Nejrychleji Prahou 2013: podle očekávání zvítězil cyklista

20.9.2013
<p>V unikátním závodě mezi jízdním kolem, autem a tramvají pořádaném v rámci Evropského týdne mobility developerskou společností YIT Stavo, občanským sdružením Auto*Mat a pod záštitou uvolněné radní Městské části Praha 12 Daniely Rázkové zvítězil i přes deštivé počasí cyklista. Auto porazil o celých 5 minut. Potvrdilo se tak, že jízdní kolo dokáže v městském prostředí co do rychlosti konkurovat automobilu i na delší vzdálenost, například při dopravě z okrajových částí do centra. Mezi vybranými dopravními prostředky skončila poslední tramvaj, jejíž cestující dorazili do cíle 13 minut po vítězném cyklistovi.</p>

Odstartovalo se v 8 hodin ráno od projektu nízkoenergetického bydlení společnosti YIT Stavo KOTI Hyacint v Modřanech. Cestu do centra Prahy na piazettu u Národního divadla nejlépe zvládl zástupce veřejnosti Václav Šuser. Zvítězil ve skvělém čase 20 minut 22 vteřin. „Hned po startu začalo pršet, takže bylo jisté, že se pojede pomaleji. Náplavka je uzavřená, takže jsem nemohl jet přímo po nábřeží, ale musel jsem to objet. I tak se ale jelo výborně,“ komentoval své vítězství Šuser, který jezdí každý den z Výtoně do Dejvic do školy. Druhé místo obsadil Václav Mucala z občanského sdružení Auto*Mat s časem 20:55 a na třetím místě dojel Ondřej Bauer ze společnosti YIT Stavo v čase 23:21. Závodníci v automobilech (Filip König a Vladimír Janeček z YIT Stavo) obsadili 7. až 9. pozici s časem 25:55, resp. 25:56. Zároveň s nimi dojel na kole Roman Brotánek také z YIT Stavo. Za nejrychlejším cyklistou tak zaostali o více než pět minut.

Cestující tramvají dosáhli času 33:20, ovšem do jejich času se počítala i docházka na tramvajovou zastávku a příchod do cíle, stejně jako automobilistům potřebná doba na hledání volného místa a zaparkování vozu. Z novinářů jedoucích na kolech se nejlépe umístil na 4. místě Jan Charvát z České pozice, jako pátá a nejlepší žena z pelotonu dojela Šárka Dvořáková z ČTK a 10. místo obsadil Petr Janiš z Práva.

„Ukázalo se, že kolo je udržitelný dopravní prostředek vhodný i pro dopravu z okrajových částí do centra a že se vyrovná jak tramvajím, tak automobilům. Rozhodně má tedy smysl budovat cyklostezky. Čím víc jich bude, tím více bude i možností použít kolo jako standardní dopravní prostředek například pro cestu do práce,“ uvedl Karel Goldmann z občanského sdružení Auto*Mat.

Většině závodníků, mezi nimiž byli zástupci společnosti YIT Stavo, občanského sdružení Auto*Mat, městské části Praha 12, médií a známých osobností i veřejnosti, déšť při jízdě příliš nevadil. Většinou konstatovali, že jsou jako cyklisté na podobné podmínky zvyklí a kolo jako dopravní prostředek doporučují. Herec, publicista a moderátor Pavel Anděl (6. místo) uvedl, že sice nepatří mezi pravidelné městské cyklisty, protože mu v Praze chybí ještě širší a lepší síť cyklostezek, ale tento způsob dopravy je mu velmi sympatický. Proto se rozhodl dnešní závod podpořit a věří, že vítězství kola napomůže dalšímu rozvoji cyklodopravy v Praze.

„S průběhem závodu i s jeho výsledkem jsme spokojeni, přestože deštivé počasí otestovalo, kolik vydržíme. Naše malá skupinka se držela při sobě a užívala si spíše pohodové tempo. Závod a vítězství cyklisty pro nás znamená vítanou pomoc ve snaze o zkvalitňování životního prostředí nejen naší městské části. Doufáme totiž, že se může stát inspirací pro obyvatele Prahy 12, aby si kolo vyzkoušeli jako standardní dopravní prostředek. Na cyklostezce vedoucí podél Vltavy je vidět, že počet lidí, kteří se pro tento způsob dopravy rozhodli, roste,“ sdělila po závodě uvolněná radní Městské části Praha 12 Daniela Rázková a dodala: „Na modřanské radnici jsme nastavili nový model spolupráce na akcích mezi investory, neziskovou sférou a samosprávou. Rádi podpoříme zajímavé akce, jako byl dnešní závod, které jsou přínosem pro město a jeho obyvatele.“

I hlavní organizátor závodu, společnost YIT, je z vítězství cyklisty nadšená. Jako odpovědný developer má k ekologickým způsobům dopravy i bydlení hodně blízko. Důkazem může být například fakt, že všechny projekty YIT Stavo jsou stavěny jako nízkoenergetické, jedna budova KOTI Hyacint dokonce jako energeticky pasivní. „Vítězství cyklisty je skvělé. Těší nás, že jsme uspořádáním závodu pomohli nastínit cestu, která vede ke zlepšení dopravní situace v hlavním městě. Nejde nám totiž jen o samotnou výstavbu bytových domů, chceme také přispět svým dílem jak k rozvoji lokalit v okolí našich projektů, tak i celé Prahy. Ověřili jsme si také, že poloha projektu KOTI Hyacint v Modřanech je cestování na kole velmi výhodná. Po cyklistických stezkách se dá dojet do centra Prahy pohodlně, prakticky bez kontaktu se silnicemi a automobilovou dopravou,“ řekl jednatel a výkonný ředitel YIT Stavo Vladimír Dvořák.

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu