Úvod » Zprávy » Hlavní zprávy » Trénink v srpnu
Hlavní zprávy

Trénink v srpnu

Vzhledem k prázdninové pauze ve vydávání časopisu Velo a ve snaze zachovat kontinuitu v něm publikovaných tréninkových rad, přinášíme návod na srpen prostřednictvím našich webových stránek. Září už opět naváže v tištěném Velu, které vychází 22. srpna.

Přichází srpen, s ním chladnější rána i večery, den se povážlivě krátí, rodina se začíná dožadovat tatínkovy (maminčiny) přítomnosti na dovolené, sil i nadšení ubývá naprosto očividně a navíc si svoje volno vybírají i pořadatelé závodů. To jsou karty, které čas rozdal do dalšího měsíce našeho seriálu.

Prázdniny cyklistovy, protože ačkoliv dnes hovoříme o srpnu, děj se mohl odehrát stejně dobře i před měsícem, vyskytují se většinou ve dvou různých variantách. Která z nich nastane závisí v první řadě na tom, zda jeho partner a rodina cyklistice spíš fandí a nebo ji více či méně mlčky tolerují a trpí. V druhé řadě potom rozhoduje, zda má sám cyklista v té chvíli cyklistiky pět centimetrů pod krk a nebo je stále ještě nenasycen a naopak v největším rozmachu sil.

Scénář první – dovolená

První varianta scénáře nastává ve chvíli, kdy tlak manželky a zbytku rodiny překoná váš odpor a touhu trénovat a závodit a vy přivolíte k nějaké formě dovolené bez kola. Že je váš odpor mnohdy dost nepřesvědčivý a v hloubi duše se vám možná uleví, protože máte kola v tu chvíli až po krk, nyní ponecháme stranou a soustředíme se na to, jak onen týden či dva bez kola přežít, ztratit co nejméně výkonnosti a přitom se nerozvést.

V první řadě je dobré mít neustále na mysli, že máme-li na svém kontě od začátku roku nějakých možná pět, možná sedm nebo dokonce devět či více tisícovek kilometrů, pak nás takový výpadek nijak zvlášť nerozhází. S jarními výpadky pro nemoc, které každého cyklistu straší nejvíc, se to srovnávat nedá.

V první řadě zvažte, jestli je opravdu nutné trvat na kole s sebou. Pomineme-li komplikace s transportem v jakémkoliv dopravním prostředku, není většina oblíbených destinací vašich drahých poloviček k závodním cyklistům v hlavní sezoně příliš vstřícná, o klimatu samozřejmě nemluvě. A tím, že každý den zmizíte na několik hodin na švih, si také mnoho kladných bodů v partnerském vztahu nepřipíšete.

Pokud máte pocit, že to bez pohybu u moře opravdu nevydržíte, přibalte si do zavazadla běžecké boty a kraťasy. Nařiďte budík na sedmou ranní a než se rodina, zmámená vedrem předchozího dne, vykulí z prostěradel, budete právě po běhu vycházet ze sprchy s pocitem dobře vykonané práce. Jen to prosím nepřehánějte s délkou ani intenzitou. Dobrého půl roku jste nejspíš neudělali rychlejší krok a teď potřebujete, aby vám kolena a achilovky vydržely po celou dobu pobytu.

Můžete také obhlédnout a případně využít služeb animátorů. Nejspíš to není úplně pravidlem, ale občas narazíte na kluky a děvčata, kteří přes zimu fungují jako instruktoři pilates, aerobiku nebo v posilovnách a mohou vám do repertoáru cvičení přinést mnohé nové inspirace. V posilovnách se najdou i rotopedy a spinnery, ale takovou míru masochismu snad nelze po nikom požadovat.

Pokud zamíříte po stupnici výškoměru opačným směrem, tedy do hor, nejspíš máte v plánu nějakou aktivnější formu dovolené, spojené s pěší či cyklistickou turistikou. V tom případě asi nedostatkem pohybu trpět nebudete, méně vám bude asi vyhovovat jeho forma a intenzita. Je přitom pozoruhodné, že zatímco v případě cyklistické formy dovolené budete muset zvolnit vy (cyklisty, kteří mají v českých zemích za manželky aktivní mistryně světa lze spočítat na prstech obou rukou oběti conterganové aféry), bude nejspíš v případě pěších túr nucena zpomalit kvůli vám necyklistická polovina partnerského páru. Zejména stehenní svaly, uvyklé na zcela jiný druh pohybu, reagují na chůzi do kopce velmi bouřlivě tuhnutím a nadouváním, zatímco proti dlouhým sestupům z prudkých svahů protestují zase zejména čéšky a úpony pod koleny.

Scénář druhý – objemové soustředění

Druhá varianta scénáře vyžaduje v první řadě vysokou úroveň diplomatických schopností a nebo partnera velmi oddaného věci vašeho koníčku. Důležitou podmínkou je ovšem také ještě dostatek sil duševních i morálních. Máte-li pocit, že vás nohy už před několika týdny opustily beze slova a nebo ve vás představa zítřejšího tréninku delšího než jedna hodina spouští panickou ataku, bude lépe, když vyberete scénář první, dovolenou bez kola.

I v případě, že máte pocit duševních sil na rozdávání, vyberte si pro obnovu objemu jinou oblast, než ve které normálně trénujete. Zejména obyvatelé větších měst totiž musí nutně mnoho počátečních a závěrečných kilometrů svých vyjížděk jezdit po stále stejných trasách, v provozu a mnohdy přes nevzhledné komerční zóny, což na radosti z pohybu příliš nepřidá a je tedy dobré si od tohoto vnuceného stereotypu trochu odpočinout.

Je vcelku logické a pochopitelné, že většina z kolu holdujících obyvatel české kotliny si k takové dovolené vybere spíš nějaké hory než podunajskou stezku, i když ani ta vůbec není špatný nápad. Tady se může nacházet drobné čertovo kopýtko: aby soustředění splnilo svůj účel, musíte udržet své emoce na uzdě a stoupání zdolávat stále pokud možno přísně aerobně. Zejména v případě alpských pasů to sice vyžaduje i značnou dávku trénovanosti a přiměřenou sadu převodů, díky tomu si však dokážete vychutnat i poslední dny ve stavu plného vědomí a jen příjemně vyčerpáni.

Návrat do reality všedního dne

Ať už si vyberete nebo vám bude přidělen kterýkoliv z těchto dvou scénářů, budete po návratu do běžného života potřebovat určitý čas k přechodu k normálnímu režimu a tréninku. Obě verze se od sebe budou docela lišit.

V případě scénáře prvního budete muset absolvovat svého druhu rychlokurz cyklistiky a vytrvalosti. První týden po návratu tedy zařaďte nejprve jeden nebo dva lehké adaptační tréninky okolo hodiny či hodiny a půl, potom tréninky postupně prodlužujte a o víkendu si naplánujte dva delší vytrvalostní výlety v délce bratru tří až pěti hodin.

Pokud jste naopak objemy drtili na dovolené, je na čase tělu trochu odlehčit a dát mu šanci, aby mohutný stimul zpracovalo a přetavilo do obnovené aerobní vytrvalosti.

V druhém týdnu by měly obě skupiny společně připomenout nohám, že sezona ještě neskončila a že se ještě bude jezdit rychle. Dva tréninky s intervaly a závod o víkendu jsou k tomu ideální metoda.

MUDr. Ondřej Vojtěchovský Foto: Trans Rockies a archiv

Příklad přechodového týdne po prvním scénáři

Po volno

Út silnice rovina 60 min., 60–75 % maxima (kompenzační trénink)

St silnice rovina 90 min., 60–75% maxima, (kompenzační trénink)

Čt silnice zvlněný 120 min., 65–80 % maxima

Pá silnice zvlněný 150 min., 65–80 % maxima

So silnice kopce 210 min., 65–80 % maxima

Ne silnice kopce 180 min., 65–80 % maxima

Příklad přechodového týdne po druhém scénáři

Po volno

Út silnice rovina 60 min., 60–75 % maxima (kompenzační trénink)

St silnice rovina 90 min., 60–75 % maxima, (kompenzační trénink)

Čt silnice zvlněný 120min., 60–75 % maxima, (kompenzační trénink)

Pá volno

So silnice zvlněný 150 min., 65–80 % maxima

Ne silnice kopce 180 min., 65–80 % maxima

Příklad rozjezdového týdne

Po volno

Út silnice/MTB zvlněný 120 min., 75–80 % maxima, tempový interval 2× 20 min.

St silnice rovina 90 min., 60–75 % maxima (kompenzační trénink)

Čt silnice rovina 120 min., 60–75 % maxima, rychlostní intervaly 2× (3×3 min., TF 85–90 %, kadence 95–105)

Pá silnice rovina 90 min., 65–80 % maxima, tempový interval 15–20 min.

So ZÁVOD

Ne silnice rovina 60 min., 60–75 % maxima (lehký trénink)

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře