Úvod » Zprávy » Hlavní zprávy » Shimano 105 nově s jedenácti pastorky
Hlavní zprávy

Shimano 105 nově s jedenácti pastorky

Pastorek navíc dostává do vínku pro následující rok další ze silničních komponentových řad, sada 105. To je samo o sobě celkem očekávaným tahem značky a odpovědí na snahy konkurentů. Spolu s tím však sada dostala od vyšších úrovní i některé další úpravy a nutno podotknout, že nejde jen o facelift.

Hned po informacích o jedenáctém pastorku je důraz kladen na celkovou proměnu klik. Přes fakt, že si značka zachovává „zadní vrátka“ a upozorňuje na přítomnost provedení FC-RS500, tedy klik s pěti rameny, hlavním tahákem budou nové kliky FC-5800 ve čtyřramenné konstrukci. Ta využívá specifické pozice ramen v místech, kde bývá největší námaha při záběru do pedálů. Pozice ramen by měla zajistit v tomto ohledu nejen maximální tuhost, ale současně lze i redukovat hmotnost klik. Kladem systému je po vzoru Ultegry a Dura-Ace také univerzalita na všechny sestavy převodníků, kdy všechny budou pracovat s jednotnou roztečí 110 mm. Vlně úprav neunikly ani vlastní ovladače řazení. Na rozdíl od pák, majících na pohled jen lehce upravené tvarování, nelze přehlédnout proměnu přesmykače. Tomu očividně „povyrostlo“ raménko pro uchycení lanka, které u vyšších řad znamenalo výrazně snazší ovládání se současným zachováním absolutní přesnosti. Podobné chování je tedy očekáváno i zde. Celkem logickou je v této úrovni i přítomnost přehazovačky RD-5800 s delším ramínkem unašeče kladek (GS), dovolujícím použití kazety s největším pastorkem až do počtu 32 zubů. Pokud jsme se již zmínili o lehkosti a plynulosti řazení, je třeba doplnit, že na tomto jevu mají svůj podíl i lanka, mající pro tuto řadu nově úpravu v podobě potažení polymerem, tedy stejnou jako využívají obě vyšší řady komponentů. Velmi slibným tahem je také zařazení řetězu CN-HG600, využívajícího povrchovou úpravu Sil-Tec. V tomto zásahu do třecích ploch vidí Shimano až 20% prodloužení životnosti řetězu, ale současně o 30 % méně ulpívání nečistot na povrchu a až o 60% nižší tření článků o sebe. Po tomto výčtu vylepšení dodejme i snížení hlučnosti provozu o 2,7 dB. Malým, ale praktickým detailem v úpravách sady je i informace o vyšší průchodnosti čelistí řady 105 ve srovnání s Ultegrou pro umožnění použití silnějších pneumatik a také alternativní řazení na rovná řídítka s označením SL-RS700, samozřejmě určeným pro jednáctipolohové systémy.

Velmi zajímavou informací pro vyznavače silničních kotoučovek je novinka v podobě třmenů BR-RS785. Ty byly dlouhodobě testovány na dvou nejnáročnějších sjezdech Evropy, Mortirolu a Gavii bývalým elitním závodníkem Larsem Teutenbergem, nežli vznikla jejich finální podoba. Další co v tomto ohledu jistě potěší, jsou mechanické řadící páky ST-RS685, určené právě pro hydraulické brzdy. V budoucnu tak nebude třeba spolu s použitím hydrauliky současně přestavět stroj na elektronicky ovládané řazení, jako tomu bylo doposud u pák ST-R785.

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře