnosti
Hlavní zprávy

Vado přijíždí z budoucnosti

„Tý vado!“ Chce se vykřiknout, když ze všech stran slyšíte na prezentaci novinky totéž slovo. Ano mohlo by se také říci wow, paráda, bomba, či jiná slova údivu, když poprvé spočinete pohledem na tomto novém elektrokole od kalifornského Specializedu. Ta představila svoji letošní modelovou řadu Turbo Vado 2.0 až 6.0 v německém Düsseldorfu. Řadu městských elektrokol určených především na dojíždění do práce a za zábavou. A redakce časopisu Elektrokola byla u toho.

Vado přijíždí z budoucnosti

Slova údivu přicházejí především na vrub integraci. První, co vás napadne, že to nevypadá jako elektrokolo. Jen masivnější rám může znalejším prozradit, že se nejedná úplně o klasické kolo. Integrace baterky a středového motoru do rámu je hlavním znakem této řady modelů. Dalším důležitým bodem je designový lehce naprofilovaný rám s výrazný slopingem horní rámové trubky.

Řada Turbo Vado se skládá z pěti modelů. Přičemž první tři modely Turbo Vado 2.0, 3.0 a 4.0 vás budou podporovat do 25 km/h. Druhé dva pak až do 45 km/h. Značka Specialized postavila celé image této řady právě na výkonnějších typech. Ve smyslu hesla „Busy lives call for faster bikes“ (časově velmi náročný životní styl volá po rychlejších kolech). Proč bych měl stát v dlouhých kolonách, když mohu být na kole a tím spíš na výkonnějším elektrokole doma, v práci, na zábavě mnohem rychleji! A cílí na zákazníky, kteří jsou opravdu velmi zaměstnaní, ale přesto se chtějí přepravovat svobodně, být v kontaktu s přírodou, být ekologičtí, ale jejich akční rádius je větší, než aby se jim časově vyplatilo denně dojíždět na normálním kole. I když v Česku zatím nejsou věci kolem legislativy kol, která podporují uživatele až do 45 km/h, vyřešeny, značka Specialized se o to aktuálně snaží na celé evropské úrovni. Tedy snad se i těchto rychlejších elektrokol brzy na české trhu dočkáme.

Pohodlný a prostupný rám

Je vyroben z lehkého hliníku E5 Premium, tedy značně přispívá ke snížení hmotnosti celého kola. Jak pánský, tak hlavně dámský model je uzpůsoben k tomu, aby bylo možné v provozu snadno nastupovat i vystupovat v pohodlném městském oblečení. U dam v šatech či sukních. Geometrie rámu je zkonstruována pro vzpřímenější posed, a proto je rám celkově zkrácenější. Hlavový úhel je pak položený na 70°. Snadnou manipulaci, prostupné nasedání a sesedání jsme měli možnost okusit a potvrdit, když jsme museli často zastavovat na mnoha křižovatkách ve složité síti městských düsseldorfských cyklostezek i při projížďkách podél širokého Rýna, kde více jak dvacetičlenný peloton specialistů na elektrokola musel na sebe každou chvilku čekat.

Integrace jako z budoucnosti

Jak jsme už předestřeli integrace je hlavním znakem tohoto elektrokola. Ale není to jen středový motor a baterka, ale například i světla jsou plně integrována. Především doslova oslní jak v tom klasickém slova smyslu, tak přeneseně zabudování zadního světla do nosiče. Kabel je veden vnitřní stranou duté trubky nosiče na jeho zadní hranu, kde působí zcela futuristicky a nadčasově. V rámci naší týmové projížďky jsme působili v ulicích skutečně trochu jako z budoucnosti, jen současné oblečení utvrzovalo okolí, že tomu tak není. Také přední světlo je napájeno přímo z baterky a modely 2.0, 3.0 a 4.0 mají výkon 300 lm, turbo vado 5.0 a 6.0 dokonce 600 lm. Svítíte tedy zezadu i zepředu stále.

Projet každou louží

Nebylo by to dobré městské kolo, kdyby nebylo už z výroby osazeno blatníky. Ty na Turbo Vado jsou dostatečně dlouhé, takže ochrání váš oděv za každého počasí. Blatníky Dry Tech jsou také vyrobeny z velmi ohebného plastu, takže nehrozí, když někde zavadíte o nějakou překážku, že by se ulomily nebo jinak poškodily. Shodou okolností jsme přijeli do Německa do opravdu nehostinného počasí. Přivítal nás vytrvalý déšť a velmi chladno. To ale mělo své výhody. Mohli jsme prověřit vlastnosti kola skutečně na dřeň. A nezávisle na sobě mnozí účastníci projížděli schválně poměrně hluboké louže. Bylo to až úsměvné, jak si neodpustili vyzkoušet vlastnosti blatníků a žádná louže neunikla projetí.

Také pláště jsme v těchto podmínkách důkladně prověřili. Široké 2“ pláště Trigger (model 2.0, 3. 0 a 4.0) skýtaly příjemné jízdní pohodlí.

Vývojáři také mysleli na bezpečnost při častých rozjezdech a sesedání a pohráli si s povrchem pedálů. Ten je hodně zdrsněný, aby bota pěkně na pedálu seděla a neklouzala. Jsou tedy uzpůsobeny každé i té nejhladší „lakovce“. Navíc je pedál pěkně široká platforma, do které se bez obav můžete opřít.

Kokpit a aplikace Turbo Vado Mission Control

Na všech modelech Turbo Vado najdete přehledný 2, 2“ displej. Přičemž verze 5.0 a 6. 0 má přímo dotykový TFT. Verze 2.0, 3.0 a 4.0 pak disponuje LCD displejem. Ten má také nabíjecí USB vstup. Obrazovka je odolná proti poškrábání, vodě a také je na ni vidět i při prudkém slunci. Dálkové ovládání pouze palcem je naprosto intuitivní. A je na něm možné sledovat úroveň asistence podpory, aktuální rychlost, hodiny, stav baterie, celkový počet najetých kilometrů a další funkce. Displej je snadno odnímatelný.

Součástí je také specifická Turbo Vado aplikace Mission Control App. O té jsme se už zmínili v minulém čísle Elektrokol č. 1/2017 v souvislosti s horským e-kolem Specialized S-Works Turbo Levo FSR CE 6Fattie. Tedy zopakujme jen, že aplikace propojuje display s mobilními telefony a ukazuje nejen cyklistická data, jako jsou ujeté kilometry nebo nastoupené metry, ale také zařazenou míru podpory a zůstatek baterie. Umožňuje také plánovat a sledovat vaše jízdy, ovládat dojezd, nastavovat motor a provádět diagnostiku systému. V rámci navigace je možné plánovat trasu i vyhledávat zajímavá místa. Aplikace funguje i jako klasický cyklopočítač se záznamem ujetých kilometrů či průměrných rychlostí. Je kompatibilní jak s iOS tak Android systémy.

Chytré a speciální technologie motoru a baterie

Motor si značka Specialized nechala vyrobit pouze pro sebe. Nepoužívá tedy motory jiných výrobců. Motor Turbo Vado má velmi tichý chod. Pro spuštění používá svůj vlastní software, který snímá točivý moment každého šlápnutí a složitý algoritmus zesiluje výkon, který do šlapání dáváte. Čím více síly vložíte, tím více energie vám motor přidá. Air-vent je speciální technologie zajišťující chlazení motoru, což zvyšuje a stabilizuje jeho výkon. Baterie se vyjímá lehko v úhlu 45° do strany a díky funkci automatického vysunutí je to pak snadné. Přímo na baterce, tzn. i na rámu je tlačítko zapnutí/vypnutí, a je zde také vidět stav baterie. Z boku pak otvor pro klíč, kterým se zamyká baterka proti odcizení. Nastavení baterie se dá ovládat pomocí ANT+ a Bluetooth® skrze aplikaci Turbo Vado Mission Control v chytrém telefonu. Díky funkci Smart Control se již nemusíte bát, že nedojedete. Speciální algoritmus ovládá výkon motoru na základě dvou možností – času jízdy nebo vzdálenosti. Funguje to jednoduše – zadáte si v aplikaci buď naplánovanou vzdálenost nebo čas vyjížďky, telefon schováte a aplikace již každých deset sekund vyhodnocuje podmínky (rychlost, terén, váš výkon) a extrapoluje výkon na dalších deset sekund. Jinou funkcí je možnost naladění zrychlení od pomalého po rychlé. V aplikaci si také můžete upravit továrně přednastavené jízdní módy Eco/Trail/Turbo (20 %/50 %/100%) na úroveň, která vám vyhovuje více. V neposlední řadě je možné sledovat zdraví baterie a motoru, počet nabíjecích cyklů baterie, aktuální teplotu systému a další statické informace. Výkon baterie je odstupňován podle modelů 460 Wh baterku najdete na modelech 2.0 a 3. 0. 504 Wh na modelu 4.0 a nejvýkonnějšími 604Wh baterkami disponují modely 5.0 a 6.0.

Celou strategii a záměr značky Specialized pro tuto modelovou řadu vystihuje pěkně tento klip www.youtube.com/watch?….

Martin Raufer

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře