Nový Cannondale Flash F-Si poprvé v ČR

9.7.2014
<p>Nová generace F-Si karbonového hardtailu Cannondale Flash přichází se zásadními inovacemi rámu. Jeden exemplář této zajímavé novinky zavítal tento týden i do ČR.</p>

Řada značek v těchto dnech prezentuje své novinky, mění se materiály, tvary, osazení, ale Cannondale poplatně své pověsti novátora zasahuje do základní, i díky němu jen zdánlivě neměnné podoby horského kola, respektive jeho rámu.

Zásadní změnou je mimořádné zkrácení zadní stavby téhle devětadvacítky ze 444 mm na pouhých 429 mm. Takové zkrácení by mělo přinést živější reakci při zatáčení a další klady, aby ho však bylo možné dosáhnout, bylo nutné posunout převodník a kazetu o 6 mm více vpravo od podélné osy kola.

S tím souvisí další zásahy. Zatímco převodník se „pouze“ posunul blíže klice (usnadnily to kliky Hollowgram vlastní produkce Cannondalu), v případě kazety byl zásah citelnější. Dokumentuje to už jen snímek levé patky zadní stavby, jež je více vyhnutá doprava, čímž se – s odpovídajícím zásahem na opačné straně – stejným směrem posunul i pohon. V návaznosti bylo samozřejmě nutné rozdílné vycentrování výpletu – i tady byl nutný posun o 6 mm.

To však přineslo další výhodu – osa ráfku nyní prochází středem těla náboje, na obou stranách tak bylo možné použít stejně dlouhé dráty putující od ráfku k náboji pod stejným úhlem a při stejném napětí. Dle konstruktérů toto přináší větší tuhost zadního kola.

Proč to vše? Tento krok byl nutný, aby zůstala zachována možnost montáže přesmykače a také dostatečná průchodnost pláště – jak je vidět z fotky, prostor okolo něj je značný. Zatímco zadní stavba si rozumí se standardními náboji, se standardně „ke straně“ zapleteným ráfkem samozřejmě nikoliv.

Takhle dráždí novinku Peter Sagan a Marco Fontana

Zadní stavba prošla změnou největší, ty další jsou již méně „revoluční“, ovšem nikoliv nezajímavé. Cannondale zohlednil podobu současných XC tratí – a že F-Si je závodní střela, o tom není pochyb – a přizpůsobil jim geometrii.

Technicky náročné tratě vyžadují kolo nejen ovladatelné, ale také jisté ve vysokých rychlostech a na rozbitém povrchu. Pro ovladatelnost je u 29“ kol používán větší úhel hlavové trubky, ovšem ten se mnohdy projevuje živostí ve větší rychlosti. Cannondale proto šel cestou menšího úhlu hlavové trubky, respektive vidlice, konkrétně pro XC střely netypických 69,5 stupně, a většího předsazení patky vidlice. To známe například z kol s podpisem Garyho Fishera. Zatímco klasická konstrukce operuje s předsazením 47 mm a Fisherovo řešení G2 s 51 mm, Cannondale zvolil hodnotu 55 mm. Zvětšením předsazení dochází ke zkrácení stopy kola, což se projeví na ovladatelnosti, menší úhel vidlice pak zachová stabilitu.

Problematickým místem daným konstrukcí vidlice Lefty – větším rozestupem korunek, navíc jednotným pro všechny velikosti rámů – dosud byla značná délka hlavové trubky a tedy příliš vzpřímený posed. Sportovní jezdci to řešili obludně dolů skloněnými představci. I to je minulost, namísto dosavadního jednotného rozestupu jsou nově k dispozici tři různé vzdálenosti montážních ok, a sice od 97 do 122 mm dle velikosti rámu. Uvnitř nohy pak čeká nová patrona, jiné rozložení planžet by mělo umět lépe vstřebat střední a velké rázy.

Vzhledem k uvedenému je už jen drobností změna pozice zadní brzdy, jež se posunula dovnitř zadního trojúhelníku, mezi řetězovou a sedlovou vzpěru, a když už je o této řeč, stavitelé ji značně rozšířili hned za středovým pouzdrem pro lepší přenos sil.

Přívlastek Si ohlašuje užití technologie System Integration, soubor o 50 g lehčí a zároveň pružnější sedlovky Save 2, vidlice Lefty s OPI představcem a klik Hollowgram vlastní výroby.

Z technického pohledu to stále není vše, ovšem to podstatné zaznělo. Informace zní zajímavě, méně už ta, že Flash F-Si jako top model bude zatím samozřejmě nabízen ve vyšších cenových hladinách.

Rudolf Hronza

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu